Met meer mensen online dan ooit tevoren, is interactieve contentmarketing uw beste keuze om de betrokkenheid te vergroten en uw publiek te laten groeien.
Veel slimme bedrijven hebben een contentmarketingstrategie, dus het is belangrijk om na te denken over manieren om uw content te onderscheiden van uw concurrenten.
We onderzoeken verschillende manieren om statische inhoud om te zetten in interactieve berichten en pagina’s die uw publiek zullen aanmoedigen om betrokken te blijven.
Maar laten we eerst wat meer begrijpen over interactieve inhoud en waarom het zo belangrijk is.
Wat is interactieve contentmarketing?
Interactieve inhoud betekent inhoud die uw publiek vraagt om op de een of andere manier deel te nemen, in plaats van alleen maar passief informatie te consumeren.
Het hoeft niets bijzonders te zijn, het kan zo simpel zijn als het klikken op een knop of het beantwoorden van een enquête.
Dit soort inhoud kan de ervaring leuker maken voor je publiek en daardoor jou en je merk gedenkwaardiger maken.
Bovendien is het ook een geweldige manier om uw publiek beter te leren kennen en belangrijke gegevens te verzamelen.
Hier is een recent voorbeeld dat we in mijn bedrijf hebben geïmplementeerd.
Sinds ongeveer een jaar vraag ik mijn gemeenschap welke nieuwe vaardigheden ze willen leren. Ik heb het op verschillende manieren en op verschillende platforms gedaan: in onze besloten Facebook-groep, op Instagram Stories, op sociale posts en op YouTube.
Deze vragen hebben meer betrokkenheid gegenereerd en me solide gegevens gegeven om te beslissen wat ik vervolgens moet doen.
Waarom is het belangrijk om je publiek erbij te betrekken?
Van de inhoud die ze consumeren tot de producten die ze kopen, mensen hebben meer keuzes (en meer informatie) dan ooit tevoren, en dat kan het erg moeilijk maken om hun aandacht vast te houden.
In een zeer competitieve markt is het belangrijker dan ooit om te weten wat de beste manieren zijn om een publiek aan te trekken en verbonden te houden met uw merk.
Interactieve contentmarketing is effectiever dan andere soorten content, niet alleen omdat het de betrokkenheid vergroot (waarvan we weten dat alle algoritmen er dol op zijn), maar ook omdat het de aandacht van mensen langer op uw merk houdt.
Hoe interactieve berichten worden gemeten
Je vraagt je misschien af wat een bericht succesvol maakt.
Wanneer u verschillende soorten inhoud gaat testen, is het belangrijk om deze statistieken in de gaten te houden:
Statistieken van sociale media
opmerkingen sparen Aandelen Directe berichten Ik hou van. Verkeer naar links.
De meeste sociale platforms geven zakelijke en makeraccounts toegang tot analyses, en je zult een deel van deze informatie daar vinden.
Als u een promotiecampagne voert of uw publiek een link geeft om op te klikken, kan het handig zijn om gebruik te maken van linktracking om te weten waar uw verkeer vandaan komt.
U kunt Google Analytics gebruiken om deze links bij te houden, en we gebruiken ook de WordPress-plug-in, Pretty Links, om ze minder overweldigend te maken.
Website-statistieken
sessie tijd Registratie en contacten. Conversieratio. Invoer koppelingen.
10 verschillende soorten inhoud om de betrokkenheid te vergroten
Er zijn verschillende manieren om interactieve inhoud te maken, en mijn beste advies is om er een paar uit te kiezen en te gaan experimenteren.
Probeer verschillende dingen totdat u genoeg gegevens heeft om te beslissen welk type inhoud het beste aanslaat bij uw publiek, en blijf dan meer maken.
1. Live video’s en vragen
Video’s nemen het internet over, waardoor het een van de meest effectieve vormen van marketing is.
Live video-inhoud kan in het begin intimiderend zijn, vooral als je een introverte persoon bent zoals ik. Maar met de tijd wordt het gemakkelijker en het is het waard!
Met live content kun je rondhangen met je community, ze beter leren kennen en ze helpen jou en je merk te leren kennen!
Dat persoonlijke element en die interactie kunnen een groot verschil maken.
2. Maak peilingen, meerkeuzevragen en quizzen
Polls en meerkeuzevragen zijn heel gemakkelijk voor mensen om mee te communiceren en heel gemakkelijk te maken.
Ze zijn ook ongelooflijk aantrekkelijk. Omdat? Omdat mensen graag hun eigen gedachten en meningen over onderwerpen delen en bijdragen aan het gesprek!
Je kunt polls en vragen gebruiken in Instagram-verhalen en Facebook-groepen, of als je een YouTube-kanaal hebt met meer dan 500 abonnees, kun je ook polls maken in je YouTube-tabblad Community.
Mensen houden ook van quizzen! Ze zijn een effectieve manier om interesse te wekken en de aandacht van mensen te trekken.
Ze zijn ook deelbaar, dus ze kunnen een geweldige tool voor het genereren van leads worden. U kunt online tools zoals Typeform of Paperform gebruiken om uw quiz te maken.
3. Laat uw publiek uw inhoud beoordelen
Een andere geweldige manier om uw publiek bij uw inhoud te betrekken, is door hen uw inhoud te laten beoordelen. U kunt beoordelingswidgets toevoegen aan uw blogposts en/of webpagina’s.
Het tonen van rankingresultaten op uw website kan uw geloofwaardigheid vergroten en u helpen content te creëren waarin mensen geïnteresseerd zijn.
4. Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC)
Testimonials en reviews zijn niet voor niets zo belangrijk. Laat uw opdrachtgevers of klanten voor u spreken!
Mond-tot-mondreclame is een van de krachtigste tools in marketing, en hoewel het natuurlijk kan gebeuren, is er geen reden waarom u uw publiek niet kunt stimuleren om deel te nemen.
U kunt bijvoorbeeld deelbare inhoud maken (zoals een meme) en een call-to-action hebben om te delen, te taggen of naar een herkenbare vriend te sturen.
U kunt uw bestaande klanten ook een stimulans bieden om over u en uw merk te delen, bijvoorbeeld met een aanpasbare verhaalsjabloon of weggeefactie.
5. Gamificatie
Wie houdt er niet van een goed spel?
Van eenvoudige woordzoekopdrachten tot geavanceerde online games, gamificatie is een geweldige manier om uw publiek te betrekken.
Grote bedrijven hebben veel succes gehad met deze campagnes en er is geen reden waarom u ze niet kunt terugschroeven en gebruiken voor uw publiek.
6. Animaties
Animaties zijn erg belangrijk om de aandacht van mensen te trekken, dus probeer wat beweging toe te voegen aan uw inhoud!
U kunt dit doen met GIF’s, scrolleffecten of zelfs dynamisch scrollen (waarbij elementen bewegen terwijl de gebruiker over de pagina scrolt).
Vooral op verkooppagina’s, wanneer u meestal veel informatie moet opnemen, kunnen animaties helpen mensen geïnteresseerd te houden en misschien zelfs uw conversieratio te verbeteren.
En nu is het maken van HTML/CSS-animaties nog eenvoudiger met ChatGPT – je kunt hem gewoon vragen om er een te maken!
U kunt bijvoorbeeld het volgende bericht uitvoeren en de gegenereerde codes gebruiken.
<>
7. Infographics
Grote blokken tekst kunnen vaak overweldigend lijken en dit kan een afknapper zijn voor lezers.
Als je echt wilt communiceren, kun je dat het beste doen door een infographic te maken.
Ze combineren een esthetisch aantrekkelijk ontwerp met belangrijke informatie, en mensen zullen ze vaak eerder lezen dan generieke tekst.
8. Geschenken
Giveaways zijn een geweldige marketingtechniek omdat ze de aandacht van mensen trekken en hen aanmoedigen om met uw merk in contact te komen.
U kunt mensen stimuleren om uw inhoud te delen, vrienden te taggen of zelfs uw publiek aanmoedigen om op live-evenementen te verschijnen.
Als u meer aandelen kunt genereren, kan het ook een geweldige tool voor het genereren van leads worden, omdat u meer mensen bereikt die misschien nog nooit van uw merk hebben gehoord.
En de prijs kan bijvoorbeeld een product of dienst zijn die u aanbiedt, of zelfs cadeaubonnen van Amazon en Starbucks.
9. Tabbladen en carrousels
Een andere manier om inhoud met veel tekst op te splitsen, is door tabbladen en carrousels te gebruiken.
Geef gebruikers de mogelijkheid om te kiezen wat ze willen zien. Het helpt ook om inhoud georganiseerd en gemakkelijk te vinden te houden.
In plaats van door lange pagina’s te moeten scrollen, kunnen ze eenvoudig klikken en vinden wat ze zoeken.
Het voegt ook meer interactiviteit toe aan uw inhoud, wat veel interessanter kan zijn dan alleen het lezen van grote blokken tekst.
10. Hergebruikte inhoud
Het maken van content kost veel tijd en kan vermoeiend zijn. Wees dus niet bang om content te hergebruiken.
Marketing is herhaling, het gaat om het vinden van verschillende manieren om uw boodschap over te brengen en de juiste mensen te bereiken.
Als je een bericht hebt dat heel veel betrokkenheid heeft gekregen, bedenk dan verschillende manieren om het opnieuw te delen. Misschien kun je een quiz maken die betrekking heeft op het onderwerp, of zelfs wat aanpassingen maken en deze opnieuw delen op een ander platform.
U bespaart niet alleen tijd, maar u maakt ook effectiever inhoud omdat u inhoud hergebruikt waarvan u al weet dat deze resoneert met uw publiek.
Denk aan YouTube-video’s, blogposts en podcasts: langere vormen van inhoud kunnen eenvoudig worden hergebruikt in meerdere kleinere stukjes inhoud.
Laatste gedachten
Zoals gebruikelijk bij marketing, is er geen enkel recept waarmee uw inhoud opvalt.
Maar interactiviteit is enorm belangrijk in de online wereld en zal de gebruikerservaring verbeteren.
Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat de interesses en verwachtingen van uw publiek van tijd tot tijd kunnen veranderen. Wat vandaag goed werkt, is over een jaar misschien niet de beste keuze.
Wees niet bang om gaandeweg te veranderen en te experimenteren; dit is de beste manier om meer te weten te komen over uw doelgroep.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: interactieve inhoud/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!