Voer een scan uit van uw pagina’s met veel afbeeldingen met de snelheidsoptimalisatietool van WebCEO om te zien hoe het met u gaat.
Screenshot van WebCEO, november 2022
Besteed speciale aandacht aan de cumulatieve ontwerpwijzigingsstatistiek, aangezien dit een andere Google-rangschikkingsfactor is en ook wordt beïnvloed door afbeeldingen. Als u uw CLS wilt verlagen, zoekt u naar het item Vermijd grote ontwerpwijzigingen onder Optimalisatiemogelijkheden.
4. Maak uw afbeeldingen responsief
Laten we wat dieper ingaan op de afmetingen van de afbeelding.
Idealiter (en realistisch) wil je dat je afbeeldingen duidelijk zichtbaar zijn op alle soorten apparaten. Maar schermen zijn er in alle maten, waarbij computers en telefoons de meest voor de hand liggende keuzes zijn.
Dus hoe kun je ervoor zorgen dat dezelfde afbeelding er overal perfect uitziet?
De kunst is om je afbeelding responsive te maken. Dat wil zeggen, zorg ervoor dat het automatisch op elk scherm past.
Hoe afbeeldingen responsief te maken
WordPress zorgt ervoor dat afbeeldingen automatisch reageren, maar als je dit handmatig moet doen, zijn hier enkele opties:
Stel de CSS-eigenschap width in op 100% en height op auto. Op deze manier wordt de afbeelding omhoog en omlaag geschaald.
Stel de eigenschap max-width in op 100%. In dit geval wordt de afbeelding nooit groter geschaald dan de oorspronkelijke grootte.
Gebruik de attribuut Toon een andere versie van de afbeelding voor verschillende schermformaten. Het probleem is dat u verschillende versies van dezelfde afbeelding moet voorbereiden om dit attribuut te gebruiken.
Hier is een voorbeeld:
5. Optimaliseer afbeeldingsnamen, alt-tekst en meer met trefwoorden
“Keywords” is het eerste dat in me opkomt als ik “SEO” hoor. Of misschien ben ik het gewoon?
Er is een hele lijst met manieren waarop zoekwoorden uw afbeeldingen SEO-vriendelijker kunnen maken.
Je moet alleen weten waar je ze kunt gebruiken.
Hoe afbeeldingen SEO-vriendelijker te maken
Probeer gerichte zoekwoorden toe te voegen aan deze vijf locaties om uw SEO-spel voor afbeeldingen te verbeteren:
Naam van het bestand. Vermijd generieke namen zoals image1, pic2, etc. Deze namen betekenen niets voor zoekmachines.
Bestandspad. Domeinnamen en submappen kunnen aanvullende context bieden die zoekmachines kunnen interpreteren. Als u bijvoorbeeld een online viswinkel heeft, kunt u de URL van een afbeelding als volgt structureren: https://fishing.com/images/fishing-rods/spinning-rod/falcon-bucoo.png.
Tekst inpakken Dit is wat gebruikers zien en wat het beste bij de afbeeldingen past. Een klein beetje relevante tekst in de buurt van je afbeelding (zelfs een bijschrift) is voldoende om je score een boost te geven.
Anker tekst. Als u een link heeft die rechtstreeks naar een afbeelding leidt, helpt een beschrijvende ankertekst zoekmachines te begrijpen wat er is.
ALLE tekst. Een van de meest voorkomende SEO-fouten is dat u vergeet iets in de ALT’s van uw afbeeldingen te plaatsen, laat staan een beschrijving met een of twee trefwoorden. Je zou kunnen denken dat het geen probleem is, maar lege ALT’s zijn een probleem voor gebruikers die afhankelijk zijn van schermlezers. En Google neemt toegankelijkheid serieus.
Controleer vervolgens uw site in WebCEO’s Onsite Issues Overview op ontbrekende ALT-teksten.
Screenshot van WebCEO, november 2022
6. Geotag uw afbeeldingen voor lokale SEO-voordelen
Een lokale SEO-tip voor alle winkels die er zijn. Door geografische metadata aan uw afbeeldingen toe te voegen, krijgen zoekmachines meer informatie om mee te werken.
Als er coördinaten zijn gekoppeld aan een afbeelding van een plaats, kan de zoekmachine precies vertellen waar die plaats zich bevindt. En als er een gebruiker geïnteresseerd is in die specifieke locatie, is die afbeelding misschien relevant voor hun zoekopdracht.
Hoe u uw foto’s kunt geotaggen
Moderne smartphones en camera’s hebben vaak een ingebouwde geotagging-functie. Als die van jou dat niet doet, wil je misschien software of een online service gebruiken voor deze taak. GeoImgr is bijvoorbeeld gratis en gemakkelijk te gebruiken.
7. Maak een sitemap met afbeeldingen
Sitemaps bieden de snelste manier om zoekmachines te helpen de pagina’s van uw site te vinden. Maar een aparte sitemap alleen voor je afbeeldingen?
Het lijkt in eerste instantie misschien overdreven, maar Google raadt het aan. Hier is een citaat uit de blog van Google:
Afbeeldingssitemaps kunnen URL’s van andere domeinen bevatten, in tegenstelling tot gewone sitemaps, die domeinoverschrijdende beperkingen opleggen.
U hoeft dus niet eens een afbeelding op uw eigen domein te hosten, en het werkt nog steeds voor u. Klinkt als een droom, toch?
Hoe maak je een afbeelding sitemap
Er is echter één probleem: websites hebben meestal tonnen afbeeldingen.
Ze een sitemap voor zichzelf maken is een geldige optie (en Google biedt een voorbeeld), maar het handmatig invoeren van honderden of duizenden afbeeldings-URL’s zou een eeuwigheid duren. En helaas zijn er maar heel weinig gratis geautomatiseerde services om dit voor u te doen.
Je kunt natuurlijk gewoon een script schrijven om afbeeldings-URL’s te schrapen en ze in een sitemap te plaatsen, als je een computergod bent. Voor nietige stervelingen kunnen we Screaming Frog’s SEO Spider aanbevelen, die een XML-sitemapgenerator bevat. De gratis versie kan afbeeldingssitemaps maken met maximaal 500 URL’s.
Screenshot van ScreamingFrog.co.uk, november 2022
8. Gebruik caching van afbeeldingen om uw site sneller te maken
Leer een man vissen en je voedt hem voor het leven. Leer een browser om afbeeldingen in de cache op te slaan en hij bewaart ze zo lang als nodig is.
Oké, je hoeft browsers niets te leren, maar je snapt het wel.
Zodra een afbeelding in de cache is opgeslagen, haalt de browser deze daar vandaan in plaats van deze de volgende keer dat u de website bezoekt opnieuw te laden. Het is een echte tijdsbesparing.
Hoe u caching van afbeeldingen instelt en uw site sneller maakt
Open het .htaccess-bestand van uw site en stel de vervaltijden voor uw afbeeldingen in. Hier is een voorbeeld:
## DE CACHING CACHEN ##
ExpiresActive on ExpiresByType image/jpg “toegang 1 jaar” ExpiresByType image/jpeg “toegang 1 jaar” ExpiresByType image/gif “toegang 1 jaar” ExpiresByType image/png “toegang 1 jaar” ExpiresDefault “toegang 1 maand”
## DE CACHING CACHEN ##
Vervaltermijnen kunnen korter zijn dan een jaar. Voel je vrij om de jouwe in te stellen op basis van hoe vaak je je afbeeldingen bijwerkt.
9. Markeer afbeeldingen met gestructureerde gegevens om Google te helpen uw inhoud te begrijpen
Gestructureerde gegevens vertellen zoekmachines wat er op een pagina staat.
Alle websites kunnen hiervan profiteren, maar met name voor e-commercesites is het een echte zegen. Niet alleen reguliere zoekresultaten kunnen worden omgezet in rich snippets; Zoekresultaten voor afbeeldingen hebben ook meer pluis!
Screenshot van Google.com, november 2022
Zie je de kleine badge met de tekst Product en de woorden Op voorraad? Wedden dat de gebruiker één klik verwijderd is van het bezoeken van deze site.
Google Afbeeldingen ondersteunt product- en receptsoorten. Gebruik ze goed.
Hoe u uw afbeeldingen kunt markeren met een omtrek
Overweeg om de Google Structured Data Markup Helper-tool te gebruiken om gestructureerde gegevenscode voor uw pagina’s te genereren. Het is gratis, maar vereist een Google Search Console-account dat is gekoppeld aan uw domein.
Screenshot van Structured Data Markup Helper, november 2022
Het werkt als volgt:
Selecteer een gegevenstype en plak de URL van de pagina die u wilt bookmarken. Druk op Start taggen. De tool zal de pagina weergeven. Markeer een item dat u wilt markeren. Selecteer de juiste tag in het menu dat verschijnt. Als u bijvoorbeeld op een afbeelding klikt, selecteert u Afbeelding; als u de prijs van een product markeert, selecteert u Aanbieding->Prijs. Als je alles hebt getagd wat je wilt, klik je op de knop HTML genereren om de code te genereren.
Markup Helper kan uw code ook testen en valideren. Als je een alternatief wilt, is er ook de Rich Results Test (nog een gratis tool).
Makkelijker dan je had verwacht, toch? Het enige nadeel is dat het effect niet onmiddellijk zal zijn; het kan tot drie weken duren.
10. Maak uw afbeeldingen deelbaar
Krijg een extra boost van advertenties op sociale media. Je kunt nooit teveel hebben.
Hoe meer shares uw pagina’s hebben, hoe belangrijker en relevanter ze voor zoekmachines lijken.
Hoe u uw afbeeldingen deelbaar kunt maken op sociale media
Allereerst: gebruikers delen eerder een enkele afbeelding. Als je oprecht moeite doet om je eigen afbeeldingen te maken, is dat een goed begin.
Nu voor het technische gedeelte.
Meestal is er geen hard werk nodig om het delen van uw afbeeldingen mogelijk te maken. WordPress maakt al hero-afbeeldingen deelbaar. Kopieer en plak gewoon de pagina-URL wanneer u iets op sociale media plaatst.
Screenshot van Facebook.com, november 2022
WordPress doet deze truc door OpenGraph-tags in de metadata van pagina’s in te voegen. Hier is een voorbeeld:
Het geheim ligt in, je raadt het al, dat property=”og” spul. Als uw website ze niet automatisch genereert, wilt u ze misschien in de metadata van uw pagina’s opnemen.
Het is echter veel eenvoudiger om een plug-in zoals Share This Image te installeren. Gebruikers kunnen dan met slechts een paar klikken de afbeeldingen van uw site delen op sociale media.
inpakken
Google experimenteert met AI en ontwikkelt nieuwe soorten zoeken, maar afbeeldingen gaan nergens heen. Het zoeken naar afbeeldingen zal in de nabije toekomst zelfs nog geavanceerder worden, wat betekent dat er nieuwe SEO-technieken voor afbeeldingen zullen zijn.
Maar de bestaande basis zal waarschijnlijk niet veel veranderen. Beheers het nu, en met een hogere ranking is uw website klaar voor de uiteindelijke grote storm in beeld-SEO.

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!