Op zoek naar de sleutels van dit jaar om je te helpen bij het bouwen van je volgende contentmarketingstrategie?
Wilt u een krachtige content roadmap om uw bedrijf te helpen nieuwe hoogten te bereiken in 2023?
Vraagt u zich af welke andere contentmarketeers u misschien misloopt?
Volgens Semrush’s State of Content Marketing Report 2022 had 78% van de marketeers die geloofden dat hun contentmarketing positieve resultaten opleverde, een gedocumenteerde contentstrategie.
Dus hoe zet je de juiste strategie op om je concurrentie echt te verslaan?
De sleutel tot een succesvolle contentmarketingstrategie is het volgen deze ultieme checklist voor contentmarketing:
Koperspersona’s maken; verken je publiek en vind hun pijnpunten. Dit zal u helpen de nuttigste bron op internet te worden. Breng uw merkverhaal tot stand en laat het door uw toekomstige inhoud schijnen. Stel meetbare inhoudsdoelen voor het jaar. Voer een inhoudscontrole uit om hiaten in uw bestaande voorraad te vinden. Ontdek de onderwerpen die het belangrijkst zijn voor uw publiek. Optimaliseer uw inhoud niet alleen voor lezers, maar ook voor zoekmachines om meer zichtbaarheid te krijgen. Kies de beste contentdistributiekanalen. Gebruik tools en sjablonen om elke stap van het proces te automatiseren.
Dit artikel laat je de stappen zien om een effectieve contentmarketingstrategie en actieplan op te stellen, plus de tools die je onderweg nodig hebt.
Ontwikkel persona’s voor het publiek met sjablonen voor koperspersona’s
Gereedschap dat je nodig hebt:
Op wie richt u zich precies met uw inhoud?
Met welke doelen worstelen ze die uw inhoud hen kan helpen bereiken?
Zonder een goed begrip van op wie u zich richt, kan het erg moeilijk zijn om erachter te komen welke onderwerpen u moet behandelen en welke inhoud u moet maken.
Zonder een duidelijk publiek voor ogen kun je geen oplossingsgerichte content maken en heb je geen duidelijk, eenvoudig te formuleren contentplan.
Gelukkig zal het vinden van wie uw doelgroep is met persona-sjablonen u rechtstreeks naar de ideale inhoud voor uw publiek leiden.
Deze sjablonen leiden u door het proces van het definiëren van uw persona’s:
Pijnpunten Motivaties demografie Favoriete kanalen De beste influencers en meer.
Als je eenmaal hun problemen kent en met oprechte empathie contact kunt maken met je publiek, is het gemakkelijk om nuttige inhoud te maken die populaire vragen beantwoordt en oplossingen biedt.
Afbeelding gemaakt door Semrush, oktober 2022
Breng uw merkverhaal tot stand met sjabloonkits
Gereedschap dat je nodig hebt:
Als u wilt dat uw inhoud het juiste en consistente imago van uw merk geeft, moet u eerst uw merkverhaal vaststellen.
U kunt waardevolle inzichten verkrijgen door uw merk te onderzoeken:
Klanten. Concurrenten Unieke waardepropositie in uw markt.
Gebruik deze storytelling-sjabloon in zes stappen om uw merkverhaal vast te stellen.
Gebruik het als een onderdeel van je contentstrategie waarmee je diepere connecties kunt maken met lezers en klanten.
Definieer uw inhoudswaardepropositie en missieverklaring
Waarom zouden lezers uw inhoud moeten verkiezen boven die van uw concurrent?
Welke unieke waarde heeft uw inhoud die lezers aanmoedigt om artikelen af te maken, zich te abonneren op uw e-maillijst en uw merk te volgen?
Gebruik de antwoorden op deze vragen om uw content-waardepropositie te definiëren en uw contentmarketingmissie te formuleren.
Het proces van het maken van uw missieverklaring moet het identificeren van uw doelgroep en hun doelen omvatten, evenals hoe uw inhoud dat publiek zal helpen die doelen te bereiken.
Hoewel ik hiervoor geen tool heb, raad ik aan om de volgende missieverklaringen als voorbeelden te gebruiken om de jouwe op te baseren:
“Onderwijs en empowerment van de SEO-gemeenschap door het laatste nieuws en best practices van de slimste professionals in de branche te bieden.” (Search Engine Journal) “Onze inhoud is waar digitale marketeers multimedia-informatie vinden over SEO en contentmarketing, zodat ze hun bedrijf kunnen helpen groeien via organische kanalen.” (Semrush)
Stel uw contentmarketingdoelen in
Gids die je nodig hebt:
Welke doelen hoopt u met uw inhoud te bereiken om een positieve impact te hebben op de bedrijfsresultaten?
Door specifieke doelen te stellen, kun je bepalen of je contentmarketingstrategie zijn doel dient.
Volgens meer dan 40 ondervraagde marketeers, belangrijkste doelstellingen van contentmarketing ze zijn een toename van naamsbekendheid, websiteverkeer en leadgeneratie.
Afbeelding gemaakt door Semrush, oktober 2022
Gebruik bij het stellen van doelen voor uw contentmarketingstrategie de hulpprogramma’s voor websiteanalyse en inzichten voor sociale media van uw bedrijf. Bepaal of uw inhoud invloed heeft gehad op uw statistieken, en zo ja, in welke mate.
Dit geeft u een basis om vanuit te werken terwijl u de doelen voor uw contentstrategie voorbereidt om meetbaar specifieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en doelstellingen en belangrijkste resultaten (OKR’s) te bereiken.
Projectbeheertools zoals Asana hebben functies voor het stellen van doelen ingebouwd in hun product.
Door doelen in het hele bedrijf te delen, weet iedereen hoe hun werk wordt toegepast om het bedrijf te helpen bedrijfsresultaten te behalen.
Inventariseer uw huidige inhoudsbibliotheek
Gereedschap dat je nodig hebt:
Je kunt een bibliotheek niet voltooien zonder te inventariseren wat je in je huidige inventaris hebt. Met een inhoudsaudit kunt u zien welke inhoud u heeft, waardoor gebieden voor optimalisatie en verbetering zichtbaar worden.
65% van de marketeers die vonden dat hun inspanningen op het gebied van contentmarketing zeer succesvol waren, voerden contentaudits uit minstens twee keer per jaar.
Als u een grote website heeft, kan het controleren van uw inhoud natuurlijk een vervelende taak zijn. Gelukkig kun je een content audit tool gebruiken om het proces te automatiseren.
Met behulp van realtime statistieken van Semrush, Google Analytics en Google Search Console inspecteert de tool voor inhoudscontrole de mappen en submappen van uw website om inhoud te onthullen die moet worden verbeterd, herschreven of verwijderd om de algehele kwaliteit van de inhoud te verbeteren.

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!