fbpx

12 GA4-verwachtingen die u moet hebben, aangezien het Universal Analytics vervangt

12 GA4-verwachtingen die u moet hebben, aangezien het Universal Analytics vervangt

Share This Post


Er is al veel gezegd en geschreven over Google Analytics 4 (GA4), maar een over het hoofd gezien bericht gaat over verwachtingen.

Marketeers die gewend zijn aan het universele Google Analytics-platform dat het grootste deel van het afgelopen decennium is geërfd, zullen zich moeten aanpassen. Hun leven zou gemakkelijker zijn als de juiste verwachtingen werden gesteld.

Ik had onlangs het voorrecht om dit te bespreken met drie GA4-professionals die zo vriendelijk waren om mij hun inzichten te geven.

Hieronder staan ​​enkele van de belangrijkste verwachtingen, aangezien GA4 uw primaire meetplatform wordt.

1. GA4 is niet Plug & Play zoals GA Universal

Om eerlijk te zijn, Universal was nooit volledig plug-and-play.

Er zijn enkele instellingen (doelconversies, gebeurtenissen, filters, verbeterde e-commercetracking, enz.), maar niets zoals GA4.

Het plannen en instellen kan veel langer duren dan bij Universal.

Analytics-professional Alan K’necht van K’nechtology zei:

“Google volgde de 80-20-regel. Ze zagen dat 80% van hun gebruikers slechts 20% van hun rapporten gebruikten en de andere 80% weggooiden. “Sorry” als mensen dat gebruikten. Nu moet je een aangepast rapport maken. “

2. Alles is een evenement (wennen er dus aan)

In GA Universal kan een gemiddelde site 5-15 siteacties hebben die als een ‘gebeurtenis’ worden geteld (voltooide videoweergaven, galerijweergaven, onbeperkte downloads, enzovoort).

In GA4 is alles een evenement, en je kunt er maar beter aan wennen.

Paginaweergaven = Evenement.
Start van de sessie = Evenement.
Eerste bezoek = Evenement.
Verplaatsing = Evenement.
Klik = Evenement.
Video starten = Evenement.
Download bestand = Evenement.
Videovoortgang = Evenement.
Volledige video = Evenement.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief = Evenement.
Contact presentatie = Evenement.
Toon zoekresultaten = Evenement. Je snapt het idee. Alles wat op afstand de moeite waard is om te meten, is een evenement.

3. Verwacht geen betrouwbare appels-tot-appels vergelijking van jaarlijkse (jaarlijkse) gegevens

Onthoud wanneer u Universal het ene jaar en GA4 het volgende jaar gebruikt.

Als u beide platforms (GA Universal en GA4) vandaag laat samenwerken, zult u merken dat de cijfers niet overeenkomen.

Een van de redenen waarom er een enorm aandringen dat iedereen GA4 en trackinggegevens heeft tegen 1 juli 2022 is zo belangrijk voor marketeers blik om in juli 2023 jaar-op-jaar cijfers te hebben, omdat er een volledig jaar aan gegevens zou zijn die op dezelfde manier zouden worden gemeten.

Anna Slyter, hoofd analyse bij NordicClick Interactive, adviseerde:

“Voor alle duidelijkheid, verkopers moeten nooit vertrouw op Google Analytics voor nauwkeurige cijfers; het is bedoeld om te meten trends – Universal was zo, en GA4 ook.

(Disclosure: de auteur werkt ook voor NordicClick Interactive.)

Het is ook geen verrassing dat de cijfers van GA4 niet overeenkomen met wat u bij Universal ziet.

K’necht voegt toe: “Er is nog nooit een 1-op-1 verhouding van analysegegevens tussen producten geweest. Elk product gebruikt verschillende algoritmen en berekeningen. De geschiedenis herhaalt zich.”

4. Je kunt veel meer doen met GA4 (dan universeel), maar er is een probleem

Simpel gezegd, het probleem is dat het veel ingewikkelder is.

Het is bijvoorbeeld:

Ingewikkelder om tracking in te stellen en te valideren. Ingewikkelder om basisrapporten te maken. Ingewikkelder om te beheren. Ingewikkelder in gebruik.

K’necht zei:

“Google heeft zijn analyseproduct verplaatst van iets dat voor iedereen gemakkelijk te gebruiken is, maar met beperkingen, naar een product dat meer is gericht op analyseprofessionals, waar het veel meer maatwerk en flexibiliteit biedt.

Dit neemt helaas het gebruik uit de handen van de meeste kleine bedrijven die de analyses zelf wilden doen.”

5. GA4-interface ontbrekende annotaties

Annotaties zijn een van de meest bruikbare en geliefde functies van Universal, en niet zonder reden. Binnen het platform kunt u een afwijking documenteren (toename of afname), zodat u deze gemakkelijk kunt onthouden lang nadat deze is opgetreden.

Voor nu is het erg belangrijk om een ​​aparte lijst bij te houden om annotaties te documenteren totdat Google deze functie opnieuw toevoegt (in GA4).

Dit kan natuurlijk op elk moment weer worden toegevoegd, maar vanaf dit bericht is dat niet het geval.

6. Kleine website? Welkom in de wereld van “Thresholding”

Als u een kleine hoeveelheid gegevens heeft en een rapport probeert uit te voeren voor een korte tijdsinterval, zult u waarschijnlijk een “drempel” tegenkomen.

Simpel gezegd, Google wil niet dat u een persoon persoonlijk kunt identificeren die GA4 gebruikt.

Als u bijvoorbeeld een kleine e-commercesite heeft die minder dan tien bestellingen per dag ontvangt, kunt u waarschijnlijk een individuele gebruiker identificeren door zijn bestelling op te nemen. i zien hoe laat ze op uw site waren, waar ze naartoe gingen, wat er in hun winkelwagentje zat, enz.

Slyter legde uit:

“Drempel op GA4 (wanneer Google Signals is geactiveerd) is een enorme pijn voor “standaard” rapporten.

Aangepaste scans lijken de gegevens beter weer te geven. Deze gegevens zullen echter maximaal 14 maanden beschikbaar zijn (afhankelijk van de instellingen voor het bewaren van gegevens), dus een datawarehouse zou handig zijn om de gegevens langer te bewaren.”

Noot van de redactie: de drempel kan nog steeds worden omzeild door de rapportage-identiteit op basis van een apparaat te selecteren met de onderstaande schermafbeelding. In de meeste gevallen werkt deze optie prima, en als je geen gebruikerslogin in je webapp hebt, is apparaatgebaseerd de beste optie.

12 GA4-verwachtingen die u moet hebben, aangezien het Universal Analytics vervangtSchermafbeelding van de redacteur, oktober 2022

7. Er komen minder gratis dingen van Google

Het vorige punt noemde een limiet van 14 maanden voor gegevensbeschikbaarheid, dus het is duidelijk dat ze niet voor onbepaalde tijd gratis gegevensopslag willen aanbieden.

Knecht voegde toe:

“Hier zijn tot 14 maanden aan live interactieve gegevens. In plaats van (voor onbepaalde tijd op te slaan) kregen we een gratis exemplaar (maar kleiner dan het betaalde exemplaar) van BigQuery. Hier kunt u uw gegevens bewaren totdat ze vol zijn.

Voor de meeste bedrijven zijn deze gegevens voor meerdere jaren, maar als je meer ruimte nodig hebt, kun je upgraden naar de betaalde versie.”

Noot van de redactie: u kunt ook niet meerdere gefilterde weergaven maken; nu is het een betaalde functie.

8. Bouncepercentage is al beschikbaar, maar dat betekent niet dat je er op moet letten

Het maakte oorspronkelijk geen deel uit van GA4, maar blijkbaar heeft Google door voldoende feedback ervan overtuigd dat het moest worden opgenomen.

Het is terug, maar het wordt heel anders gemeten dan bij Universal. Het is 100% minus de nieuwe statistiek ‘Interactiepercentage’.

Heb je bijvoorbeeld een engagement rate van 76%, dan heb je nu een bounce rate van 24%.

K’necht zei:

“Ik waarschuw mijn klanten al meer dan vijf jaar dat het bouncepercentage geen KPI mag zijn – het is een betekenisloos getal dat uit de context is gerukt.

Ik was blij toen Google het uit GA4 verwijderde. Maar ze luisterden naar de klachten en introduceerden iets en noemden het “Bounce Rate”.

9. Sluit vriendschap met BigQuery en SQL (of wees op zijn minst bevriend met een vriend)

Stel dat uw site onderworpen is aan gegevenssteekproeven (zelfs als dit niet het geval is) en dat u meer flexibiliteit wilt bij het maken en analyseren van rapporten. In dit geval moet u vertrouwd raken met BigQuery en SQL.

Hoewel dit de behoefte of mogelijkheden van de meeste kleine en middelgrote bedrijven te boven gaat, kunnen grotere bedrijven nu gebruikmaken van BigQuery en gegevens uit andere bronnen (bijvoorbeeld software voor contactbeheer) binnenhalen en de gegevens combineren om een ​​compleet beeld te krijgen. in plaats van alleen een venster in het web-only aspect van Universal Analytics.

Inigo Belosio (ook van NordicClick), die het afgelopen jaar zijn deel van GA4-implementaties heeft uitgevoerd, zei: “Het goede nieuws is dat GA4 native en gratis verbinding maakt met BigQuery, in tegenstelling tot UA, en SQL een relatief eenvoudige programmeertaal is om leren.”

Belosio voegde toe: “Helaas zijn de meeste van deze concepten onbekend bij de meeste marketeers, dus ik moedig u aan om er vertrouwd mee te raken, aangezien uw vermogen om het potentieel van GA4 te benutten ervan afhankelijk kan zijn naarmate uw site groeit.”

K’necht concludeerde: “Het gebruik van BigQuery zal het ook mogelijk maken om grotere hoeveelheden gegevens te segmenteren zonder het probleem van gegevenssampling die optreedt wanneer alleen UA of GA4 wordt gebruikt, en gelukkig zijn er tools zoals Google’s DataStudio die kunnen worden gebruikt om de inspanning bij het maken van diverse rapportages en dashboards.

10. U moet uw analistenvaardigheden verbeteren (of een hulpmiddel introduceren dat er al is)

K’necht zei: “Uiteindelijk heeft Google zijn analyseproduct nauwer afgestemd op Adobe Analytics, een tool die niet voor de zwakke of ongetrainde gebruiker is.”

Hij voegde eraan toe: “Als u van plan bent om Google Analytics (GA4) te blijven gebruiken, is het tijd om een ​​GA4-installatie- en beheercursus te volgen of een hulpmiddel in te huren om het voor u te beheren.”

Noot van de redactie: de Google Data Studio-plug-in is nu beschikbaar en maakt gegevensanalyse echt eenvoudiger. Zo kan GDS worden geleerd om mooie rapporten te schrijven van analytische data.

11. Ontmoet je nieuwe vriend: datamodellering

Gegevensmodellering in GA4 is hier en heeft het potentieel om de lacunes in gegevensverlies op te vullen van sites die het meest worden getroffen door gebruikers die zich aanmelden voor cookies.

Hoewel er enkele basisvereisten zijn om in aanmerking te komen, zijn websites (vooral diegene die onder de AVG vallen [General Data Protection Regulation] en andere privacyregelgeving) willen deze modelleerfunctie gaan testen.

Bellosio legt uit: “Het kan bijvoorbeeld rekening houden met dalingen in het gebruikersverkeer, wat in sommige gevallen erg merkbaar kan zijn, zoals we al hebben gezien bij verschillende klanten die te maken hebben met browserprivacy-updates en -regelgeving en besturingssysteem (bijvoorbeeld iOS ). ).”

12. Laatste – Stel de juiste verwachtingen bij uw belanghebbenden

Veel van de statistieken waaraan uw belanghebbenden bij Universal gewend zijn, zullen veranderen zodra u GA4 gaat gebruiken.

Zorg ervoor dat u uw verwachtingen stelt voor:

wat veranderde Waarom is het veranderd? Op welke metrics moeten ze letten? Wat hebben ze bereikt met dit nieuwe inzicht in hun webanalyse?

Ik hoop dat dit nuttig was.

GA4 zal blijven evolueren, dus blijf op de hoogte!

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: metamorworks/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!