fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

4 veelzijdige strategieën voor het optimaliseren van de conversieratio om uw marketingstrategie een boost te geven

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Conversion Rate Optimization, ook wel CRO genoemd , is een cruciale praktijk waar u tegenwoordig rekening mee moet houden bij het maken van promotionele inhoud – of u nu een bestemmingspagina maakt, een uitlegvideo maakt , een blogpost-tutorial of iets anders daartussenin!

Nu vindt er een conversie plaats telkens wanneer uw website of online inhoud het doel bereikt waarvoor het is gemaakt, of het nu iemand ertoe aanzet een online service te gebruiken, zich aanmeldt voor een abonnement, een product koopt, een formulier invult of gewoon op een link klikt.

Het verhogen van conversies is altijd goed voor u (en uw merk!) , maar wanneer u conversies probeert te optimaliseren, is het niet voldoende om alleen visueel aantrekkelijke inhoud te maken! Er zijn veel marketingstrategieën die u in uw voordeel kunt (en moet ) gebruiken wanneer u uw publiek tot actie wilt aanzetten, en we zullen in dit stuk enkele van de meest effectieve bespreken!

CRO in een notendop

Voordat u zelfs maar beslist welke methoden u wilt gebruiken om uw conversies te verhogen, moet u weten hoe conversieratio's echt werken. Gelukkig is het vrij eenvoudig!

Neem het aantal conversies dat uw site (of een stuk inhoud) genereert en deel dit door het totale aantal bezoekers/kijkers. Met andere woorden, uw conversieratio is gelijk aan het percentage gebruikers dat de gewenste actie voltooit na interactie met uw site of het bekijken van uw inhoud.

Dus als uw website elke dag 5000 bezoekers krijgt en 50 van hen een transactie voltooien, dan is uw conversieratio gelijk aan 1%.

Meestal is het verhogen van uw conversiepercentages binnen het publiek dat u al krijgt meestal beter dan proberen het verkeer te vergroten en hopen dat uw tarieven hetzelfde blijven. Als u probeert om steeds meer gebruikers binnen te halen, leidt dit er vaak toe dat uw gebruikerspool steeds minder gericht wordt.

Het deelnemen aan CRO veronderstelt dat je een basispubliek hebt en dat je het voldoende begrijpt om je contentstrategie zo aan te passen dat ze consistenter acties ondernemen. Stel dat uw conversieratio's laag zijn, maar u niet zeker weet op welk type inhoud uw publiek reageert, of dat u geen cijfers heeft over sitebezoekers/kijkers. In dat geval moet u zich bezighouden met marktonderzoek en strategieën voor publieksgroei voordat u in CRO springt.

Nu we weten hoe CRO werkt, gaan we in op enkele van de best practices om het aantal conversies te verhogen.

Verbeteringen van de kwaliteit van leven voor uw site

De meeste van uw bezoekers zullen uw site waarschijnlijk al met interesse benaderen, dus het hebben van aantrekkelijke aanbiedingen en een gemakkelijk te navigeren bestemmingspagina is essentieel als u op zoek bent naar meer conversies .

Dit zijn enkele dingen waarmee u rekening moet houden bij het bouwen van uw site met de gebruikerservaring in gedachten.

  • Gebruikersomgeving. Uw site moet leesbaar zijn en nooit overweldigend zijn voor een eerste bezoeker. Probeer een vertrouwde uitstraling te behouden en gebruik hoogwaardige achtergrondweergaven en interface-ontwerp. Maak het uw gebruikers gemakkelijk om te zoeken naar wat ze willen, en irriteer ze niet met een verwarrende interface of lay-out.
  • Afrekenen van producten. Maak het niet te ingewikkeld! Of u nu een extern gehost eCommerce-platform gebruikt of een e-commerceplatform dat in uw eigen website is ingebouwd, zorg ervoor dat het proces van kopen bij u schoon en eenvoudig is. Veel gebruikers zullen snel hun interesse verliezen als ze door hindernissen moeten springen om een aankoop te doen.
  • Bied gratis verzending aan. Dit is een lastige. We weten dat verzending tijd en geld kost, maar uit onderzoek blijkt dat gebruikers eerder geneigd zijn tot een aankoop over te gaan als ze bonussen zoals gratis verzending aangeboden krijgen, zelfs als de prijs van het product rekening houdt met het verschil dat het maakt.

Video-inhoud voor CRO: tips en trucs

In het afgelopen decennium hebben video's bewezen de meest efficiënte vorm van online inhoud te zijn voor het aanspreken van doelgroepen. Het is dus niet verwonderlijk dat bestemmingspagina's met de nadruk op video zich vaak vertalen in hogere conversiepercentages dan die zonder.

Maar niet elke video werkt hetzelfde! U moet de sterke punten van het medium begrijpen en deze in uw voordeel gebruiken. Daarom volgen hier een paar prioriteiten om in gedachten te houden bij het ontwikkelen van video-inhoud voor CRO-doeleinden.

  • Zorg voor een betrouwbaar platform: Allereerst is het belangrijk dat elke CRO-gerelateerde praktijk uw gegevens kan volgen en registreren om te weten waar u aan toe bent. Hiervoor heb je een hostingplatform nodig, privé of intern, dat de prestaties en analyses van je video's vastlegt.
  • Vind het juiste type video: bij het maken van uw CRO-video-inhoud is het van cruciaal belang om rekening te houden met uw marktonderzoek. Wat je van je publiek weet, helpt je te bepalen welke soorten video's hen eerder tot actie zullen aanzetten en helpt je in te schatten hoe de gemiddelde respons zal zijn.

    Er zijn veel beschikbare opties die merken van verschillende typen vaak gebruiken, maar als we het hebben over CRO, testimonialsvideo's, productdemo's, uitlegvideo's en de kroon!

  • Herhaal op basis van gegevens: onthoud dat je, net als bij de rest van je inhoud, regelmatig A/B-tests moet toepassen op je video's en de resultaten moet gebruiken om te bepalen van welke soorten video je kunt profiteren.

Optimaliseer uw CTA's

Een CTA , ook wel een call-to-action genoemd , is een zeer belangrijk stukje van de CRO-puzzel waar u goed op moet letten bij het ontwikkelen van inhoud voor uw site. Het is niets minder dan een prompt voor de kijker/lezer, waardoor ze actief betrokken raken bij een stukje inhoud.

CTA's komen vaak in de vorm van een bemoedigende zin of boodschap en moeten altijd twee essentiële kenmerken behouden; eenvoud en duidelijkheid .

Ze moeten kort zijn, gemakkelijk te begrijpen en te communiceren met het publiek, en vooral duidelijk. CTA's zijn bedoeld als drijfveer voor een bezoeker om zich met de site of inhoud bezig te houden en te converteren .

Als de CTA vaag of warrig is, kan dit het tegenovergestelde effect hebben en potentiële klanten verliezen.

Het FOMO-fenomeen

FOMO staat voor "fear of missing out" en is een van de gemakkelijkste en meest gebruikte manieren om de effectiviteit van CTA's in elk medium te verbeteren. Producten met beperkte voorraad, tijdelijke aanbiedingen en getimede evenementen profiteren er allemaal van.

Een bezoeker die een product of dienst wordt aangeboden, of wordt gevraagd om een online formulier in te vullen, zal eerder akkoord gaan als hem wordt verteld dat hij dit later misschien niet meer kan doen. FOMO verhoogt de conversie door een gevoel van urgentie te creëren bij de bezoeker.

Sociaal bewijs en de voordelen van het gebruik ervan

Soms, wanneer u probeert uw bezoekers u en uw online inhoud te laten vertrouwen, kan het nuttig zijn om een positieve aanbeveling of een getuigenis van een betrouwbare bron te ontvangen.

Dit maakt gebruik van een klein fenomeen dat bekend staat als sociaal bewijs , dat stelt dat mensen meestal op hun gemak worden gesteld over een product of dienst wanneer ze er goede dingen over horen van iemand anders, vooral een invloedrijke figuur, zoals een beroemdheid of een expert in het onderwerp bij de hand.

Dit zal voor elke individuele bezoeker anders werken, afhankelijk van de persoonlijkheid, maar gemiddeld hebben mensen de neiging om meer te converteren wanneer ze zich gesteund voelen door een bekend gezicht of merk .

Uw andere optie als u kijkt naar hoe scores en aanbevelingen voor een product of dienst uw publiek beïnvloeden, zijn ruwe cijfers. De meeste mensen zullen zich veiliger voelen in hun beslissingen als ze positieve klantrecensies zien.

Dit is een handig hulpmiddel bij het organisch verhogen van conversies en is een must-have voor uw site als u zeker bent van de kwaliteit van uw inhoud .

Vertrouwen in uw inhoud is een bepalende factor bij het onderzoeken van het gebruik van klantrecensies als invloed op uw prestaties. Houd er rekening mee dat, hoewel ze een grote hulp zijn als ze positief zijn, ze een tweesnijdend zwaard kunnen blijken te zijn als er iets misgaat en ze uiteindelijk niet zo gunstig zijn, wat leidt tot negatief sociaal bewijs, dat net zo krachtig is als zijn tegenhanger, en het laatste wat u wilt voor uw bedrijf.

Voordat je gaat

Hoewel veel van de technieken die worden gebruikt om uw conversiepercentages te optimaliseren, eenvoudig van aard zijn, is het proces niet zo eenvoudig als het lijkt en zeker niet gemakkelijk.

Neem de tijd om uw onderzoek te doen, ontdek waarom uw conversies niet zijn waar u ze wilt hebben, en pas een langetermijnoplossing toe terwijl u trouw blijft aan de gevestigde sterke punten van uw merk. Of u nu een product verkoopt, een dienst verleent of zelfstandig entertainment creëert , we hopen dat we u met dit stuk op het juiste pad hebben gezet om uw conversieratio's te verbeteren en uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen!

More To Explore