Dit bericht is gesponsord door Accelo. De meningen in dit artikel zijn die van de sponsor.
Angst is tegenwoordig een overheersende collectieve emotie. En het is geen wonder: de reguliere media voeden ons dagelijks met alarmerende inhoud.
In het bedrijfsleven kunt u een soortgelijke angst voelen wanneer u het aanbod van uw bureaus vergelijkt met grotere, goedkopere bureaus of machtige technologiebureaus.
Veel van de zaken die u bezighouden, gaan ook uw klanten aan; sommige problemen zijn belangrijk genoeg om ervoor te zorgen dat ze hun contract met uw bureau beëindigen.
De SEO-industrie heeft in 2023 al veel veranderingen ondergaan.
U hebt te maken gehad met een toenemende vraag naar datagestuurde strategieën en adviesachtige diensten en toegenomen concurrentie als gevolg van de overgang naar de cultuur van virtuele bureaus. Daarom kan de gedachte aan een hogere klantomzet nog angstaanjagender zijn dan in het verleden.
Dit is niet het moment om je kop in het zand te steken.
In plaats daarvan is de beste oplossing om precies te begrijpen waarom uw klanten uw bedrijf niet langer de moeite waard vinden om zaken mee te doen.
In dit artikel:
1. Waarom vertrekken bureauklanten?2. Bestrijd het tij met eerlijkheid3. Toon met gegevens4. Erkenning van het aanbod5. Opvoeden en ondersteunen6. Bewijs uw waarde met minder inspanning
Waarom vertrekken bureauklanten?
De belangrijkste reden waarom mensen hun relatie met bureaus beëindigen, is omdat ze zich zorgen maken over het uitgeven van geld aan een dienst die vervangbaar lijkt.
Met andere woorden, ze zijn niet overtuigd van de waarde die uw bedrijf biedt ten opzichte van het alternatief, namelijk toegankelijke, op SEO gerichte technologie.
Platforms die helpen bij het verbeteren van SEO zijn beschikbaar en uw klanten denken misschien dat ze hun problemen thuis kunnen oplossen.
In plaats van met u samen te werken, kunnen ze ervan uitgaan dat ze kunnen vertrouwen op een combinatie van Moz, Semrush, Relatedweb, Ahrefs, Google Analytics en andere populaire tools om de gegevens en suggesties te genereren die uw team levert.
Externe economische druk maakt deze goedkope of gratis opties nog aantrekkelijker.
Voeg daarbij de intrigerende mogelijkheden van het groeiende gebied van AI en je hebt veel te bewijzen.
Gebruik de volgende vijf strategieën om ondanks deze uitdagende trends het klantverloop te verminderen.
1. Vecht eerlijk tegen het tij
Vergeet niet dat er een kans ligt onder het ontmoedigende nieuws.
Denk eens aan wat er gebeurde in 2020, toen bedrijven snel en resoluut moesten handelen als reactie op de pandemie, anders bleven ze achter. Degenen die met oprecht mededogen naar de gelegenheid kwamen en de emotionele en fysieke gezondheid van hun cliënten ondersteunden, wonnen hun onrustige basis.
Het resultaat? Langere, diepere relaties en meer levenswaarde.
De gegevens weerspiegelen deze waarheid: Salesforce’s 2020 State of the Connected Customer Report onthulde dat 90% van de klanten het ermee eens is dat hoe een bedrijf handelt in een crisis laat zien hoe betrouwbaar het is.
Als uw klanten tekenen van churn-risico’s vertonen, moet u een stapje verder gaan en duidelijk communiceren over de risico’s van vertrek en de voordelen van blijven. Overweeg het volgende aan de orde te stellen bij deze risicoklanten.
Laat uw klanten weten dat als u een losgekoppelde SEO-technologiestack gebruikt in plaats van ons bureau, zij het volgende risico lopen:
Breng de privacy en veiligheid van de gegevens van uw bedrijf in gevaar. Raak achterop in SEO-trends en zie uw organisch verkeer lijden. Dure beslissingen nemen op basis van slechte data-analyse. Verkeerde interpretatie van rapporten uit verschillende bronnen. Besteed meer dan nodig is om gegevens te verzamelen en het is mogelijk niet waardevol.
Herinner uw klanten eraan dat ze door samen te werken met uw team van experts:
Toegang tot niche-ervaring die u zich thuis niet kunt veroorloven. Nauwkeurige en doordachte data-analyse die platforms alleen niet kunnen bieden. Gepersonaliseerde campagnetracking waarmee ze geld kunnen besparen. Inkomsten, dankzij nieuwe klanten die uw bedrijf anders misschien niet zouden vinden. De menselijke creativiteitsfactor die hen kan helpen unieke uitdagingen te overwinnen.
Nogmaals, klanten verlaten bureaus als ze niet tevreden zijn met de waarde die ze kunnen zien. De spreekwoordelijke olifant in de kamer aanspreken kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen.
2. Laat jezelf zien met data
Lang voordat uw klanten klaar lijken om te vluchten, zou u harde gegevens moeten gebruiken om aan te tonen waarom ze zouden moeten blijven.
Uw klanten willen en verdienen regelmatige, transparante rapporten die de voortgang, prestaties en impact van uw inspanningen duidelijk beschrijven. Ze hebben inzicht in hun ROI nodig als u wilt dat ze bronnen van terugkerend werk zijn.
Een eenvoudige maandelijkse samenvatting is niet voldoende.
Of het nu gaat om een kleine sprong in organisch verkeer, betere posities voor getargete zoekwoorden of meer conversies, de meest betekenisvolle resultaten worden gemarkeerd.
Welke cijfers spreken direct over de resultaten die de klant u vertelde dat ze wilden bereiken?
Bewijs:
Inclusief een schriftelijke interpretatie van elk opmerkelijk resultaat. Tijd investeren om ze door de gegevens te praten die opvallen. Oplossingen laten zien als het niet goed gaat.
Professioneel advies: Gebruik een klantenportaal om on-demand toegang te bieden tot statusupdates en rapporten.
Afbeelding gemaakt door Accelo, mei 2023
3. Erkenning van het aanbod
Klanten willen naast duidelijke waarde ook aandacht.
Ze zullen bij mensen blijven die hen het gevoel geven dat ze gezien en gewaardeerd worden. Als je onder dezelfde druk hebt gestaan als je klanten, is de kans groot dat je geen prioriteit hebt gegeven aan klantloyaliteit.
Soms zijn extraatjes en kortingen voldoende; andere keren zijn het meer frequente records. En niet alle klanten zijn hetzelfde.
Een persoonlijk bedankje in de vorm van een extra service of melding is misschien meer nodig voor een waardevolle klant.
Professioneel advies: Bepaal wat uw klanten nodig hebben door goed op hun ad-hocverzoeken te letten. Volg via een gecentraliseerd en geïntegreerd ticketplatform.
Afbeelding gemaakt door Accelo, mei 2023
4. Opvoeden en ondersteunen
Als je klanten het gevoel hebben dat je achter gesloten deuren een soort geheim werk doet, zullen ze minder snel geloven dat je iets doet wat ze zelf niet kunnen.
U moet niet alleen transparant zijn over hoeveel en wat voor soort werk u doet, maar het kan hen ook helpen bij het onderwijzen van SEO en de verschillende facetten die van toepassing zijn op hun bedrijf.
U kunt een reeks webinars hosten, een informatieve e-mailcampagne opzetten of een exclusieve mogelijkheid bieden om vragen te stellen aan een branche-expert. Bied ze aan met een sfeer van zelfverzekerde autoriteit en vrijgevigheid.
Professioneel advies: Laat renovaties voelen als een klein beslissingspunt. Gebruik Accelo’s unieke Retainers-product om de facturering van provisies te automatiseren en laat duidelijk de waarde zien die u elke factureringscyclus levert.
Afbeelding gemaakt door Accelo, mei 2023
Fitcheck!
Heeft u erover nagedacht of u de mensen bedient die het meest geschikt zijn voor uw diensten?
De churn rate is vaak hoger als je moeite hebt om je klanten slecht te behouden.
Hoewel uw team de mogelijkheid heeft om ieders organisch verkeer te verbeteren, hoeft u niet per se met iedereen samen te werken.
5. Bewijs uw waarde met minder moeite
Verminder de uittocht uit uw bureau door gebruik te maken van in-house technologie die uw toegevoegde waarde ondersteunt. Uw klanten kunnen in de verleiding komen om het heft in eigen handen te nemen door een willekeurige mix van technologie samen te stellen, maar ze zullen waarschijnlijk in de war raken over welke platforms de moeite waard zijn.
Dit is een kans om hen gerust te stellen dat u die last van hen zult wegnemen.
Uw team beslist hoe de technologie moet worden gebruikt op de manier die hen het meest zal helpen.
Dit betekent dat u uw technologie niet beperkt tot het genereren van SEO-gegevens, maar dat u platforms vindt die u helpen de snelheid en kwaliteit van uw dienstverlening te verhogen tot het punt waarop uw klanten het opmerken.
Met een geautomatiseerd end-to-end werkbeheerplatform voor klanten kunt u de voordelen van slimme technologie per proxy leveren.
Elk moment dat uw team kan besparen op alledaagse taken, is weer een moment dat ze kunnen besteden aan waardevolle klantinteracties die de waargenomen waarde van uw bedrijf vergroten.
Professioneel advies: De zichtbaarheid die Accelo biedt, met name de Activity Stream, zorgt ervoor dat u snel en accuraat bent in alle communicatie met klanten.
Afbeelding gemaakt door Accelo, mei 2023
Zorg ervoor dat uw klanten zich niet overweldigd voelen door hoe ze uw diensten kunnen reproduceren. Neem de verantwoordelijkheid voor de waarde die u levert en krijg efficiënte en ongeëvenaarde ondersteuning met Accelo.
Janya Anderson, Director of Improvement bij Pure SEO, zegt: “Accelo heeft de mogelijkheden voor ons bedrijf nu en in de toekomst veranderd.”
Ontdek waarom Janya en andere leiders van SEO-bureaus van het platform houden: start een gratis proefperiode of meld u aan voor een demo om te leren hoe Accelo kan helpen het klantverloop te verminderen en de winst te vergroten.
Beeldcredits
Uitgelichte afbeelding: door Accelo. Gebruikt met toestemming.

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!