Hoe kunt u uw e-commerceproducten rechtstreeks onder de aandacht brengen van doelgerichte klanten met een hoge intentie?
Op zoek naar de meest succesvolle manieren om Google Shopping te integreren in uw marketingstrategie om uw bedrijf in 2023 een boost te geven?
Wilt u veelvoorkomende CPC-fouten voorkomen?
Op 29 en 30 maart heb ik een webinar gemodereerd met Malin Blomberg, CEO van Bidbrain en Google Shopping-expert.
Malin deelde de do’s en don’ts van Google Shopping-advertenties en hoe je de ROAS kunt verbeteren terwijl je slimmer werkt dan de concurrentie.
Hier is een samenvatting van het webinar. Vul het formulier in om toegang te krijgen tot de volledige presentatie.
Belangrijkste afhaalrestaurants: 5 manieren om AI te gebruiken voor Google Shopping-advertenties
Optimaliseer titels en gegevens. Het gaat niet alleen om aanbodniveaus; het gaat ook om datakwaliteit.
Optimaliseer uw campagnes. Gebruik Return on Advertising Investment (POAS) of meerdere ROAS-doelgroepen voor betere prestaties.
Verzamel meer klikgegevens. Activeer long-tail productzoekwoorden om uw verkoop te verhogen met behulp van AI.
Steeds hoger bod. Gebruik het vertoningspercentage om een categorie of niche te domineren. Combineer de beste prijs. Gebruik prijsverschilgegevens om de beste prijzen van concurrenten te matchen of stop met bieden op producten die niet converteren.
1. Gebruik AI om titels en data te optimaliseren
Hoe meer data je in je titels opneemt, hoe beter de AI-engine je producten kan matchen met geconverteerde zoektermen.
Met traditionele tekstadvertenties kunt u specifieke zoektermen identificeren en bieden op de termen die u wilt.
U kunt AI gebruiken om u te helpen de beste titels voor uw producten te ontdekken.
[Find out what we mean] Direct toegang tot het webinar →
Overweeg gegevenslagen
Een AI-tool of geautomatiseerde scraping-engine kan nuttig zijn om gegevens op productniveau toe te voegen en de AI-engine te helpen veel gedetailleerder te zijn in het matchen van uw producten om geschikte zoektermen om te zetten
Afbeelding gemaakt door Bidbrain, maart 2023
Om er zeker van te zijn dat u goede gegevens gebruikt, doet u het volgende:
Controleer of alle vereiste kenmerken in uw feed zijn opgenomen. Controleer uw producttitels en gebruik AI om te optimaliseren voor de meest converterende zoektermen. Gebruik kwaliteitsafbeeldingen en meer gegevens voor gedetailleerde biedingen.
2. AI kan uw campagnes optimaliseren
De meeste e-commerce winkels kunnen een ROAS-doel instellen voor al hun lijnen, maar er zijn betere alternatieven die u kunt overwegen.
In plaats daarvan moet u:
Gebruik POAS om uw campagnes te optimaliseren. Gebruik AI-tools om verschillende ROAS in te stellen per brutomargegroep.
[Discover how] Direct toegang tot het webinar →
3. AI kan meer klikgegevens verzamelen
Als uw producten de klikken of de gegevens niet hebben, kunt u AI met Tier Logic gebruiken.
Met Tier Logic kan AI gegevens uit weinig klikken halen en naar een hoger niveau van klikken brengen, zodat u uw campagnes kunt optimaliseren.
[Find out how Tier Logic works] Direct toegang tot het webinar →
Onthoud dus bij het werken met gegevens met weinig klikken:
Gebruik algoritmen en AI om de assortimentswachtrij te activeren. Verzamel meer klikgegevens om de voorspelbaarheid van AI te vergroten. Verbeter producten om meer verkopen van meer producten te krijgen.
4. Consequent hoger bod met AI
Consistent “X” keer meer bieden dan uw concurrenten geeft u een gedeeld voordeel.
Afbeelding gemaakt door Bidbrain, maart 2023
Met behulp van een tool die het vertoningspercentage analyseert, de Google Shopping-versie van het marktaandeel, kunt u uw verkopen verhogen door de kosten van uw biedingen te verhogen.
Wanneer je hiervoor AI inzet, kun je kijken naar concurrenten en hoe zij bieden, waardoor je altijd hoger kunt bieden en voorop kunt blijven lopen.
Enkele opmerkingen over het vertoningspercentage:
Bied altijd x% hoger dan de concurrentie om zichtbaar te zijn. Altijd. Gebruik alleen te veel als u bereid bent het risico te nemen.
[Increase ecommerce sales and profit with AI] Direct toegang tot het webinar →
5. Gebruik AI om de beste prijs te matchen
Hoe u uw producten prijst, is van vitaal belang voor uw conversieratio’s.
Meestal vinden er meer conversies plaats als u hetzelfde of beter geprijsd bent dan uw concurrenten.
Met prijzen die voortdurend veranderen, kan AI het zware werk doen door biedingen dienovereenkomstig aan te passen.
Hiermee kunt u ook stoppen met bieden op producten die niet converteren.
Houd bij het werken met prijsverschillen hier rekening mee:
Prijsverschillen zijn van grote invloed op de conversiepercentages. (<10% halveert het conversiepercentage). Of werk hard aan productprijzen in vergelijking met concurrenten. Pas uw biedprijzen aan aan hoe uw concurrenten het doen.
[Slides] Google Shopping: 5 manieren waarop AI de verkoop en winst van e-commerce kan stimuleren
Hier is de presentatie:
Doe mee met ons volgende webinar!
Voorspelling 2023: SEO-trends en inhoud die u moet weten
Neem deel aan ons komende webinar en ontdek de SEO-trends waarmee u de concurrentie in 2023 voor kunt blijven.
Afbeeldingscredits:
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!