Naar schatting besteedt de gemiddelde gebruiker van sociale media ongeveer twee en een half uur per dag aan sociale media.
Dus dankzij tactieken zoals newsjacking is het voor merken nog nooit zo eenvoudig geweest om het startpunt voor gebruikers te worden.
In veel gevallen hebben merken gebruik gemaakt van newsjacking om zichzelf midden in het gesprek te plaatsen en hun mediatalent te demonstreren.
Als u uw merk echter aan een viraal verhaal koppelt en toondoof bent over bepaalde kwesties, kunt u midden in een storm van kritiek terechtkomen.
Dus hoe moeten merken viraal nieuws benaderen, en is het de moeite waard om te doen?
Het creëren van een succesvolle newsjacking-strategie kan elk merk aanzienlijke voordelen opleveren. Maar het komt allemaal neer op uitvoering.
Wat is Newsjacking?
Newsjacking is een veelgebruikte mediastrategie waarbij een merk op de markt wordt gebracht via een viraal nieuwsbericht.
Social media-influencers gebruiken bijvoorbeeld vaak newsjacking om hun eigen unieke ideeën te leveren en hun publiek op te bouwen.
Deze strategie wordt echter vaak toegepast door grote merken om hen te helpen hun merkbereik te ontwikkelen en uit te breiden. In zeldzame gevallen kan het merk in voor- of tegenspoed het centrum van het nieuws worden.
Newsjacking gaat echter vooral over het verbinden van je merk aan een bestaand verhaal, niet over het zelf maken van het verhaal.
Het voordeel van newsjacking is dat het heel weinig moeite en een beetje creativiteit kost om je merk in een mum van tijd trending te krijgen.
Er zijn verschillende manieren om een nieuwsbericht te publiceren met behulp van traditionele marketingstrategieën, waaronder:
Reclame Campagnes op sociale netwerken. Schrijven van blogartikelen. Samenwerking met andere merken. sponsoring Organisatie van evenementen. Fondsenwerving.
Het belangrijkste is dat newsjacking een tactiek is die beschikbaar is voor iedereen met een persoonlijk of professioneel merk, dus iedereen kan het proberen.
Hoewel newsjacking met weinig moeite grote voordelen biedt, zijn er voor- en nadelen aan deze tactiek die alle merken zouden moeten overwegen.
Voors en tegens van Newsjacking
Zoals het spreekwoordelijke citaat luidt: “Alle publiciteit is goede publiciteit.”
Dit is grotendeels waar in het tijdperk van sociale media, hoewel merken op een strakker koord lopen dan politieke experts en de gemiddelde Twitter-gebruiker als het gaat om storend of relevant zijn.
Om deze reden zijn er veel voor- en nadelen van newsjacking.
Voordelen
Profiteer met weinig moeite van een nieuwsbericht. Breid het bereik van uw merk enorm uit en breng het in de mainstream. Cultiveer massale betrokkenheid bij sociale media. Verhoog merkloyaliteit (mits correct gedaan). Illustreer uw merkwaarden in realtime.
nadelen
Mogelijke schade aan uw merkreputatie. Het bederft een verhaal en slaagt er niet in om de voordelen ervan te benutten. Doe een beroep op het verkeerde publiek.
Dus om alle voordelen van newsjacking te benutten, moet je weten hoe je een verhaal moet benaderen en welk verhaal je moet kiezen.
Hoe u kunt profiteren van het laatste nieuws
Vind trending verhalen die voor jou relevant zijn
Eerst moet je het juiste laatste nieuws voor News Jack vinden.
Kleinere merken kunnen baat hebben bij het onderzoeken van trending topics in hun niche met behulp van tools zoals Google Trends om relevante trending topics te vinden.
Screenshot van Google Trends, januari 2023
Zoals je kunt zien, neemt de interesse in crypto in het algemeen af, maar er zijn veel subonderwerpen die trends zijn, waar elk merk van kan profiteren.
Screenshot van Google Trends, januari 2023
Platforms zoals Semrush en SE Ranking bieden ook tools waarmee we trending subonderwerpen in een bepaalde niche kunnen verkennen. Zo biedt de SE-ranking een mindmap en clusters voor elk trending topic.
Screenshot van Semrush, januari 2023
Voor kleinere branches raad ik aan om zelfs te schrijven over verhalen die in de toekomst een trend zullen worden en waarmee je verder kunt.
Nieuwe technologieën zoals ChatGPT en AI bieden bijvoorbeeld mogelijkheden voor SEO-merken om goed te scoren voor deze zoekopdrachten met trefwoorden, aangezien ze in de loop van de tijd toenemen.
Daarnaast kun je populaire onderwerpen vinden door te zoeken naar trending hashtags op Twitter, populaire berichten in Reddit-community’s en te controleren wat mensen op Facebook en Instagram plaatsen.
Zorg voor een unieke merktwist
Vervolgens moet u een uniek perspectief bieden waarmee uw merk zich onderscheidt van de concurrentie.
Zo hebben veel merken tijdens de pandemie, zoals Uber en Busch, met succes unieke en smaakvolle merkreclamecampagnes opgezet en een grotere loyaliteit bij hun klanten opgebouwd.
Maak uw campagnes relevant voor uw merk en zijn klanten.
Als u bijvoorbeeld een autobedrijf bent, kan het relevant zijn om advertentiecampagnes te maken over de behoefte aan meer elektrische auto’s of zelfs om Elon Musk voor de gek te houden.
Commentaar geven op ander nieuws dat niets met auto’s of transport te maken heeft, zal echter als niet-authentiek overkomen.
Spreek je publiek aan
We moeten ook overwegen aan wat voor soort publiek we ons merk willen verkopen. Door trending zoekwoorden te gebruiken, kunt u advertenties maken die voldoen aan de behoeften van uw doelgroep.
Bovendien zorgt het cultiveren van je boodschap voor je publiek ervoor dat je authentieker overkomt.
Ten slotte helpt marketing voor uw doelgroep uw campagne via de juiste kanalen.
Professionele merken in de academische wereld zullen er bijvoorbeeld baat bij hebben om over trending stories te schrijven op platforms als LinkedIn en Twitter, in tegenstelling tot Facebook of Instagram.
Meesterlijke timing
Een andere belangrijke overweging van newsjacking is timing. Als uw merk niet snel iets kan creëren, kunt u irrelevant worden.
Natuurlijk raad ik aan om voor de zekerheid een nieuwsbericht goed te onderzoeken voordat je er een marketingcampagne van probeert te maken.
In veel gevallen zijn er veel middelen nodig om snel en effectief op een nieuwsbericht te reageren, wat voor veel merken misschien niet realistisch is.
Bouw tractie op met promotie
Nadat u uw advertentiecampagne heeft ontworpen, moet u uw merk promoten om zoveel mogelijk kijkers te bereiken.
Door hashtags toe te voegen aan virale verhalen, kan uw merk een breder publiek bereiken.
Ook het delen van reclameboodschappen op alle sociale mediaplatforms en via e-mail naar nieuwsbrieflijsten zal u helpen meer klanten te bereiken.
Nogmaals, de sleutel is om snel te zijn, vooral als je advertenties wilt promoten via standaard of digitale kanalen.
Gebruik het spaarzaam
Ten slotte denk ik dat het belangrijk is om te onthouden dat newsjacking geen alledaagse strategie is en dat het ook niet vaker dan een paar keer per jaar moet worden gebruikt.
Merken kunnen een serieus risico nemen door zich in te laten met nieuwsdiefstal, en kunnen elke authenticiteit die ze proberen te vervaardigen verraden als ze zich te veel met deze tactiek bezighouden.
Om deze reden raad ik aan om uw branche goed in de gaten te houden voor trending verhalen en er alleen een te selecteren die goed voelt voor uw merk.
Uitgaan en op zoek gaan naar verhalen kan op de lange termijn duurder zijn en weinig opleveren.
5 succesvolle voorbeelden van Newsjacking
Laten we, om u te helpen beter te strategiseren, enkele voorbeelden bekijken van succesvolle en niet-succesvolle newsjacking.
1. Busch Beer sponsort hondenadoptie
Een van de meest aangrijpende verhalen over de eerste pandemie was een poging van Anheuser-Busch om meer mensen aan te moedigen honden te adopteren.
Het bedrijf bood een gratis voorraad bier voor drie maanden aan aan iedereen die een hond adopteerde uit een asiel dat werd gesponsord door Midwest Animal Rescue & Services (MARS).
Het verhaal hielp een licht te werpen op een ondergerapporteerd fenomeen en hielp het bedrijf brede erkenning te krijgen op sociale media en zijn klantenbestand.
2. Uber-advertentiecampagne: “Bedankt voor het niet rijden”
Van alle bedrijfstakken die het zwaarst door de pandemie zijn getroffen, moest het delen van ritten een van de moeilijkste zijn.
Uber kon echter niet alleen zijn merk redden, maar profiteerde ook van de pandemie met de campagne “Bedankt voor het niet rijden”, waarbij het chauffeurs aanmoedigde om thuis te blijven.
Hoewel het bedrijf zeker veel geld heeft verloren door het wereldwijde evenement, heeft deze advertentiecampagne geholpen om meer vertrouwen en loyaliteit bij zijn klanten te smeden, wat op de lange termijn nog meer lonend is geweest.
3. Oreo’s beroemde ‘shutdown-advertentie’.
Misschien wel het meest beruchte voorbeeld van newsjacking vond bijna tien jaar geleden plaats in Super Bowl XLVII in New Orleans. Nadat een defect relais een paar minuten stroomuitval veroorzaakte, reageerde Oreo met een real-time Twitter-bericht dat het internet in vuur en vlam zette.
Screenshot van Twitter, januari 2023
Deze zeer eenvoudige maar vakkundig getimede tweet blijft een van de beste voorbeelden van newsjacking die in een fractie van een seconde wordt gedaan.
4. Budweiser redt zijn WK
Tijdens het WK 2022 werd Budweiser, al meer dan drie decennia een belangrijke sponsor van het WK, wakker geschud toen het ontdekte dat Doha alle alcohol uit zijn sportevenementen had verbannen.
Terwijl het bedrijf een tweet verwijderde met de tekst: “Nou, dat is onhandig”, reageerde het briljant door het beloofde bier voor de beker uit te reiken aan het winnende land.
Screenshot van Twitter, januari 2023
Dit verhaal is een goed voorbeeld van hoe merken een breaking news-verhaal in hun eigen voordeel kunnen draaien en manipuleren.
Net zoals Oreo de black-out van de Super Bowl in zijn voordeel manipuleerde, deed Budweiser dat ook om van het verhaal te leren en er op de lange termijn van te profiteren, zelfs als het tienduizenden dollars aan verkopen verloor
5. Het jaar van Google Zoeken
Ten slotte is Google’s Year in Search een ander creatief voorbeeld van een merk dat trending nieuws kan gebruiken om zijn eigen unieke merkverhaal te vertellen.
Door uw merk centraal te stellen in deze nieuwsverhalen, helpt Google een sterkere band met zijn klanten tot stand te brengen en de vooraanstaande positie van het merk op technologisch gebied te versterken.
Newsjacking verkeerd gedaan
Natuurlijk is er voor elk succesvol geval van newsjacking een even onbevredigend geval.
Misschien wel de meest beruchte mislukking bij het maken van nieuws was die van Pepsi met zijn beruchte Kendall Jenner-advertentie.
Terwijl de politieke onrust groeide en sociale kwesties in brand staken, miste de advertentie van Pepsi het punt volledig en bracht het zijn reputatie in verlegenheid.
Laat dit een les zijn dat politieke boodschappen als krachtige thema’s kunnen dienen, maar ze moeten gracieus worden behandeld en specifiek op uw publiek zijn gericht.
Over het algemeen is newsjacking een zeer effectieve strategie om het bereik van uw merk te vergroten en publiciteit te krijgen.
Het nemen van nieuws vereist echter tact en focus voor een goede uitvoering, evenals een goede timing.
Volg deze voorbeelden hierboven om met succes een verhaal te publiceren en uw merk nieuwe aandacht te geven.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Yurii_Yarema/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!