De kans is groot dat je als maker van inhoud hebt meegemaakt dat je spontaan een bericht hebt gemaakt, zonder enige planning.
Hoewel het voor sommigen misschien werkt, is het niet ideaal. Omdat?
Om de iconische motiverende spreker Zig Ziglar te citeren: “Succes is wanneer voorbereiding kansen ontmoet.”
Als u uw contentproductie wilt opschalen, moet u plannen en uitvoeren met een goed doordachte strategie (terwijl u beperkte middelen gebruikt).
En wat is een betere manier om dat te doen dan met contentkalenders? Het zijn essentiële hulpmiddelen voor iedereen die consequent geweldige inhoud wil maken.
Hiermee kunt u uw proces voor het maken van inhoud van begin tot eind plannen.
In dit artikel hebben we de top 6 sjablonen verzameld, zodat je meteen aan de slag kunt met het contentplan van volgend jaar.
Maar maak je geen zorgen als het idee nieuw voor je is; we hebben ook een gedetailleerde handleiding over het maken van inhoudskalenders als je hulp nodig hebt om aan de slag te gaan.
Maar eerst, wat is een contentkalender?
Contentkalenders zijn in wezen tijdmanagementsystemen die uw workflow organiseren in wekelijkse of dagelijkse blokken.
Dit helpt je georganiseerd te blijven en je te concentreren op het maken van inhoud van hoge kwaliteit.
Contentkalenders zijn erg handig voor bloggers, freelancers en andere makers van content.
U kunt uw eigen Excel-sheets maken of er een kopiëren met behulp van de onderstaande gratis sjablonen en deze vervolgens aanpassen aan de behoeften van uw merk.
Waarom zou ik een contentkalender gebruiken?
Of u nu de enige contentspecialist bent voor uw interne e-commercebedrijf of een social media-manager van een bureau, een contentkalender helpt u uw campagnes beter te organiseren.
Het helpt ook enorm als je probeert samen te werken met meerdere teamgenoten, zodat ze weten wat er nodig is en wanneer.
Omdat? In één oogopslag is het gemakkelijk te begrijpen wat er is gepubliceerd, samen met de kopie en de gebruikte bron. Sorteer uw berichten op sociaal platform en geef ze een kleurcode. Elk tabblad is meestal gemarkeerd per maand.
Omdat je het grotere geheel kunt zien (minstens een maand van tevoren), kun je doorgaan en onderwerpen en dagelijkse sociale berichten eerder dan gepland in kaart brengen, goed onderzochte infographics plannen met je ontwerper en volgen hoe je berichten gaan.
U bent beter in staat om uw boodschap naar uw doelgroep te sturen, rekening houdend met hun wensen en behoeften wanneer seizoenstrends komen en gaan.
U kunt vakanties en grote wereldwijde evenementen plannen, van Valentijnsdag tot Pride Month of elk nationaal evenement dat relevant is voor uw merkwaarden.
(Niet om op onze eigen toeter te toeren, maar we hebben onze eigen marketingkalender om daarbij te helpen!)
En omdat u vooruit plant, is de kans kleiner dat u een fout maakt, omdat over de inhoud wordt gebrainstormd, gerapporteerd, goedgekeurd en gepubliceerd voordat het tijd is. Het is eigenlijk een beschermende maatregel.
Zonder verder oponthoud, hier zijn onze keuzes (waarvan de meeste gratis zijn!).
De 6 beste sjablonen (en tools) voor contentkalenders voor 2023
1. CoSchema
Screenshot van CoSchedule, december 2022
Als je een WordPress-blog hebt, is CoSchedule misschien de beste keuze. Het schittert echt in contentmarketing en is ideaal voor individuele bloggers, influencers of freelancers.
De intuïtieve agenda is gemakkelijk te gebruiken, met naadloze integraties, waaronder WordPress, Twitter, Instagram, Facebook, MailChimp en meer (11 apps in totaal, en niet alleen sociale media).
We raden deze aan als u uw blog en sociale media beheert.
kosten: Gratis – maak gewoon een account aan.
2. Luchttafel
Screenshot van CoSchedule, december 2022
Heeft u een Google-spreadsheet, Excel-bestand of CSV-bestand van een inhoudskalender, maar wilt u overschakelen naar een app?
Airtable zou een goede keuze zijn.
Met zijn automatisering (Slack of e-mail) om u aan bepaalde berichten te herinneren en de mogelijkheid om meerdere gegevensvelden te verwerken zonder formules (voor niet-Excel-fans), kan Airtable u tijd en moeite besparen.
Ik vind het vooral leuk dat het de nodige velden heeft die een inhoudsspecialist zou overwegen bij het toewijzen van blogposts: Titel, Schrijver, Vervaldatum, Status en Afbeelding. En u kunt meer aangepaste velden maken.
U kunt uw kalender ook bekijken in raster-, kanban- of kalendervorm. Ik zou verwachten dat projectmanagers en specialisten die met een grotere marketingafdeling werken dit handig vinden.
kosten: Gratis met een proefperiode van 14 dagen; dan zou je automatisch overstappen naar een gratis versie.
3. HubSpot (gratis sjabloon)
Screenshot van HubSpot, december 2022
Uitstekende geeks, verheug je!
De gratis contentkalender voor sociale media van HubSpot is behoorlijk flexibel. Voer gewoon de maand + het jaar in en pas de sjabloon aan uw merk aan.
Er is een tabblad voor Schedule, Content Repository, Twitter Updates, Facebook Updates, LinkedIn, Instagram en Pinterest.
Wat vinden we leuk aan deze? HubSpot heeft voor elk platform een aantal voorbeelden op een rij gezet.
En er is zelfs een begeleidende pdf wanneer u de sjabloon downloadt om beginners te helpen bij het in kaart brengen en volgen van berichten.
Het is meer voor sociale media dan voor blogposts, dus we raden het aan voor socialemediaspecialisten bij startups en interne socialemediamanagers voor e-commercemerken.
4. Trello (gratis sjabloon)
Trello-screenshot, december 2022
Trello, een populaire tool voor projectbeheer, is een ideale contentkalenderoptie voor grote teams die al in een Agile-framework werken en vergelijkbare producten gebruiken (Jira, Confluence, enz.).
Drag-and-drop-functionaliteit is eenvoudig te gebruiken. Eén oogopslag en u weet wat de status van de taak is.
Het is gemakkelijk om subtaken toe te wijzen aan teamleden, einddatums in te stellen, revisies toe te voegen en feedback te geven.
We raden deze aan voor grote bedrijven of drukke publicatieteams die het komende jaar meer controle over hun contentproductie nodig hebben.
5. Weefgetouw
Screenshot van Loomly, december 2022
Wat ik leuk vond aan Loomly, was dat het geschikt voor het doel voelde, vooral voor managers van sociale media. En creatieve mensen, opgelet!
Wat onderscheidt het: het kan uit uw RSS-feeds halen en tot 90 postideeën presenteren of automatisch snelle postconcepten maken.
Het is een geweldige functie voor mensen die voortdurend last hebben van een writer’s block (zoals ik). Ik zag deze functie niet echt in de andere apps.
Social media-specialisten in mode, beauty, reizen, kunst en andere creatieve producttypemerken zullen het meeste profiteren van het kiezen van Loomly.
kosten: Ten minste $ 26 per maand na een gratis proefperiode van 15 dagen.
6. Hootsuite (gratis sjabloon)
Screenshot van Hootsuite, december 2022
Vergelijkbaar met de sjabloon van HubSpot, heeft Hootsuite een gratis downloadbare Google-spreadsheet met vijf tabbladen: Routebeschrijving, Strategie, Maandelijkse weergave, Wekelijkse weergave en Evergreen Content Library (voor Instagram, Facebook, LinkedIn en elk platform).
De wekelijkse weergave is een functie die ik niet in andere sjablonen heb gezien.
Wat ik het leukst vind aan deze sjabloon, zijn de belangrijkste data die het hele jaar door beschikbaar zijn, van januari tot juni en van juli tot december. Evenementen als Black Friday en Small Business Saturday (VS) zijn erg handig voor B2B.
De gebruiksvriendelijke sjabloon is ideaal voor Excel-professionals die geen gebruik willen maken van een betaalde tool en de extra functies die daarbij horen.
conclusie
Aanvankelijk was deze lijst veel langer (ongeveer 10), maar sommige van de lijst die ik heb geschrapt, betekenden dat hun aanmeldings- of downloadproces ingewikkeld was: te veel stappen, gekke prijzen, te moeilijk te verkopen of naar een 404-pagina te leiden.
Zolang ik zijn agenda om de een of andere reden niet binnen twee minuten kon downloaden, heb ik hem niet op deze lijst gezet.
Wetende dat ik het vuile werk heb gedaan, kunt u er zeker van zijn dat een van deze beproefde kalenders volgend jaar voor u zal werken.
Probeer ze uit en ga met wat goed voelt; kies met wie je nog minimaal een jaar kunt samenwonen.
Het naar een hoger niveau tillen van uw blogberichten, algemene marketingcampagnes en sociale berichten vergt veel planning.
Met een beetje werk, creativiteit en planning kunnen deze tools uw merk naar nieuwe hoogten helpen stuwen.
Gelukkig nieuwjaar, en moge de kansen altijd in uw voordeel zijn!
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Andrey_Popov/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!