fbpx

6 bewezen digitale marketingstrategieën voor olie- en gasbedrijven

6 bewezen digitale marketingstrategieën voor olie- en gasbedrijven

Share This Post


Er zijn twee enorme veranderingen geweest die de ruwe olie- en aardgasindustrie hebben beïnvloed.

De toenemende vraag naar schone energievoorziening. De overgang naar een volledig digitale wereld.

Interessant is dat het het tweede punt is dat helpt om het eerste te versnellen.

Dankzij nieuwe tools zoals kunstmatige intelligentie en CRM-software (Customer Relationship Management) zijn veel van deze bedrijven beter in staat om te reageren op veranderingen in de energievoorziening en om hun merknaam aan te passen aan de veranderende vraag.

Hoewel marketeers een unieke positie hebben ingenomen binnen de toeleveringsketen van koolwaterstoffen, is de rol van marketingcommunicatie nog nooit zo belangrijk geweest voor bedrijven die willen evolueren in deze sector.

In dit artikel onderzoeken we de rol die marketeers van oudsher hebben gespeeld in de olie- en aardgasindustrie en hoe ze de toekomst van de energieproductie zullen helpen vormgeven wanneer energiebedrijven hun portfolio’s willen diversifiëren en hun merk willen veranderen.

Begrijp het olie- en gasbedrijfsmodel

Het bedrijfsmodel voor koolwaterstoffen is traditioneel verdeeld in drie delen:

Rivier omhoog: Deze bedrijven, ook wel E&P-bedrijven (exploratie en productie) genoemd, zijn verantwoordelijk voor het uit de grond halen van ruwe olie en aardgas.
Gemiddeld debiet: Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor het transport van de grondstoffen naar de raffinaderijen, waar ze kunnen worden omgezet in hun definitieve vorm voor verkoop.
Omlaag: Deze bedrijven bestaan ​​uit raffinaderijen en benzinestations (ruwe olie) of particuliere/commerciële distributeurs (aardgas) die verantwoordelijk zijn voor het leveren van koolwaterstoffen aan hun eindklanten.

Het is belangrijk op te merken dat olie- en aardgasmaatschappijen afhankelijk zijn van een gevarieerde mix van eindklanten om hun producten op de markt te brengen, waaronder regionale leveringen (voornamelijk in sterk gereguleerde staten), individuele raffinaderijen, distributeurs en benzinestations.

Alvorens de rol van de marketeer in deze complexe toeleveringsketen te onderzoeken, denk ik dat het belangrijk is om te begrijpen hoe externe factoren de verkoop van koolwaterstofproducten en hun toeleveringsketens kunnen beïnvloeden.

Factoren die van invloed zijn op koolwaterstofmarkten

Plaats

In tegenstelling tot ruwe olie zijn de aardgasmarkten sterk geregionaliseerd, en de locatie van energiebronnen is erg belangrijk als het gaat om het transporteren (tegen kostprijs) van deze materialen en het vinden van klanten.

Evenzo stroomt ruwe olie doorgaans naar de dichtstbijzijnde markt, omdat die de meeste waarde biedt.

Voor marketeers is het belangrijk om rekening te houden met deze input bij het bepalen van de beste klanten om te bereiken met uw berichten.

Prijzen

Evenzo heeft prijsstelling een enorme impact op het rendement op investering (ROI) van elke marketingstrategie, waarvan het voordeel vaak wordt gemeten in marge per vat.

Er zijn ook fundamentele verschillen in spot- en groothandelsprijzen, die de ROI van een verkoop beïnvloeden.

Financiële markten

Voor het grootste deel houden we ons alleen bezig met het kopen en verkopen van fysieke koolwaterstofproducten.

Het is echter belangrijk op te merken dat de handel in aardgas en ruwe olie op de financiële markten grote invloed heeft op de prijs van deze producten en hun aanbod.

cycliciteit

De wereldwijde onderlinge verbinding van veel energieproducten, die kan worden beïnvloed door verschillende inputs zoals oorlog, slecht weer en OPEC (Organisatie van Petroleum Exporterende Landen), betekent dat de prijs en het aanbod van koolwaterstoffen extreem volatiel is

Eindgebruiker

Ten slotte heeft het bedrijfsmodel van het bedrijf waarvoor u marketing doet grote invloed op hun strategie.

Sommige downstream-raffinaderijen investeren bijvoorbeeld alleen in commerciële verkopen aan fabrieken en energiecentrales, terwijl andere zijn aangesloten op een regionaal netwerk van benzinestations die voor hun bevoorrading van hen afhankelijk zijn.

De rol van olie- en aardgasmarketeers

Olie- en aardgasmarketeers, of ze nu intern of als bureau zijn gecontracteerd, spelen een belangrijke rol bij het versterken van bestaande leveranciersnetwerken en het helpen van de digitale transformatie van deze bedrijven tijdens de vierde industriële revolutie.

Als tussenpersoon in een complexe toeleveringsketen kunnen leveranciers veel ondersteunende functies bieden aan olie- en aardgasbedrijven, waaronder:

B2B verkoop en marketing: Nieuwe klanten vinden om lokale cashflows naar het bedrijf te ondersteunen.
Reputatie management: Energiebedrijven helpen met een nieuwe naam voor de toekomst en hun loyaliteit bij distributeurs en individuele consumenten vergroten.
In dienst nemen: Bedrijven promoten bij potentiële werknemers die dit bedrijf kunnen helpen ondersteunen en vooruit helpen.

Uiteindelijk is de primaire rol van verkopers in de toeleveringsketen van koolwaterstoffen het verzekeren van de verkoop en het vervoer van koolwaterstofproducten naar hun respectieve eindklanten.

Marketeers kunnen een aantal strategieën gebruiken, die ik hieronder in meer detail zal bespreken, om de voortdurende groei en digitale transformatie van deze bedrijven te stimuleren, waaronder:

Permanent beheer van de relatie met klanten. Omnichannel-marketing Automatiseringsontwikkeling via chatbots, IoT, infuuscampagnes, etc. Schrijven van persberichten en content die thought leadership ondersteunt. Interactie met consumenten op sociale netwerken. VR en AR productontwikkeling voor marketing. Marketing bedrijven op beurzen en tentoonstellingen. Creatie van loyaliteitsprogramma’s voor klanten.

Op hun beurt kunnen marketeers helpen bij het beheren van de merkreputatie, aangezien deze bedrijven hun portefeuilles diversifiëren en overstappen van een op fossiele brandstoffen gericht bedrijfsmodel naar een model dat de veranderende behoeften en interesses van consumenten weerspiegelt.

Ik moet er rekening mee houden dat CRM- en SaaS-oplossingen ook van cruciaal belang zijn om marketeers te helpen bij het beheren van relaties met klanten en prospects in lokale regio’s.

Bovendien staat analytische software ook centraal in dit proces en kan deze worden gebruikt om verschillende marketing key performance indicators (KPI’s) bij te houden die helpen bij het bepalen van de winstgevendheid van een campagne.

Samenvattend zult u merken dat veel van de rollen van een olie- en aardgasmarketeer die van elk B2B-bedrijf weerspiegelen, hoewel dit enigszins verschilt tussen bedrijven.

Verschillen tussen de marketing van olie en aardgas

Olie- en aardgasmaatschappijen hebben iets andere servicemodellen.

Eindklanten voor aardgas zijn bijvoorbeeld vaak energiedistributeurs, zoals uw staats- of lokale nutsbedrijf, die het eindproduct vervolgens leveren aan woningen en bedrijven.

Een ander belangrijk verschil tussen deze twee branches is dat aardgasmarkten meer worden beïnvloed door geregionaliseerde factoren dan aardoliemaatschappijen die verbonden zijn met wereldmarkten.

Dat gezegd hebbende, laten we eens kijken naar enkele van de beste marketingstrategieën die olie- en gasbedrijven kunnen gebruiken om hun merk uit te breiden en hun groei te vergroten.

Marketingstrategieën voor olie en aardgas

1. Online SEO en PPC

Online marketing en SEO-strategieën stellen aardgas- en ruwe-oliemaatschappijen in staat hun digitale voetafdruk uit te breiden en meer klanten te bereiken via alternatieve marketingkanalen.

Hoewel zoekwoorden als ‘aardgasbedrijven in Texas’ misschien een laag volume hebben (320), kan de ROI van het profiteren van deze term met 1 of 2 nieuwe regionale klanten uw regionale cashflow aanzienlijk verhogen.

Evenzo kan elk koolwaterstofbedrijf dat overstapt op alternatieve energiebronnen informatieve inhoud maken over zonne-, wind- of hernieuwbare energie om potentiële klanten te informeren en autoriteit rond hun merk op te bouwen.

Als u problemen ondervindt bij het verwerven van organisch onroerend goed voor gerichte zoekopdrachten, raad ik u aan te bieden op relevante zoekwoorden in Google Ads. Naar mijn mening is online adverteren vooral nuttig voor B2B-bedrijven met beperkte betrokkenheidskanalen.

2. E-mailmarketing

Volg een strategie voor het genereren van leads met een geautomatiseerde e-mailmarketingstrategie met behulp van toonaangevende CRM- of e-mailmarketingsoftware.

Het creëren van efficiënte contacttrechters die potentiële klanten koesteren en betrekken tijdens hun conversietraject, zal bedrijven helpen meer verkopen te genereren en in gedachten te houden wanneer een distributeur of raffinaderij de volgende keer van leverancier wil veranderen.

3. Traditionele reclame

Traditionele advertenties zijn een geweldige manier om de naamsbekendheid te vergroten, vooral voor bedrijven die hun naam willen veranderen.

Hoewel het misschien niet logisch is voor kleinere bedrijven, kunnen grote olie- en aardgasbedrijven profiteren van het bereik van traditionele tv- en radioadvertenties.

4. Reputatiemanagement

Reputatiemanagement is van cruciaal belang voor een industrie die van oudsher in zwaar weer verkeert met grote delen van het publiek. Persberichten, betrokkenheid bij sociale media en advertentiecampagnes zijn geweldige manieren om bedrijven te helpen hun naam om te vormen tot een meer holistisch energiebedrijf.

Evenzo raad ik aan om de servicehoek van uw aanbod te richten door uw betrouwbaarheid en consistentie te promoten bij lokale distributeurs en raffinaderijen.

Aangezien de kosten om van leverancier te veranderen hoog blijven, wilt u dat potentiële klanten er zeker van kunnen zijn dat u hen een betrouwbaar aanbod kunt bieden, zodat ze geen potentiële winst mislopen.

5. Beurzen en tentoonstellingen

Beurzen en tentoonstellingen zijn erg populair in de energie-industrie voor makelaars, leveranciers en distributeurs.

Overweeg om een ​​stand op te zetten en beurzen bij te wonen om in contact te komen met potentiële klanten die je misschien niet via reguliere kanalen kunt bereiken.

Deze evenementen stellen u ook in staat uw bedrijf een nieuwe naam te geven en nieuwe diensten aan klanten te introduceren.

6. Omnichannelmarketing

Tot slot zou ik willen eindigen met te vermelden dat een omnichannelbenadering die gebruikmaakt van alle bovengenoemde marketingkanalen, energiebedrijven zal helpen om het grootste succes in hun groei te behalen.

Tussen het bereik van digitale en traditionele kanalen en de mogelijkheid om met klanten in contact te komen via e-mail en sociale media, zorgt het gebruik van een multi-channelbenadering ervoor dat uw bedrijf consistent nieuwe leads binnenhaalt en degene die u heeft converteert

Ten slotte

Het op de markt brengen van olie en aardgas vereist speciale overwegingen op basis van de volatiliteit van de industrie en haar heterogene klantenbestand.

Veel van de strategieën die we voor de meeste B2B-bedrijven aanbevelen, zullen hen echter helpen bij het ervaren van digitale en merktransformatie tot een geavanceerd energiebedrijf van de toekomst.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: yut_art/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!