fbpx

6 manieren waarop SEO-professionals ChatGPT nu gebruiken

6 manieren waarop SEO-professionals ChatGPT nu gebruiken

Share This Post


Pas op, Google. Er is een nieuwe speler op het gebied van zoekmachines.

Natuurlijk, je hebt het al eerder gehoord, maar deze keer is het serieus.

ChatGPT (Generative Pre-Trained Transformer) is een geweldig taalgericht leermodel.

Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en enorme hoeveelheden gegevens kan het in gesprek met gebruikers communiceren, vervolgvragen beantwoorden, fouten herkennen, ongepaste verzoeken afwijzen en zelfs onjuiste premissen aanvechten.

Hoewel deze door OpenAI ontwikkelde chatbot geen directe concurrent van Google is, verandert hij per se de manier waarop zoekopdrachten worden uitgevoerd. En dit zal de vorm van zoekmachine optimalisatie drastisch veranderen.

In dit stuk kijken we naar deze technologie en bespreken we innovatieve manieren waarop zoekmachine-optimizers deze al gebruiken om hun taken uit te voeren.

Wat kun je doen met ChatGPT?

We zijn nog maar net begonnen met het benutten van het potentieel van het gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie in SEO en marketing.

ChatGPT is in staat om op een zeer menselijke manier discussies aan te gaan en vragen te beantwoorden.

Hij kan essays, fictieverhalen, gedichten en zelfs advertentieteksten schrijven, wat genoeg is om professionele schrijvers zoals ik een beetje ongerust te maken.

Het kan worden gebruikt om inhoud te maken met voldoende precisie dat het New York City Department of Education het gebruik ervan al heeft verboden uit angst voor bedrog.

Maar meer dan alleen inhoud, ChatGPT is slim genoeg om te gebruiken voor het schrijven van metabeschrijvingen of het debuggen van code. Op dit moment is het gebruik ervan voor coderen een lang technisch proces, maar het lijkt veilig om aan te nemen dat het veel gemakkelijker zal worden naarmate het leermodel groeit.

Het kan ook worden gebruikt als zoekassistent en geeft antwoorden op vragen in duidelijke en beknopte formaten om te voorkomen dat gebruikers meerdere webpagina’s moeten doorzoeken om antwoorden op hun vragen te vinden.

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een recept voor Beef Wellington, in plaats van tientallen blogpagina’s te doorzoeken en langs een lang verhaal te scrollen over hoe de grootmoeder van de blogger dit gerecht voor Winston Churchill bereidde, geeft ChatGPT je een lijst met ingrediënten en bereiding stappen.

Rundvlees Wellington receptScreenshot van ChatGPT, januari 2023

Als SEO-professional kan dit een beetje eng lijken.

Maar het omarmen van AI-technologie in plaats van je er zorgen over te maken, zou een goede zet kunnen zijn.

Er zijn veel manieren om het te gebruiken om uw werk te stroomlijnen en overbodige of repetitieve taken efficiënter te maken.

Laten we eens kijken hoe toonaangevende SEO-professionals ChatGPT al gebruiken.

Manieren waarop SEO-professionals ChatGPT al aan het werk zetten

1. Creatie van inhoud

Het creëren van inhoud kan een gedoe zijn, vooral als je geen bekwame (en bescheiden) schrijver zoals ik in dienst hebt.

Kan ChatGPT dit voor je doen? Wel dat blikmaar dat zou je waarschijnlijk moeten doen gebruik het niet om webpagina’s en blogposts te schrijven.

In 2022 zei Google-zoekadvocaat John Mueller in niet mis te verstane bewoordingen dat de zoekmachine inhoud die met kunstmatige intelligentie is gemaakt, beschouwt als spam, een schending van de bedrijfsrichtlijnen.

Voorlopig kunnen Google-algoritmen door AI gegenereerde inhoud identificeren en bestraffen, zelfs inhoud die anti-detectie-algoritmen gebruikt.

Gebruik bij het werken met AI altijd menselijk toezicht.

Iedereen kan ChatGPT echter veilig gebruiken om inhoud te maken voor posts op sociale media, e-mailpitches, het kopiëren van bestemmingspagina’s voor PPC of zelfs advertentieteksten. Het kan ook een geweldige brainstormtool zijn.

Ik vroeg ChatGPT: “Wat is SEO?”

Vraag ChatGPT: Wat is SEO?Screenshot van ChatGPT, januari 2023

Als reactie hierop ontving ik drie goed geschreven paragrafen die een overzicht geven van zoekmachine optimalisatie.

Zolang u voorzichtig bent, kan ChatGPT helpen bij het stroomlijnen van veel overbodige inhoudstaken, zoals advertentievarianten, maar dat zou u moeten doen altijd controleer zorgvuldig alle gegenereerde inhoud, aangezien het onjuistheden kan bevatten.

2. Onderzoek en analyse van zoekwoorden

OK, dus je bent niet bereid om de boetes te riskeren als je wordt betrapt op het gebruik van ChatGPT om inhoud te maken. Dat betekent niet dat u de kracht ervan niet kunt benutten als onderdeel van uw contentstrategie.

ChatGPT maakt zoekwoordonderzoek vrijwel moeiteloos.

Het enige wat u hoeft te doen is de chatbot te openen en enkele van uw doelzoekwoorden in te typen en om andere gerelateerde zoekwoorden te vragen. ChatGPT genereert een lijst met gerelateerde zoekwoorden op basis van zijn begrip van de zoekresultaten.

Om deze functionaliteit te testen, zocht ik naar een lijst met relevante trefwoorden voor een leverancier van banksoftware.

Kort daarna presenteerde de chatbot me een lijst met trefwoorden en zinsdelen waar ik met traditioneel trefwoordonderzoek misschien veel langer over had gedaan om ze te vinden.

Zoekwoordonderzoek uitgevoerd door ChatGPTScreenshot van ChatGPT, januari 2023

Je kunt het ook gebruiken om de concurrentie voor verschillende zoekwoorden te bepalen.

Voor een voorbeeld op hoog niveau vroeg ik hem om te bepalen of “basketbal” of “touwnet” gemakkelijker te classificeren zou zijn. We weten het antwoord al, maar het was leuk om te zien dat de chatbot het versterkte.

Vraag ChatGPT naar de rangschikking van zoekwoordenScreenshot van ChatGPT, januari 2023

3. Ontwikkeling van de contentstrategie

Oké, ik geef het toe, deze verraste me. Ik zou er niet eens aan gedacht hebben als ik deze tweet van Joe Speiser niet had gezien:

6/ Beschrijf je contentmarketingstrategie

Als voorbeeld,

Ik vroeg Chatbot om een ​​AI SaaS contentstrategie.

Het is vrij eenvoudig,
Maar je kunt Chat vragen om elk punt te extrapoleren tot je een gedetailleerd stappenplan hebt. pic.twitter.com/QxcvKNHJNK

— Joe Speiser ⚡️ (@jspeiser) 2 januari 2023

Het is juist. U kunt ChatGPT vragen om een ​​contentmarketingstrategie voor u uit te stippelen.

Hoewel het geen gedetailleerde plannen retourneert (hoewel je er waarschijnlijk om zou kunnen vragen), biedt het wel een reeks tactieken op hoog niveau voor inhoud met betrekking tot een specifiek veld.

Een voorbehoud dat in je opkomt bij het gebruik van een door een chatbot gemaakte contentstrategie, is de zorg dat je naaste concurrenten hetzelfde doen. Dus jullie maken allemaal bijna identieke blogposts over “de voordelen van AI”, “hoe AI SaaS de efficiëntie kan verbeteren”, enz.

4. Beter begrip van zoekintentie

Voor mij is dit het meest interessante SEO-gerelateerde potentieel dat ChatGPT biedt: het vermogen om in te zoomen op de zoekopdracht en verder te kijken dan woorden naar zoekintentie.

Ja, Google probeert dit te doen, en ja, het is enorm verbeterd gedurende de levensduur van de zoekmachine, maar om een ​​tweet van Keiran Flanagan te citeren: “Google neemt uw vraag en probeert deze te beantwoorden. ChatGPT neemt uw advies en het zal vaak verbeteren het.

4/ Toegevoegde waarde:

In veel voorbeelden geeft ChatGPT aanvullend advies waar de zoeker niet aan had gedacht

Google neemt uw vraag en probeert deze te beantwoorden

ChatGPT neemt uw vraag en zal deze vaak verbeteren

Mooi voorbeeld van een indrukwekkende studie gedaan @HelloSurgeAI pic.twitter.com/ZeDJGWP2VR

— Kieran Flanagan 🤘 (@searchbrat) 3 januari 2023

Hoewel de bètaversie van deze chatbot nog niet is verbonden met internet, lijkt het erop dat ChatGPT’s leervermogen hem in staat zal stellen een exponentieel beter begrip te ontwikkelen van waar elke zoeker naar op zoek is, waarbij soms zelfs informatie wordt verstrekt die de zoekmachine niet wist. Zochten naar

Als SEO-professional hoeft u niet te worden verteld dat u uw rankings verhoogt door uw inhoud zo vorm te geven dat deze een vraag beter beantwoordt. ChatGPT kan u daarbij helpen.

5. Genereer goede SEO-titels

Vraag het aan een willekeurige schrijver en zij zullen je vertellen dat koppen een van de moeilijkste dingen zijn om te schrijven, vooral voor SEO-doeleinden. Maar al te vaak zijn het droge dingen zoals “Hoe backlinks bouwen” of een saai equivalent.

Om de boel op te fleuren, vroeg ik ChatGPT om me een lijst met titels te geven voor een pagina over backlinks, en hij antwoordde met tien opties, allemaal interessanter dan mijn ‘hoe’-regel.

Paginatitels voorgesteld door ChatGPTScreenshot van ChatGPT, januari 2023

6. Schrijven en beheren van analytische rapporten

Voor veel marketeers zijn rapporten en spreadsheets de vloek van hun professionele bestaan. Maar bedrijven willen gegevens die aantonen dat uw inspanningen een verschil maken. Dit is waar ChatGPT een echte game-wisselaar kan zijn.

Bovendien kan deze functionaliteit u helpen nieuwe rangschikkingsmogelijkheden te identificeren die u anders misschien zou hebben gemist.

Stel dat u reguliere expressies wilt samenstellen voor analyserapporten, maar dat u geen sterke achtergrond hebt in programmeren. U kunt bijvoorbeeld een rapport filteren met specifieke woorden om mogelijkheden te identificeren om uw veelgestelde vragen of instructies uit te breiden.

Met ChatGPT kan iedereen met een basiskennis van hoe deze uitdrukkingen werken de chatbot gebruiken om automatisch een lijst te genereren.

Evenzo, als u regelmatig problemen heeft met Excel of Google Spreadsheets (en wie niet?), kan ChatGPT veel van de hoofdpijn wegnemen bij het schrijven van formules en het analyseren van gegevens.

Ik ben nog maar net tot de oppervlakte gekomen van hoe AI je kan helpen bij deze processen, maar als je meer informatie wilt, heeft Search Engine Journal’s IT-goeroe Vahan Petrosyan een uitstekend artikel waarin deze onderwerpen uitgebreider worden behandeld.

AI presenteert een dappere wereld voor SEO

ChatGPT is een zeer indrukwekkende tool. En het is gemakkelijk om je te laten meeslepen door de opwinding van wat het biedt en wat het in de toekomst zou kunnen doen, vooral voor SEO.

Alleen al met het kleine voorbeeld van functionaliteit dat hierboven is besproken, kan dit u honderden uren per jaar besparen.

Het is echter niet zonder nadelen. Enerzijds is het, omdat het momenteel loopt, gebaseerd op gegevens van uiterlijk 2021, waardoor het geen inzicht kan geven in de actualiteit.

Het is waarschijnlijk veilig om aan te nemen dat een latere versie van de chatbot dit probleem zal oplossen, maar we weten nog steeds niet hoe lang het zal duren voordat de AI nieuwe gebeurtenissen leert kennen en deze in verband brengt met andere onderwerpen.

Het is ook niet 100% nauwkeurig en onbevooroordeeld. Afhankelijk van de invoer kan het onjuiste informatie ontvangen en dus herhalen, terwijl de initiële dataset waarop het is getraind mogelijk niet vrij is van datasetbias.

Ten slotte, als iemand die opgroeide met het kijken naar de Terminator-films, is er altijd de zorg dat ChatGPT bewust zal worden en de mensheid tot slaaf zal maken. Voor de zekerheid ben ik er rechtstreeks mee geconfronteerd.

Hij ‘dacht’ verdacht lang na voordat hij dit niet-overtuigende antwoord teruggaf:

Vraag ChatGPT of hij zelfbewust isScreenshot van ChatGPT, januari 2023

Het definitieve oordeel

ChatGPT is geweldig en alle tekenen wijzen erop dat het alleen maar beter wordt.

Het toont het potentieel om zoekmachineoptimalisatie veel sneller en efficiënter te maken.

We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het geen verbinding maakt met het nucleaire arsenaal.

Grapje… soort van.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: CHUAN CHUAN/Shutterstock





Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!