PPC heeft veel componenten, die voortdurend evolueren met nieuwe technologieën, functieverbeteringen en tactische tips.
Vandaag concentreren onze aanbevelingen zich op de volgende sleutelconcepten voor een nieuw perspectief of optimalisaties op het volgende niveau.
Meeteenheid: Conversiedoelen en analytische tracking.
Automatisering: Slim configuratiebeheer.
Advertentietypen: Ideeën om te testen of te optimaliseren.
oriëntatie: Uw eigen gegevens gebruiken.
Of u nu op zoek bent naar optimalisaties om uw bestaande strategie bij te werken of op zoek bent naar geheel nieuwe manieren om uw publiek te bereiken, deze PPC-accountgebieden zijn geweldig om nu te verkennen en u op te concentreren.
1. Conversieacties
Het meten van de huidige doelen en kerninitiatieven is een uitgangspunt voor uw PPC-strategie.
Naarmate tracking op advertentieplatforms en analyseplatforms geavanceerder wordt, neemt ook het aantal en het type acties dat adverteerders kunnen volgen toe.
Adverteerders houden doorgaans meerdere conversieacties per account bij.
Veelvoorkomende PPC-conversiedoelen zijn bijvoorbeeld:
Transacties Online contactformulieren. Vraag een demo of offerte aan. Telefoongesprekken: eerste keer/herhalen. Chat-conversies. Website-interactie. Lokale acties: routebeschrijving. Offline conversies: overeenkomen met een advertentieklik. Aangepaste doelen.
Meet je alles wat je zou kunnen meten?
We vergeten vaak onze doelen opnieuw te beoordelen, vooral als we vast komen te zitten in onze manier van doen; de beste tijd om te beginnen is nu.
Als u Google Ads gebruikt en Google Analytics-doelen importeert en migreert naar GA4, lees dan verder om uw taak voor de eerste helft van het jaar te vinden.
2. PPC- en GA4-advertenties
Waar u zich ook bevindt in uw GA4-migratietraject, er zijn enkele plannings- en configuratievragen die beantwoord moeten worden:
Bepaal welke doelen worden gebruikt. Zijn de doelen correct uitgevoerd? Wil je dezelfde lens gebruiken of aanpassen?
Als u Google Analytics gebruikt en in Google Ads importeert, moet u ze opnieuw maken in GA4 en vervolgens het doel opnieuw importeren.
Er moet een nieuwe conversieactie worden gemaakt en selecteer vervolgens gegevens importeren uit Google Analytics.
Voor deze nieuwe conversie moeten Google Analytics 4-property’s worden geselecteerd.
Screenshot van Google Analytics 4, januari 2023
Voor andere advertentieplatforms moet u aangepaste URL’s maken door trackingparameters toe te voegen aan de bestemmings-URL die u voor uw advertenties gebruikt.
Veel marketeers zijn grote fans van deze eenvoudige tool van Google om aangepaste URL’s te maken.
Hier zijn enkele winnende tips:
Zorg ervoor dat alle bestemmings-URL’s op andere advertentieplatforms de aanvullende trackingcode hebben, zodat u geen gegevens misloopt. Maak een standaard gebruiks-/sjabloonnaam voor elke parameter voor elk platform om de gegevens consistent te houden. Integreer rapportage met deze krachtige data.
3. Beheer uw automatisering
Terwijl advertentieplatforms automatiseringsopties blijven uitrollen om advertentiebeheer te vereenvoudigen, is het niet zo eenvoudig als het omdraaien van een schakelaar.
Menselijke PPC-managers moeten de automatisering begeleiden en bewaken om er het maximale uit te halen.
Campagnes die gebruikmaken van ‘Slim bieden’-strategieën die rekening houden met conversies, moeten bijvoorbeeld van tijd tot tijd worden gecontroleerd en aangepast om de doel-CPA of het doel-ROAS aan te passen.
Slimme advertenties, zoals responsieve zoekadvertenties en responsieve display-advertenties, moeten worden beoordeeld op individuele resourceprestaties, die we verderop in dit bericht zullen bespreken.
Bepaal als onderdeel van uw PPC-strategie welke onderdelen van uw account kunnen worden geautomatiseerd, van bieden tot advertentiemateriaal en scripting. Evalueer en volg vervolgens de resultaten.
Misschien wilt u eerdere ‘handmatige’ campagnes op meerdere gegevenspunten vergelijken.
4. Videoadvertenties
We hebben de afgelopen jaren een ongelooflijke groei in videoadvertenties gezien, maar het is nog steeds een gebied waarop de meeste adverteerders zich nog moeten begeven.
Laten we eens kijken naar twee manieren om video te testen met vergelijkbare video-items en strategieën.
YouTube-videoadvertenties zijn eenvoudiger dan ooit om te beginnen met testen. Mijn beginnershandleiding neemt je stap voor stap mee op deze reis.
Dit is ook een geweldige kans om op grote schaal gegevens te verzamelen over targeting en advertentiemateriaal dat succesvol kan worden ingezet op andere betaalde videoadvertentieplatforms, zoals de onlangs gelanceerde videoadvertentiefunctie van Microsoft.
Microsoft-videoadvertenties zijn nu algemeen beschikbaar en worden weergegeven op het Microsoft Audience Network.
Wat een geweldige manier om verder te gaan dan YouTube, want Microsoft heeft overtuigende videostatistieken gedeeld waaruit blijkt dat 39% van de gebruikers video’s op MSN bekijkt, maar niet op YouTube.
5. Responsieve display-advertenties
Sommige adverteerders hebben display-advertenties gebruikt als een kernonderdeel van hun strategie op PPC-platforms, hetzij uit gewoonte, hetzij uit de wens om merkberichten te beheersen.
Responsieve display-advertenties kunnen een groter bereik opleveren terwijl ze het creatieproces vereenvoudigen en nog steeds de merkboodschappen leveren die adverteerders willen.
Responsieve display-advertenties vereenvoudigen niet alleen het creatieve proces, maar bieden ook meer voorraadmogelijkheden in het display netwerk.
Dit komt omdat ze op dynamische wijze koppen, beschrijvingen en afbeeldingen combineren om overal op internet te ‘passen’ waar uw publiek aanwezig is.
Ter vergelijking: advertenties met statische afbeeldingen kunnen alleen worden weergegeven in de exacte afmetingen van de advertentieruimte waarvoor ze zijn gemaakt.
Een ander voordeel van responsieve display-advertenties is dat u hiermee Google Ads-prestatiefeedback kunt gebruiken om uw advertentiebronnen te optimaliseren.
Responsieve display-advertenties kunnen naast elke beeldadvertentie worden weergegeven, zodat u het bereik en de resultaten kunt testen en vergelijken.
Google Ads-screenshot, januari 2023
6. Klantsegmentatie
Het vinden van de juiste doelgroep op het juiste moment is al jaren een mantra, lang voordat PPC-advertentieplatforms de targeting op display-netwerken verbeterden.
Met het onderdrukken van cookies zijn eigen gegevens essentieel voor adverteerders. Voer deze zeer onderschatte targetingstrategie in: toeval bij de opdrachtgever.
Door uw eigen interne gegevens (die klanten met u hebben gedeeld) te gebruiken, kunt u opnieuw contact met hen opnemen of overeenkomsten met uw advertenties targeten.
U uploadt een lijst met klanten naar het advertentieplatform en het zal proberen die klanten te matchen met bekende gebruikers.
Het concept van klantmatching is beschikbaar op bijna elk platform, dus uw nieuwe strategieën voor hoe u het snijdt en uw berichten zijn herhaalbaar.
Een punt om in gedachten te houden is dat het matchpercentage op advertentieplatforms varieert tussen 30% en 60%, dus houd uw verwachtingen realistisch.
Het advertentieplatform kan mogelijk niet overeenkomen met alle gebruikers op uw lijst.
Ook 9 manieren om PPC-campagnes te verbeteren met klantinzichten zou een geweldige aanvulling zijn op deze targetingstrategie.
belangrijkste punten
De PPC-strategieën hier zijn geïnspireerd door recente advertentietechnologieën en enkele over het hoofd geziene oudjes die u niet mag missen:
Meeteenheid: Controleer uw huidige conversiedoelen en zorg ervoor dat deze zijn bijgewerkt naar GA4 als u Google Analytics-tracking gebruikt.
Automatisering: Bepaal welke onderdelen van uw account kunnen worden geautomatiseerd, van bieden tot advertentiemateriaal tot scripting en het monitoren van resultaten.
Advertentietypen: Probeer onze voorgestelde advertentietypen om de prestaties te verbeteren op video- en displaynetwerken die u nu misschien niet bereikt.
oriëntatie: Gebruik uw eigen gegevens om het mogelijke verlies van cookiebeperkingen te compenseren.
bonus
Bekijk deze uitgebreide samenvatting van PPC-functies en -verbeteringen.
Een ander geweldig stukje Search Engine Marketing (SEM) planning, dat mijn favoriete tip bevat, “Evalueer wat je niet hebt gedaan”, zou ons een jaar bezig kunnen houden.
Veel optimalisatie!
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Oatawa/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!