fbpx

7 tips voor een beter lokaal SEO-rapport

7 tips voor een beter lokaal SEO-rapport

Share This Post


Een gebied dat veel bureaus over het algemeen missen, vooral op het gebied van lokale SEO, is rapportage.

In tegenstelling tot internationale bedrijven en bedrijven met leidinggevenden en aandeelhouders op C-niveau, willen veel lokale bedrijven alleen maar meer verkeer naar hun deuren krijgen.

Dus door onze aanpak te vereenvoudigen en ons te concentreren op het rapporteren van alleen zeer relevante gegevens, kunnen bureaus lokale bedrijven beter van dienst zijn en sterkere relaties opbouwen.

Hier zijn zeven tips om uw lokale SEO-rapporten te verbeteren en uw lokale klanten van dienst te zijn.

1. Vereenvoudig rapportage

Het vereenvoudigen van uw SEO-rapportage is niet alleen een tip die lokale SEO-bureaus moeten volgen, maar elk bureau in het algemeen zou dat ook moeten doen.

Onze eerste impuls als marketeers en communicatoren is om een ​​zo gedetailleerd mogelijk rapport te geven. Dit geldt des te meer wanneer marketeers slechte campagneresultaten onder een berg informatie moeten begraven.

Onze rapporten moeten echter een duidelijk en beknopt verhaal vertellen over de prestaties van onze marketingcampagnes.

Ingewikkelde rapporten met onnodige gegevens leiden af ​​van het succes van de campagne en zullen sommige ogen afwenden van het lezen ervan.

google-analytics-data visualisatieGoogle Analytics-screenshot, september 2022

Volg deze tips om lokale SEO-rapporten eenvoudig en gemakkelijk verteerbaar te houden voor klanten:

Stel duidelijke doelen: beschrijf uw campagnedoelen bovenaan uw rapporten en noem de meest relevante statistieken om uw voortgang in de richting van die doelen te communiceren.
Elimineer onnodige statistieken: Voor SEO-beginners betekenen statistieken zoals het totale zoekwoordvolume, vertoningen en backlinks heel weinig als ze geen voetverkeer naar uw winkel genereren.
Gebruik één rapportageperiode: Ongeacht hoeveel tools u gebruikt, u moet een rapportageperiode bijhouden (bijv. de laatste 30 dagen of twee weken) op basis van wanneer de rapporten zijn verspreid.
Gegevens bekijken: Tools zoals Semrush bieden cirkeldiagrammen en lijndiagrammen voor belangrijke zoekwoordstatistieken die klanten kunnen helpen de voortgang van de campagne te visualiseren. Google Analytics biedt ook visuals voor statistieken zoals nieuwe of terugkerende gebruikers.
Segmenteer rapporten in verschillende secties: Spring niet zomaar van gebruikersstatistieken rechtstreeks naar sociale statistieken zonder rapporten duidelijk in secties te scheiden. Ik deel mijn rapporten bijvoorbeeld graag in in hoofdstukken, zoals “Verkeersoverzicht”, “Overzicht lokale trefwoorden”, “Overzicht sociaal netwerk”, enz.
Vertel een verhaal: Overspoel klanten niet alleen met metrische gegevens na metrische gegevens. Leg in plaats daarvan de statistieken uit in korte alinea’s boven of onder de grafieken. Soms voegen we een korte SEO-handleiding van één pagina toe aan het begin van rapporten en audits om mensen te helpen begrijpen welke waarde we toevoegen.

2. Kies de juiste statistieken

Onderdeel van het vertellen van een verhaal met data is het selecteren van de juiste data die relevant is voor dat verhaal.

De meeste lokale bedrijven geven alleen om twee essentiële statistieken:

Dit betekent echter niet dat je alle belangrijke metrics moet negeren, maar dat je metrics moet kiezen die relevant zijn voor jouw verhaal.

Zelfs statistieken zoals het totale verkeer laten je niet zien hoe dat verkeer scoort of van welke kanalen het afkomstig is.

Daarom voeg ik graag de volgende essentiële Google Analytics-statistieken toe:

Topbestemmingspagina’s. Locatie per stad (gebruikers, nieuwe gebruikers, sessies, bouncepercentage, etc.). Algemene sessies. Belangrijkste verkeerskanalen per sessie. Verkeersbronnen/gem. Nieuwe en terugkerende klanten.
GA Stad- en apparaatstatistiekenGoogle Analytics-screenshot, september 2022

Deze statistieken vertellen onze klanten welke campagnes de meeste verkeersstroom genereren en uit welke steden en bronnen.

Ik neem ook graag Google Search Console-gegevens op in mijn rapporten om SERP-gegevens (Search Engine Results Page) zoals klikken, vertoningen en CTR (klikfrequentie) bij te houden.

U hebt ook een tool nodig om trefwoordgegevens te rapporteren, zoals Semrush of Ahrefs. Semrush biedt zelfs een handige tool om gemakkelijk rapporten te maken en sjablonen te maken voor toekomstige klanten.

3. Target uw zoekwoorden op locatie

Om in te gaan op enkele van de lokale aspecten van SEO, moeten we ervoor zorgen dat onze rapporten correct zijn geoptimaliseerd om alleen lokale zoekwoordgegevens te rapporteren.

Voor dit gedeelte heeft u een geavanceerd hulpprogramma voor zoekwoorden nodig, zoals Semrush, Moz of Ahrefs.

Ik heb Semrush gebruikt om een ​​nieuw project te maken en positietracking te implementeren op mijn meest strategische zoekwoorden in dit voorbeeld.

Zoals je hieronder kunt zien, heb ik positiebepaling ingesteld voor zoekopdrachten specifiek in het metrogebied van Houston. Ik kan vervolgens trefwoorden uploaden die ik volg van Semrush of zelfs Google Analytics om over te rapporteren.

positie-tracking-semrushScreenshot van Semrush, september 2022

Om de zoekwoorden die ik volg te filteren, kan ik ook tags toevoegen die ze in specifieke categorieën scheiden.

beheer-tags-semrushScreenshot van Semrush, september 2022

U kunt uw lijst zo gedetailleerd maken als u wilt door trefwoorden te scheiden op vraagzinnen, ‘dichtbij mij’-zoekopdrachten of door een zoekwoord in de stad op te nemen in uw lijst.

Nadat u positietracking en tags heeft ingesteld, kunt u deze zoekwoorden eenvoudig exporteren of toevoegen aan een CSV- of Semrush-rapportagetool.

4. Segmenteer verkeer op apparaat

Even cruciaal voor het volgen van lokale SEO-campagnes is het filteren van gegevens op apparaat.

Daarom neem ik in mijn rapporten graag secties op die het verkeer per apparaat beschrijven, en zelfs zo gedetailleerd als per locatie en apparaat.

google-analytics-rapport-per-apparaatGoogle Analytics-screenshot, september 2022

Als het gaat om lokale SEO, is mobiel zoekverkeer aantoonbaar belangrijker dan desktopverkeer, vooral als je kijkt naar click-to-call en mobiel bestellen, die meestal op een smartphone of een ander mobiel apparaat worden gedaan.

5. Lokale SERP-resultaten volgen

Een ander groot verschil in hoe Google lokale zoekopdrachten benadert, is het gebruik van tools zoals het Local Search Pack en Google Business Profile.

Voor veel lokale bedrijven kunnen Google Bedrijfsprofielvermeldingen een aanzienlijk hogere bron van conversies en verkeer naar een bedrijf zijn dan hun eigenlijke website.

U moet zich aanmelden voor een plug-in om Google-bedrijfsprofielgegevens bij te houden met behulp van een conventionele rapportagetool.

Business-profiel-connectorScreenshot van Google Data Studio, september 2022

Veel hulpprogramma’s voor zoekwoorden, zoals Semrush, bieden echter gedetailleerde zoekwoordinformatie over lokale zoekresultaten, zoals lokale bundelresultaten en aanbevolen fragmenten.

semrush-local-pack-resultatenScreenshot van Semrush, september 2022

Deze informatie is zeer relevant voor bedrijven die willen ranken in zoekopdrachten ‘bij mij in de buurt’ die veel verkeer naar hun bedrijf leiden.

Exporteer deze gegevens naar een CSV of upload ze rechtstreeks naar de Semrush-rapportagetool.

6. Het gaat verder dan standaard SEO-tools en -statistieken

Naast het lokale pakket kunnen we verschillende extra KPI’s (key performance indicators) toevoegen aan onze lokale SEO-rapporten die zeer relevant zijn voor bedrijven.

semrush-reviewsScreenshot van Semrush, september 2022

Overweeg bijvoorbeeld om de volgende statistieken op te nemen in uw volgende lokale SEO-rapport:

beoordelingen Vermeldingen van niet-gekoppelde merken. Inkomende links (indien relevant voor uw campagne). Deelname aan sociale netwerken.
semrush-social-media-trackerScreenshot van Semrush, september 2022

Mogelijk moet u een tool voor sociaal luisteren aanschaffen of uw Semrush-account upgraden om vermeldingen en betrokkenheid op sociale media bij te houden.

U kunt echter ook handmatig onderzoek doen om veranderingen in beoordelingsscores, niet-gelinkte merkvermeldingen of sociale media-betrokkenheid bij trending posts te controleren om aan uw rapporten toe te voegen.

7. Geef nuttige informatie

Ten slotte willen we onze rapporten afsluiten door aan het einde een sectie toe te voegen die de resultaten van de campagne en toekomstige acties samenvat op basis van de gegevens die u presenteert.

Dit gedeelte helpt u uw verhaal te voltooien met behulp van de verstrekte gegevens en helpt klanten te begrijpen wat u aan hen hebt gepresenteerd.

Ik vind het ook belangrijk om een ​​laatste aanbevelingssectie toe te voegen, omdat veel campagnes kunnen worden gehinderd door lage budgetten of onwillige klanten die niet alle stappen willen doorlopen die nodig zijn om hun site te wijzigen.

Dus als uw campagne wordt geblokkeerd omdat een lokaal bedrijf zijn site niet bijwerkt of de aanbevolen wijzigingen niet implementeert, moet u dit goed vermelden aan het einde van het rapport en de voordelen van uw aanbevelingen uitleggen.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Andrey_Popov/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!