fbpx

7 veelvoorkomende Google Analytics 4 installatiefouten die u moet vermijden

Share This Post


Als u eerdere handleidingen hebt gelezen die we hebben gepubliceerd over Google Analytics 4 (GA4), weet u waarschijnlijk dat dit geen inplugbare analysetool is zoals Universal Analytics.

Er is veel informatie die moet worden opgenomen om GA4 goed in te stellen, en de tijd vliegt.

AU zonsondergang aftellenGoogle-screenshot, mei 2023

Omdat GA4 een complexere tool is, is het gemakkelijk om fouten te maken die de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de verzamelde gegevens kunnen belemmeren.

In dit artikel onderzoeken we vijf veelvoorkomende Google Analytics 4-fouten die gemakkelijk kunnen worden gemaakt en geven we praktische tips om ze te vermijden.

1. De bewaartermijn van gegevens is niet vastgesteld

GA4 wordt standaard geleverd met een bewaartermijn van twee maanden en u heeft de mogelijkheid om deze in te stellen op 14 maanden. Voor maatwerkrapportages voor scans geldt de bewaartermijn, terwijl gegevens uit standaardrapportages nooit verlopen.

Zodra de bewaarperiode is verstreken, worden de gegevens automatisch verwijderd. Dit betekent dat als u deze instelling niet wijzigt tijdens het configureren van GA4, u geen jaar-op-jaar aangepaste rapporten kunt uitvoeren en u waardevolle informatie verliest. historische gegevens.

Om de bewaartermijn te wijzigen, gaat u naar Gegevensinstellingen > Datumbehoud en kiest u 14 maanden in het vervolgkeuzemenu.

Bewaar instellingenBewaar instellingen.

U ziet ook een selectievakje met de tekst “Gebruikersgegevens opnieuw instellen bij nieuwe activiteit”, wat betekent dat de bewaarperiode van 14 maanden wordt geteld vanaf het tijdstip van het laatste bezoek van de gebruiker.

Met andere woorden, elke keer dat een gebruiker een nieuwe activiteit uitvoert, wordt de bewaartermijn van zijn gegevens met nog eens 14 maanden verlengd.

Ik kan eerlijk gezegd geen gebruiksscenario bedenken waarbij je ervoor zou kiezen om deze optie uit te schakelen, dus ik laat het ingeschakeld.

2. Dimensies met hoge kardinaliteit

Dimensies met een hoge cardinaliteit zijn dimensies die meer dan 500 unieke waarden op één dag bevatten. Dit kan uitdagingen en beperkingen opleveren bij data-analyse binnen GA4.

Kardinaliteit in GA4 kan een negatieve invloed hebben op de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van gegevens.

Als u bijvoorbeeld het exacte aantal woorden bijhoudt als een aangepaste dimensie op elke artikelpagina, kunt u een hoge kardinaliteit krijgen als u duizenden artikelen heeft, omdat het aantal woorden voor elk artikel anders kan zijn.

Hoe hoge kardinaliteit op te lossen

Overweeg om een ​​waardegroep te maken om de impact van een hoge kardinaliteit in GA4 te beperken.

Met het vorige voorbeeld van de aangepaste dimensie voor het aantal woorden, maakt het eigenlijk niet uit of het artikel 500 of 501 woorden zal zijn. U kunt waarden groeperen in bereiken zoals:

<500. 500-1000. 1001-1500. 1501-2000. +2000

En in plaats van te veel verschillende waarden te pushen, heb je maar vijf verschillende dimensies.

Definieer ook altijd verstandig aangepaste dimensies.

Zorg ervoor dat aangepaste dimensies aansluiten bij uw analysedoelen en houd rekening met hun potentiële impact op de gegevensnauwkeurigheid en het resourceverbruik.

3. Niet gekoppeld aan BigQuery-account

De link naar BigQuery was wel beschikbaar in Universal Analytics 360, maar niet in de gratis versie. Met GA4 hebben alle gebruikers nu toegang tot deze premiumfunctie.

Aangezien het gegevens naar BigQuery exporteert vanaf het moment dat u verbinding maakt, is het belangrijk om het vanaf het begin in te stellen om zo veel mogelijk historische gegevens te hebben.

BigQuery heeft een groot voordeel ten opzichte van aangepaste GA4-rapporten omdat de gegevens nooit worden weergegeven, terwijl in aangepaste rapporten de gegevens worden weergegeven als er meer dan 10 miljoen gebeurtenissen in het crawlrapport staan.

Ga naar BigQuery Links in GA4-instellingen om GA4 aan BigQuery te koppelen.

BigQuery-koppelingen

BigQuery-koppelingen

BigQuery-koppelingen

BigQuery-koppelingen

Om de koppeling met BigQuery te voltooien, moet u een BigQuery-project maken waarvoor u uw factureringsgegevens moet invoeren.

Het is freemium en 10 GB is elke maand gratis; u betaalt $ 0,02 per GB als u dit aantal overschrijdt.

4. Aangepaste doelgroepen kunnen niet worden geconfigureerd

GA4 heeft krachtige mogelijkheden voor het opbouwen van doelgroepen waarover u meer kunt lezen in onze gids over het maken van segmenten en doelgroepen.

Met GA4 Audiences kunt u specifieke gegevenssegmenten analyseren, waardoor u waardevolle inzichten krijgt. U kunt bijvoorbeeld doelgroepen maken, zoals betrokken gebruikers, geabonneerde gebruikers of gebruikers die in de afgelopen 30 dagen een aankoop hebben gedaan.

Het is een goed idee om doelgroepen voor uw CPI te maken en deze als conversie te markeren.

Omdat doelgroepdatums geen terugwerkende kracht hebben, is het belangrijk om uw doelgroepen vroeg in de set-up te definiëren om historische gegevens te verzamelen.

5. Gebruik van automatische migratie vanuit Universal Analytics

GA4 is een totaal ander beest vergeleken met UA, met een ander datamodel.

Hoewel het de optie biedt om automatisch gebeurtenissen uit Universal Analytics te verzamelen, is het beter om dit niet te gebruiken, omdat het een kans is om uw analyses te heroverwegen en uw architectuur voor het verzamelen van gebeurtenissen opnieuw te ontwerpen voor een betere analyse.

Verzamel gebeurtenissen uit Universal AnalyticsVerzamel gebeurtenissen uit Universal Analytics.

6. Zonder ongewenste verwijzingen uit te sluiten

Vaak hebben e-commercewebsites betalingsverwerkers van derden die op verschillende domeinen worden gehost, en wanneer u ze omleidt naar de website nadat de gebruiker de aankoop heeft voltooid, zal GA dit detecteren als een nieuwe sessie omdat de verwijzing anders is.

Om dit te voorkomen en uw conversiegegevens niet te verstoren, moet u deze domeinen uitsluiten van verwijzingen, zodat GA geen nieuwe sessie start.

Bij SEJ hebben we bijvoorbeeld het shortlink-domein “sejr.nl”, dat als hetzelfde domein moet worden behandeld, dus hebben we het toegevoegd aan onze uitsluitingslijst.

Als u subdomeinen heeft en wilt bijhouden tussen subdomeinen die dezelfde GA4-property gebruiken, moet u uw eigen domein uitsluiten van verwijzingen om dezelfde sessie te behouden wanneer gebruikers van een subdomein naar uw bovenliggende domein navigeren.

7. Het niet kiezen van de juiste rapporterende identiteit

De volgende rapportidentiteitsopties zijn beschikbaar in GA4:

door elkaar opgemerkt Apparaat gebaseerd.

Identiteitsoptie om te meldenIdentiteitsoptie om te melden.

Het goede nieuws is dat u op elk moment tussen deze opties kunt schakelen en dit wordt weerspiegeld in uw aangepaste scanrapporten.

Maar ik wil graag vermelden waarom het belangrijk is om de juiste optie te kiezen op basis van uw businesscase.

Als u geen aanmeldings- en gebruikers-ID’s op uw website heeft, moet u 99% van de tijd kiezen voor “apparaatgebaseerd”, omdat de andere twee opties uw conversiegegevens kunnen vertekenen.

De reden is de privacy van de gebruiker. Als Google-signalen zijn ingeschakeld, gebruikt GA gebruikers-ID’s om gebruikers op verschillende apparaten te volgen en vervolgens te matchen als ze zijn aangemeld bij hun Google-serviceaccounts op verschillende apparaten, en bestaat de mogelijkheid dat de identiteit van de gebruiker wordt onthuld.

In dergelijke gevallen verbergt het gebruikersgegevens uit rapporten en modelleert het de gegevens op basis van gebruikersgedrag. Het modelleren van de gegevens kan een zekere mate van onnauwkeurigheid introduceren, omdat het een schatting is in plaats van een exacte meting.

Met de gemodelleerde en geobserveerde opties ziet u vaak “Gegevensdrempels van toepassing” in uw rapporten die implicaties hebben voor de gegevensnauwkeurigheid.

Drempelwaarde toegepastDrempel toegepast.

U kunt proberen tussen deze opties te schakelen en te zien hoe uw gegevens veranderen.

Als u een significant verschil ziet in het aantal conversies tussen gecombineerde, geobserveerde en apparaatgebaseerde identiteiten, geeft u misschien de voorkeur aan de laatste optie.

Op apparaten gebaseerde identiteit werkt op dezelfde manier als hoe Universal Analytics-tracking werkt.

conclusie

Tot slot is het essentieel om veelvoorkomende configuratiefouten te voorkomen bij het instellen van Google Analytics 4 om nauwkeurige en betrouwbare gegevensverzameling te garanderen.

Door deze potentiële valkuilen te begrijpen en de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen, kunt u ten volle profiteren van de mogelijkheden van GA4 en zinvolle inzichten verkrijgen voor uw website of applicatie.

Bovendien vereist GA4 doorlopend onderhoud in plaats van een eenmalige installatie.

Als u uw gegevens niet regelmatig controleert en analyseert, kunt u kansen missen en het moeilijk maken om problemen tijdig te identificeren en op te lossen.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: cast van duizenden/Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!