De zoekresultaten hebben een lange weg afgelegd. Een standaard organisch zoekresultaat voordat Google SERP-functies introduceerde, toonde de titeltag, metabeschrijving en URL.
Gelukkig hoef je de organische zoekprestaties van je eCommerce-winkel hier niet toe te beperken.
Blijf uw concurrenten een stap voor door gestructureerde gegevens te implementeren. Hiermee kunt u uw product laten opvallen in de zoekresultaten met productdetails, prijzen, beschikbaarheid en zelfs levertijden.
Screenshot van de zoektocht naar [Zojirushi Rice Cooker]Google, september 2022
Hoe zijn uitgebreide resultaten van toepassing op e-commerce?
De rijke resultaten van Google zijn fragmenten van inhoud die op SERP’s (zoekmachineresultatenpagina’s) verschijnen. Rijke resultaten kunnen een stuk tekst zijn of een afbeelding met een beschrijving.
Zoekmachines kunnen alleen rich snippets weergeven met behulp van gestructureerde gegevens op uw website.
Gestructureerde gegevens maken gebruik van schema-opmaak, een gedeelde taal tussen zoekmachines, om hen te helpen uw pagina beter te begrijpen, zodat ze nauwkeurigere informatie kunnen weergeven op een manier die aantrekkelijk is voor shoppers in de zoekresultaten.
Met de juiste gestructureerde gegevens kunnen verkopers producten die te koop worden aangeboden rechtstreeks vanuit de zoekresultaten weergeven.
E-commerce-specifieke rich snippets bieden kopers aanvullende informatie over de producten die u aanbiedt, rechtstreeks vanaf pagina’s met zoekresultaten. Dit omvat prijs, beschikbaarheid, recensieoverzicht, beschrijving en meer.
Rijke e-commerceresultaten eindigen niet op de productpagina.
Er zijn essentiële onderdelen van schema-opmaak die u op andere pagina’s op uw site kunt toepassen.
Zoals Google stelt,
“Vergeet niet dat shoppers zich in verschillende stadia van hun kooptraject kunnen bevinden en meer dan alleen productpagina’s bekijken.”
Dit artikel onderzoekt de meest kritische gestructureerde gegevens die u op uw eCommerce-winkel kunt toepassen.
Wat zijn praktische tips voor het opmaken van e-commerceschema’s?
Gestructureerde gegevens hebben geen directe invloed op uw SEO.
Het geeft u echter de beste kans om rich snippets te krijgen, wat kan helpen de klikfrequenties en conversies te verbeteren, en uiteindelijk kunnen deze elementen een doorstroomeffect hebben voor SEO.
Rich snippets worden alleen naar goeddunken van Google weergegeven in zoekresultaten. Hiervoor vertrouwt Google op optimaal embedded gestructureerde data.
Afhankelijk van het e-commerceplatform dat je gebruikt, zijn er gestructureerde datamarkup-apps beschikbaar om je hierbij te helpen, zoals de JSON-LD-app voor SEO op Shopify.
Anders kunt u de gestructureerde gegevens zelf implementeren, volgens de verschillende handleidingen voor uw platform.
Best practices voor het implementeren van gestructureerde gegevens zijn:
Neem alleen relevante gestructureerde gegevens op. Focus op de kernbetekenis van het product. Gebruik unieke ID’s voor producten. Vermijd het gebruik van tegenstrijdige of overbodige informatie. Sommige review-apps implementeren de opmaak van hun reviewschema en dit kan zoekmachines in verwarring brengen.
8 onmisbare rich snippets voor e-commerce
1. Productfragmenten
Gedetailleerde productinformatie om klikken aan te trekken
Als e-commerce winkel zijn producten uw brood en boter.
Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een specifiek product, is het handig om aanvullende informatie op het scherm te hebben om hen te helpen een beter geïnformeerde beslissing te nemen.
Afhankelijk van uw branche en productaanbod kan Google ervoor kiezen bepaalde functies weer te geven, zoals kleur, formaat, materiaal, enzovoort, op basis van de productlabels die het van uw pagina kan halen
Deze worden per geval bekeken, verschillen per locatie en worden mogelijk niet altijd weergegeven.
Afbeelding van Google, september 2022
Om in aanmerking te komen voor productrijke resultaten, moet u ervoor zorgen dat u beschikt over de nodige producttags voor productrijke resultaten.
Hier is een overzicht van de meest essentiële opmaak van e-commerceproducten om meer klikken en uiteindelijk meer verkopen te genereren:
totaalBeoordeling – De gemiddelde beoordeling van dit product.
Markering – Het merk dat bij het aangeboden product hoort.
Omschrijving – Een gedetailleerde omschrijving van het aangeboden product.
afbeelding – Een volledige beschrijving van het afbeeldingsobject https://schema.org/ImageObject of de URL van een productfoto
gtin – Het wereldwijde artikelnummer is een unieke productidentificatie zoals gtin8 / gtin13 / gtin 14 / mpn / isbn. Google raadt aan “dat u de meest specifieke GTIN gebruikt die van toepassing is op uw product” voor de meest nauwkeurige weergave van het product.
Voornaam – De naam van het product.
aanbiedingen – Gebruikt voor productvarianten waar een prijsklasse wordt weergegeven.
2. Fragmenten van recensies
Pronk met je felgele sterren
De enige eCommerce-merkbeoordeling die eCommerce-winkels op productpagina’s moeten implementeren, is geaggregeerde beoordeling.
Hoewel deze beoordelingstag technisch gezien is opgenomen in de productetikettering, is het belangrijk om deze te benadrukken. Het taggen van een productpagina door beoordelingen kan een productvermelding in de SERP’s maken of breken.
Die gele sterren die je ziet in zoekresultaten van producten; dit is een rich snippet van geaggregeerde beoordelingen.
Om in aanmerking te komen voor Rich snippets van AggregateRating, heeft u live productrecensies op uw productpagina nodig, gebaseerd op het gemiddelde van die beoordelingen.
Reden te meer om deze lovende productrecensies van klanten te verzamelen!
Screenshot van Google, september 2022
Pogingen om recensiemarkeringen te manipuleren met neprecensies of andere spammy recensievlaggen kunnen schadelijk zijn voor uw winkel. Dit gedrag is strikt in strijd met het Google-beleid.
3. Fragmenten van het aanbod
Laat uw onweerstaanbare aanbieding opvallen
Het taggen van aanbiedingen biedt zoekmachines actuele prijs- en beschikbaarheidsinformatie.
Deze verschijnen onder de metabeschrijving en kunnen zeer nuttig zijn voor klanten die zich al in de fase van de aankoopbeslissing bevinden:
beschikbaarheid – Om aan te geven of het product op voorraad, niet op voorraad, pre-order, etc. is: het moet een specifieke prijs zijn en geen assortiment. Door de aanbieding te taggen, kunt u uitgebreide weergavefragmenten voor prijsdalingen krijgen (indien beschikbaar in uw land).
prijsValuta – De toepasselijke valuta waarin uw product wordt verkocht.
prijsGeldigTot (in ISO 8601 datumnotatie): De datum waarna de prijs niet meer beschikbaar is.
sku- Uw unieke ID van de voorraadeenheid van het product.
url – De URL van de productpagina op uw website.
artikelConditie – Geeft aan of het product als nieuw of gebruikt wordt verkocht.
4. Fragmenten van paneermeel
Help zoekmachines uw paginahiërarchie te begrijpen en de gebruikersnavigatie te verbeteren
Zie breadcrumbs als een spoor van klikken dat achterblijft wanneer u naar een pagina op uw website navigeert. Ze verschijnen als volgt in zoekresultaten:
Screenshot van Google, september 2022
BreadcrumbList-tagging helpt crawlers de paginahiërarchie te begrijpen en een nauwkeuriger spoor in zoekresultaten weer te geven. Het is handig voor klanten om de logische categorisering van uw producten te begrijpen en te navigeren tussen product- en categoriepagina’s.
BreadcrumbList-opmaak moet het volgende bevatten om te worden weergegeven:
positie artikel ID kaart. Voornaam.
5. Fragmenten van organisatie
Geloofwaardigheid en vertrouwen winnen voor uw merk
Een zoekopdracht voor uw merk zal meestal (als uw SEO effectief is geweest) de startpagina van uw winkel op de eerste positie van de SERP laten zien.
Dit is mogelijk niet het geval als u winkels heeft die strijden om uw merkzoekwoorden. U kunt ervoor zorgen dat uw startpagina zich onderscheidt van andere resultaten en onmiddellijk vertrouwen en geloofwaardigheid wint met behulp van homepage-branding.
Website: vereiste URL, doel, zoekopdrachtinvoer. Organisatie: gewenste naam, url, omschrijving, logo, afbeelding, sameA, adres.
Contactinformatie zoals een telefoonnummer is hier ook handig, zodat gebruikers vanaf hun mobiele apparaat op de link kunnen klikken en u rechtstreeks vanaf de resultatenpagina kunnen bellen.
6. Fragmenten van veelgestelde vragen
Het neemt meer ruimte in beslag in de zoekmachine
Categoriepagina’s zijn over het algemeen de best presterende pagina’s voor e-commercepagina’s, omdat ze de neiging hebben om bredere zoekwoorden en hogere zoekvolumes aan te trekken.
Hoewel er niet zoveel mogelijkheden zijn om rijke resultaten te krijgen op categoriepagina’s in vergelijking met productpagina’s, kunt u toch profiteren van twee hoofdmerken om witruimte in SERP’s in te nemen:
Screenshot van de zoektocht naar [best CRM software]Google, september 2022Google heeft onlangs uitgelegd dat het taggen van veelgestelde vragen is toegestaan voor niet-veelgestelde vragen.
Met de veelgestelde vragen op één pagina kunt u in aanmerking komen voor rijke resultaten.
Wanneer de FAQ als een fragment wordt weergegeven, zal het zoekresultaat van de categoriepagina meer ruimte in beslag nemen en opvallen.
U heeft ook de mogelijkheid om enkele slepende vragen te beantwoorden die potentiële klanten mogelijk hebben over uw productaanbod.
7. Verzendfragmenten
Stel verwachtingen in om klanten te helpen nu te kopen
Verzendopmaak wordt onderbenut en een geweldige manier om uw productvermelding te laten opvallen.
Wanneer een gebruiker de geschatte verzendkosten en tijden van zoekresultaten kan zien, kan dit hem helpen een snellere, beter geïnformeerde aankoopbeslissing te nemen. Dit schept ook realistische verwachtingen over verzendtijden en zorgt voor een betere gebruikerservaring.
Screenshot van de zoektocht naar [google mini nest]Google, september 2022OfferShippingDetails vertegenwoordigt informatie over verzendbestemmingen. De handigste opmaak om in eCommerce-winkels weer te geven is:
verzendkosten – De totale kosten die een gebruiker kan verwachten te betalen op zijn bestemming voor zijn bestelling.
Tijd om te bezorgen – Toont de tijd die verstrijkt tussen het moment dat een artikel wordt besteld en de klant het ontvangt.
8. Locatiefragmenten
Laat je stempel achter op de kaart
Als uw eCommerce-winkel ook een fysieke locatie heeft, kunnen voorraadlocatiegegevens handig zijn om Google te helpen de voorraadbeschikbaarheid te tonen voor “bij mij in de buurt” productvragen.
Een vermelding in een Google-bedrijfsprofiel is vereist om uitgebreide locatie-informatie weer te geven.
Dit kan een zeer gedetailleerd overzicht van uw winkel en een samenvatting van uw aanbiedingen in de zoekresultaten tonen.
Screenshot van Google, september 2022
Gestructureerde gegevens valideren
Geef Google nauwkeurige gestructureerde gegevens om de nauwkeurigheid van uw rich snippets te verbeteren wanneer ze worden weergegeven. In ruil daarvoor is de kans groter dat ze geen fouten maken bij het automatisch extraheren.
Er zijn veel manieren om gestructureerde gegevens te valideren en te controleren op fouten, waaronder het gebruik van het validatieschema.
De eenvoudigste methode is om de tool voor het testen van uitgebreide resultaten te gebruiken.
Als u wilt testen of uw productopmaak wordt weergegeven, controleert u de pagina met de URL-inspectietool van Google Search Console om er zeker van te zijn dat deze wordt geïndexeerd.
Er is veel onbenut potentieel om rich e-commerce snippets te krijgen.
Door de juiste schema-opmaak te implementeren, geeft u uw winkel de beste kans om rijke resultaten te behalen en u te onderscheiden van de concurrentie.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Roman Samborskyi/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!