Zou u als eigenaar van een advocatenkantoor niet willen dat uw videomarketing klanten enthousiast maakt?
Geloof het of niet, inhoud van een advocatenkantoor hoeft niet saai te zijn, en dat zou het eigenlijk ook niet moeten zijn.
Er zijn veel unieke en creatieve manieren om videomarketing in te zetten in uw advocatenkantoor.
Van educatieve en boeiende inhoud tot boeiende en deelwaardige video’s, dit artikel helpt je nieuwe manieren te ontdekken om nieuwe leads te genereren met video!
laten we erop ingaan
1. Maak educatieve video’s
De juridische wereld is vaak ingewikkeld, langdradig en totaal ontoegankelijk voor de gemiddelde mens.
Als juridische professional heb je echter de mogelijkheid om complexe onderwerpen te vertalen naar informatie die je publiek gemakkelijk kan begrijpen!
Een van de beste manieren om dit te doen, is door educatieve video’s te maken die algemene juridische vragen van uw publiek behandelen of meer informatie geven over het juridische proces in het algemeen.
Dit kan ongelooflijk nuttig zijn voor potentiële klanten die overweldigd zijn door al het traditionele jargon rond hun juridische kwesties.
Huisafscherming kan bijvoorbeeld een eng en intimiderend probleem zijn. Help uw publiek gerust te stellen door de exacte stappen op te splitsen die ze moeten nemen om marktafscherming te voorkomen, inclusief het inhuren van een juridische professional.
Aangezien voor de meeste juridische kwesties iemand juridische hulp nodig heeft, kunt u altijd uw diensten vermelden in de hoop dat een potentiële klant contact met u opneemt.
advies: Overweeg om praktijkvoorbeelden of casestudy’s toe te voegen om nog meer waarde toe te voegen aan uw educatieve video’s. Dit maakt je video’s herkenbaarder voor je publiek.
2. Start een YouTube-kanaal
De beste manier om meer aandacht voor uw video-inhoud te krijgen, is door een YouTube-kanaal te starten. Dit komt omdat YouTube fungeert als een zoekmachine, waardoor gebruikers naar onderwerpen kunnen zoeken en gerelateerde video’s kunnen ontdekken.
Als iemand bijvoorbeeld op YouTube zoekt naar ‘kindervoogdij’, krijgt hij een lijst met gerelateerde video’s van andere advocaten en uitgevers.
Maar de positie van deze video’s in YouTube-zoekopdrachten hangt een beetje af van YouTube SEO.
Plan YouTube-video-onderwerpen die verband houden met waar uw potentiële klanten waarschijnlijk naar op zoek zijn. U kunt de Hulpprogramma’s voor zoekwoorden van YouTube gebruiken om zoekwoordideeën op te doen.
Vervolgens moet u het door u gekozen trefwoord opnemen in uw videotitel, beschrijving en video-inhoud (voice-over/script). Dit helpt je om je YouTube-ranking te verbeteren en kijkers naar je kanaal te trekken.
Zorg ervoor dat u een call-to-action (CTA) opneemt zodat potentiële klanten contact met u kunnen opnemen en overweeg om uw websitelink en/of telefoonnummer aan uw videobeschrijving toe te voegen.
advies: Gebruik een tool zoals Animaker om geanimeerde uitlegvideo’s te maken. Dit kan een leuke manier zijn om complexe juridische concepten uit te leggen.
3. Sluit video-inhoud in blogposts in
Een andere manier om verkeer naar je video’s te leiden, is door ze in blogartikelen op je website in te sluiten.
Als uw advocatenkantoor een blog heeft, is dit waarschijnlijk een plek waar u updates van advocatenkantoren, informatieve inhoud, getuigenissen van klanten en meer plaatst. Artikelmarketing is een geweldige manier om meer organisch verkeer voor uw advocatenkantoor te krijgen.
Als je al website-analyses hebt, raad ik je aan de blogartikelen te identificeren die momenteel het meeste verkeer genereren en daarvoor video’s te maken. U kunt de video’s vervolgens in de artikelen zelf insluiten.
Als je nog geen website-analyse hebt, raad ik aan om Google Search Console (GSC) en Google Analytics (GA) in te stellen. Beide zijn gratis en bieden waardevolle informatie over hoe uw website presteert, hoeveel mensen uw site bezoeken, enz.
4. Vraag klanten om videotestimonials
Er moet veel vertrouwen worden opgebouwd tussen advocaten en hun cliënten. Met zoveel op het spel (geld, tijd, gezinsdynamiek, enz.), zijn cliënten vaak huiverig om juridische hulp in te huren zonder garantie op resultaat.
En hoewel u geen resultaten kunt garanderen, moet u wel een positieve ervaring kunnen garanderen. Dit is waar het hebben van getuigenissen van tevreden klanten kan helpen om vertrouwen in uw bedrijf op te bouwen.
Dus, naast het vragen om getuigenissen van klanten op Facebook en Google, kun je overwegen om klanten ook om video-getuigenissen te vragen. Deze video’s kunnen worden toegevoegd aan je blog, website, YouTube-kanaal, advertenties en meer (uiteraard met toestemming!).
Vraag cliënten om hun ervaring met het werken met uw advocatenkantoor te beschrijven, waarom zij u zouden kunnen aanbevelen bij toekomstige cliënten en wat het resultaat van de samenwerking was. Houd er echter rekening mee dat u niet wilt dat uw testimonial-video’s te veel scripts bevatten.
5. Gebruik video in betaalde advertenties
Betaald adverteren kan ook spannend zijn! In plaats van terug te vallen op de traditionele op tekst gebaseerde advertentie-indeling, kunt u overwegen te experimenteren met video.
De meest voorkomende PPC-advertentieplatforms (pay-per-click) zijn Facebook-advertenties en Instagram-advertenties, maar u kunt ervoor kiezen om andere te gebruiken die beter bij uw niche passen.
U kunt videoadvertenties weergeven om nieuwe doelgroepen te bereiken, de betrokkenheid te vergroten en leads voor uw bedrijf te genereren.
Hier zijn enkele praktische tips voor videoadvertenties die u kunt volgen:
Trek de aandacht door een sterke opening te hebben die uw boodschap snel overbrengt. Houd je video kort en krachtig (15-30 seconden aanbevolen). Optimaliseer uw video voor mobiele weergave door ondertiteling, een duidelijke CTA en een verticale beeldverhouding (9:16 aanbevolen) toe te voegen. Voeg aantrekkelijke branding toe, zoals uw logo, teamfoto’s, iconen en meer. Stimuleer kijkers om actie te ondernemen. U kunt ze bijvoorbeeld naar uw website leiden of uw telefoonnummer in uw advertentie opnemen.
6. Gebruik livevideo
Op veel platforms, waaronder Facebook, YouTube en Instagram, kun je live video’s plaatsen. In dit formaat logt u gewoon in op uw account, gaat u naar de live-functie en klikt u op “live”!
Live video’s zijn geweldig voor betrokkenheid omdat ze je in staat stellen om in realtime met je publiek te communiceren.
Enkele geweldige live video-onderwerpen zijn onder meer Q&A-sessies, tutorials, webinars, interviews of webinars.
U kunt zelfs platforms zoals Be.Live gebruiken om uw scherm te delen of om meerdere hosts op het scherm te hebben. Je kunt zelfs je live op meerdere groepen en/of Facebook-pagina’s tegelijk posten.
Zorg bij het hosten van een live video voor een betrouwbare internetverbinding. Ik raad ook aan om in een rustige, afleidingsvrije ruimte te zijn met een eenvoudige achtergrond.
7. Organiseer een webinar
Net als educatieve video’s zijn webinars een geweldige manier om waardevolle informatie aan uw publiek te verstrekken. Het verschil is dat webinars meestal langer duren (uren of dagen achter elkaar), en het is zelfs mogelijk voor deelnemers om zich van tevoren te registreren.
Webinars werken het beste als ze passen in uw grotere marketingstrategie. U kunt bijvoorbeeld adverteren op sociale media zodat mensen uw webinar kunnen bijwonen, waarvoor zij hun e-mailadres moeten opgeven.
U kunt ze vervolgens opvolgen via e-mailmarketing, ze naar uw blog leiden of ze vragen om met u samen te werken.
Met een grote verscheidenheid aan tools kun je een webinar opnemen; Met Google Meet en Zoom (ja, degene die je gebruikt voor virtuele gesprekken) kun je op “opnemen” drukken en je video opslaan.
Je kunt de video vervolgens uploaden naar YouTube (en deze ‘verborgen’ maken, behalve voor aanwezigen) of op je website plaatsen achter een abonnementsmuur.
8. Werk samen met experts uit de industrie
U bent misschien wel de meest ervaren advocaat in uw niche, maar ik weet zeker dat u niet alles weet! Dit is waar het handig is om andere branche-experts in te schakelen om uw publiek extra waarde te bieden.
U bent bijvoorbeeld een familierechtadvocaat (wiens doelgroep ouders zijn), maar u weet niet veel over vermogens- en successieplanning. U kunt een vertrouwde advocaat uitnodigen om de waarde van testamenten, vermogensplanning en meer te bespreken.
Dit kan de vorm aannemen van een interview (met u en de geïnterviewde op het scherm) of als een vooraf opgenomen video die u door de expert wordt toegestuurd. Welk formaat het meest logisch voor u is!
Probeer branche-experts te vinden die een grote aanhang hebben in uw doelmarkt. Op deze manier kunt u uw bereik vergroten en uw potentiële klantenbestand uitbreiden.
Creatieve ideeën voor videomarketing voor advocatenkantoren
Het is duidelijk dat videomarketing een lucratieve manier kan zijn om meer verkeer en leads voor uw bedrijf te genereren.
Naast het bovenstaande zijn er veel manieren om uw bereik met video uit te breiden.
De mogelijkheden worden alleen beperkt door uw creativiteit en verbeeldingskracht, dus wees niet bang om er plezier mee te hebben en nieuwe benaderingen uit te proberen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Irina Strelnikova/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!