fbpx

8 tekenen dat het tijd is om een ​​slechte klant te ontslaan en hoe je dat doet

8 tekenen dat het tijd is om een ​​slechte klant te ontslaan en hoe je dat doet

Share This Post


Het opbouwen van relaties met klanten is een groot deel van de groei van uw bedrijf op de lange termijn.

Uw partnerschappen weerspiegelen uw merk en uw diensten, dus u moet uw steentje bijdragen om uw klanten te respecteren.

Als uw klanten de gunst niet beantwoorden, hebt u de bevoegdheid om actie te ondernemen.

In dit artikel wordt uitgelegd waarom u een klantrelatie moet beëindigen, hoe u deze kunt wijzigen en hoe u de samenwerking kunt beëindigen.

8 redenen waarom het misschien tijd is om een ​​klantrelatie te beëindigen

Een essentieel onderdeel van het bedrijf is uw vermogen om klanten, hun motivaties en hoe ze mensen met respect behandelen te lezen.

Hieronder vindt u verschillende situaties waarin u uw klantrelatie opnieuw moet evalueren en verandering moet initiëren.

1. De klant kost meer tijd dan het waard is

U bent een expert in uw branche, dus u begrijpt hoeveel uw tijd waard is. Als de tijd die met de cliënt wordt doorgebracht verspild en onproductief is, is het misschien tijd om verder te gaan.

Er zijn ook alternatieve kosten verbonden aan het werken met een slechte klant. Extra tijd investeren in een klant die uw energie verbruikt, zal uw kwaliteit in andere delen van het bedrijf verminderen.

Elke klant is kritisch en moet gewaardeerd worden. U heeft echter een goed idee van hoeveel elke klant waard is.

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe een slechte klant tijd kan verspillen:

Hij verschijnt onvoorbereid op vergaderingen. Onwil om zich aan een plan te binden, waardoor het workflowproces wordt vertraagd. Al je ideeën verwijderen. Het duurt lang om e-mails, vragen of bezorging te beantwoorden.

2. De klant verwijdert voortdurend uw aanbevelingen

De klant heeft je ingehuurd om één reden: om ze naar succes te begeleiden. Hoewel de klant uw bedrijf kent, heeft hij een contract met u getekend om nuttige informatie voor zijn organisatie te verstrekken.

Investeer uw tijd in het helpen van de klant om zijn doelen te bereiken. De klant kan het proces echter vertragen door voortdurend uw ideeën, aanbevelingen en resultaten af ​​te wijzen.

Ja, onenigheid is gebruikelijk tussen een klant en een bedrijf. Er moet echter wederzijdse overeenstemming zijn voor beide partijen om het op te lossen en het zal in overeenstemming zijn met het algemene doel.

Soms ziet de klant dit niet en laat hij andere factoren in de weg staan.

3. Er is weinig respect tussen jou en de klant

Respect is de basis van elke zakelijke relatie. Als er vertrouwen is tussen de klant en het bedrijf, kun je innovatieve ideeën creëren en geweldige dingen bereiken.

De relatie kan echter worden beschadigd wanneer het respect met een van de partijen wordt verbroken. Geen respect betekent geen vertrouwen, en geen vertrouwen betekent dat het moeilijk zal zijn om je doelen te bereiken.

Als de klant je niet respecteert, zullen ze je werk niet vertrouwen. Het is dus misschien het juiste moment om verder te gaan.

Toon altijd respect, maar u moet de relatie opnieuw evalueren als de klant de gunst niet beantwoordt.

4. Er is minimale communicatie tussen jou en de klant

Wanneer u en de klant uw relatie beginnen, moet u het eens worden over een primair communicatiekanaal. Ga je beter communiceren met de klant via telefoon, sms, e-mail of online messaging?

U moet ook parameters instellen voor een acceptabele hoeveelheid tijd om op een bericht te reageren. Er kunnen zich noodsituaties voordoen, maar beide partijen moeten het eens zijn over een goede tijdsperiode.

Als geen van beide partijen hun communicatieverplichtingen kan nakomen, moet er een recorddiscussie plaatsvinden. Als het nog steeds niet verbetert, wordt het tijd dat beide partijen hun eigen weg gaan.

5. De relatie gaat niet vooruit

Een sterke zakelijke relatie zal sterker worden naarmate beide partijen meer van elkaar leren. Als er een cultuur- of waardefit is, zou de relatie moeten floreren. Tussen de partijen moet vertrouwen worden opgebouwd en de beste ideeën moeten stromen.

Als je een aantal maanden met de klant bezig bent en geen verbetering in de communicatie ziet, is het misschien tijd om een ​​andere richting in te slaan.

Probeer, terwijl de relatie voortduurt, de beste communicatiekanalen voor jou en de klant te vinden.

Bepaal hoe en wanneer ze het beste communiceren en stem je berichten af ​​op dat kanaal. Als u nog steeds geen betere workflows ziet, moet u met de klant praten.

6. De cliënt heeft een pessimistische houding

Je wordt wat je denkt. Als de klant voortdurend een negatieve sfeer uitstraalt naar uw werkrelatie, zal het moeilijk zijn om uw doelen te bereiken. Uw klantrelaties weerspiegelen uw merk.

Ja, het is normaal om gestrest te zijn, maar deze druk mag nooit een negatieve invloed hebben op je relaties.

U kunt uw steentje bijdragen om positiviteit te verspreiden. Als de cliënt uw bemoedigende woorden echter afwijst, kan dit uw werk demoraliseren. U voelt zich misschien niet gemotiveerd om uw beste werk voor de klant te leveren.

7. U verliest geld bij de klant

Ook al zit je in een ‘relatiebedrijf’, het draait allemaal om dollars en centen. Als de tijd die u met de klant doorbrengt geen winstgevende resultaten oplevert, is het misschien tijd om uw eigen weg te gaan.

Of het nu tijdverspilling is of minimale winstresultaten, evalueer waarom u geld verliest.

Benader de cliënt over manieren om de relatie te verbeteren en die doelen te bereiken. Als je nog steeds geen resultaten ziet, is het tijd om de relatie te beëindigen.

8. De klant is verbaal grof of stelt eisen waar jij niet aan kunt voldoen

Als een klant je verbaal uitscheldt, beledigt of op welke manier dan ook naar beneden haalt, is het tijd om hem te laten gaan. U kunt het beter eerder dan later doen om te voorkomen dat u een precedent schept. Er is geen enkele reden om misbruik in welke vorm dan ook te tolereren.

Evenzo, als een klant onredelijke eisen stelt waaraan u niet kunt voldoen of als hij opgewonden raakt omdat hij er niet aan kan voldoen, is het tijd om verder te gaan.

Er zijn mensen die je nooit gelukkig zult kunnen maken, en hoe sneller je die relatie beëindigt, hoe beter het voor iedereen zal zijn.

Hoe de relatie te wijzigen

Nu we de rode vlaggen hebben opgesomd waarop je moet letten bij slechte klanten, volgen hier enkele strategieën om een ​​relatie te herstellen, te verbeteren of aan te passen.

Evalueer uw perspectief

Je kunt een stapje terug doen, diep ademhalen en beseffen dat het niet allemaal de schuld van de klant is. Wanneer uw stress hoog is tijdens het runnen van een bedrijf, kan dit uw kijk op uw acties en emoties beïnvloeden.

Zelfreflectie kan geen kwaad, dus neem even de tijd om na te denken over uw klantrelatie.

Kijk of er iets is dat u aan uw kant kunt doen. Breng vervolgens een gesprek in kaart dat je met de klant kunt voeren om de situatie te veranderen.

Ontdek andere communicatiemiddelen

Als het niet goed gaat met de klant, kan een ander kanaal of een andere communicatiestijl het verschil maken.

Zou het nuttig zijn om een ​​wekelijkse of tweewekelijkse inputmeeting te organiseren? Moet je communiceren via sms in plaats van e-mail?

Door andere manieren te onderzoeken om met de klant in contact te komen, kan de overdracht van informatie duidelijker en efficiënter worden.

Begin een nieuwe overeenkomst

Loopt uw ​​contract met de opdrachtgever ten einde en overweegt u het te verlengen, dan kunt u overwegen een nieuwe overeenkomst op te stellen. Begin opnieuw en stel nieuwe grenzen met de klant om een ​​efficiënte werkrelatie op te bouwen.

Misschien kan een ander spelplan nieuwe kansen en ideeën ontsluiten op het gebied van uw relatie.

Hoe de relatie met de klant te beëindigen

Als je hebt geprobeerd de relatie te herstellen en niets werkt, kun je als volgt de relatie met de klant op professionele wijze beëindigen.

Stap 1: Evalueer het contract

Controleer voordat u de relatie met de klant beëindigt of u de klant legaal kunt ontslaan.

Het is echter beter om een ​​relatie te beëindigen aan het einde van een contract dan om de banden halverwege te verbreken.

Stap 2: Sluit lopende projecten af ​​aan de klant

Een andere manier om professionaliteit te tonen, is door alle lopende projecten met de klant af te ronden.

Bevestig welke deliverables de klant nog nodig heeft en welke ze willen dat je afmaakt. Efficiënt blijven samenwerken met de klant om deze projecten tot een goed einde te brengen.

Laat je laatste relatie de kwaliteit van je werk niet beïnvloeden. Ook al loopt uw ​​relatie ten einde, u wilt niet dat de klant uw bedrijf kwaadspreekt bij anderen.

Stap 3: Plan je gesprek

Als je de klant benadert, leg dan uit waarom de relatie eindigt. Citeer de woordenschat in het contract die uw beslissing regelt en ga professioneel te werk.

Hier zijn enkele andere tips voor het plannen van het gesprek:

Schrijf je gespreksonderwerpen op. Oefen het gesprek. Bekijk het gesprek. Wees tactvol, maar direct met de klant. Zorg voor een duidelijke en doordachte reden om de relatie te beëindigen.

Stap 4: Vertel het de klant

Er zijn een aantal manieren om het nieuws aan de klant te vertellen. U kunt ze professioneel e-mailen en de redenen voor het uitschrijven uitleggen.

Of u kunt een afspraak maken met de klant om het telefonisch te vertellen. Houd je hoe dan ook aan je plan en toon de klant het respect dat hij verdient.

Stap 5: Laat de klant niet hangen

Het is een slechte zaak om de klant in het ongewisse te laten nadat de relatie is beëindigd.

Stel een duidelijk exit- of transitieplan op, identificeer openstaande projecten die moeten worden voltooid en kom uw belofte na.

Uiteindelijke conclusie

Aangezien u een bedrijf runt, beslist u. Deze besluitvorming geldt voor de opdrachtgevers met wie u samenwerkt. Als een partij zich niet aan de afspraak houdt, is het tijd om andere opties te evalueren.

Toon altijd respect voor de klant en houd je aan de afspraak. U moet ook proberen de klant te begrijpen voordat u met hem communiceert. Pas deze principes toe bij het omgaan met een problematische cliënt en ga door met het produceren van zinvol werk.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Studio Romantic/Shutterstock



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!