Wat een manier om het nieuwe jaar in te luiden met een nieuwe Google Ads-update?
Op 4 januari stuurde Google een e-mail naar adverteerders bij wie de suggestie ‘overbodige zoekwoorden verwijderen’ momenteel automatisch op hun accounts is toegepast.
In de e-mail stond dat Google vanaf 19 januari zal beginnen met het verwijderen van overbodige zoekwoorden voor verschillende zoektypen.
Voor het eerst gemeld door Robert Brady via Twitterenadverteerders gingen snel naar tal van sociale media om hun zorgen over de nieuwe update te delen.
Wat verandert er?
Momenteel stelt een van de automatisch toegepaste suggesties van Google het systeem in staat overbodige zoekwoorden uit de dezelfde zoektype binnen dezelfde advertentiegroep.
Met de update van 19 januari heeft Google zijn beleid geüpdatet om overtollige zoekwoorden te verwijderen verschillend wedstrijdtype
Kortom, Google verwijdert exacte zoektermen of zoekwoorden als een breed zoekwoord de zoekopdracht dekt.
Een deel van de e-mail van Google beschrijft hieronder meer details:
Adverteerders zorgen voor opschudding
Greg Finn hield zijn mening over de aankondiging van de beleidsupdate niet tegen:
Op welke planeet is dat logisch?
Google Ads wijzigt de definitie en uitvoering van een aanbeveling NADAT DEZE REEDS IS TOEGEPAST.
Dit zou een andere aanbeveling moeten zijn.
Hoe kan iemand ooit solliciteren @GoogleAds Verwijzing naar een nieuw account?#pccchat pic.twitter.com/9j9GUZDReY
— Greg Finn (@gregfinn) 4 januari 2023
Andere marketeers stemden met soortgelijke gevoelens in op de post van Greg:
Dus wat maakt deze update zo controversieel onder leveranciers?
Zoals anderen al hebben opgemerkt, is een van de grootste zorgen dat Google de definitie van een bestaande automatisch toegepaste aanbeveling heeft gewijzigd.
Met zo’n grote verandering wordt betoogd dat dit een nieuwe aanbeveling zou moeten zijn voor adverteerders om zich al dan niet aan te melden.
Een andere zorg is het vermogen van Google om context en sentiment in een correct onderwerp aan te pakken.
Ten slotte is de consensus dat deze updates opnieuw gericht zijn op kleine bedrijven en beginnende handelaren om hun rekeningen efficiënter te beheren.
Maar waar blijven doorgewinterde marketeers die jarenlang hun zoekwoordstrategieën hebben getest en geperfectioneerd?
Google Ads Liason lost zorgen van adverteerders op
Nadat Google contact had opgenomen voor commentaar, reageerde de officiële Google Ads-link op 5 januari op Twitter:
1/4 Vandaag kondigen we een update aan over vergelijkbare doelgroepen en de overgang naar duurzamere doelgroepoplossingen. Dit is waarom we een wijziging aanbrengen en de tijdlijn bekijken (6 maanden vanaf nu):
— AdsLiaison (@adsliaison) 1 november 2022
Adverteerder Mike Ryan stelde een doordachte reactie samen die goed werd ontvangen door de PPC-gemeenschap op LinkedIn. Hij deed een suggestie om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. De thread gaat verder met aanvullende verduidelijkingen en veelgestelde vragen:
Marvin vervolgde de open brief van Ryan aan Google Ads met nog een hele Twitter-tirade draad:
Hallo Mike, Zoals anderen al hebben opgemerkt, is dit een zeer attente reactie, bedankt. Ik sta al jaren in de schoenen van adverteerders/bureaus en begrijp uw standpunt. Ik zal proberen op uw opmerking in te gaan en een perspectief te geven op mijn rol nu…
— AdsLiaison (@adsliaison) 6 januari 2023
In het antwoord op de thread behandelde Marvin het volgende uit de brief van Ryan:
De test heeft verschillende iteraties doorlopen voordat hij werd gelanceerd. De test stopte voortijdig vanwege een fout. Veel experimenten tegelijk kunnen communicatieproblemen veroorzaken. De algemene resultaten van het experiment met overtollige zoekwoorden waren positief
Overzicht
Als u zich al heeft aangemeld voor de automatisch toegepaste aanbeveling van Google om overtollige zoekwoorden te verwijderen, wordt het nieuwe beleid op 19 januari van kracht.
Het nieuwe beleid brengt geen wijzigingen met terugwerkende kracht in uw account aan. Omdat dit er echter niet één is nieuwe aanbeveling, dient u deze automatisch toegepaste aanbeveling uit te schakelen als u niet wenst deel te nemen.
Een belangrijke wijziging van Google zo vroeg in het nieuwe jaar kan een aanwijzing zijn voor nog grotere veranderingen in de toekomst.
De open dialoog tussen adverteerders en Google Ads Liason is een uitstekende stap in de richting van meer transparantie en aandacht voor alle marketeers, zowel beginners als ervaren.
Een speciale dank aan Google Ads-link Ginny Marvin voor het snel en transparant reageren op vragen van adverteerders.
Uitgelichte afbeelding: ViDI Studio/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!