Het Google Search-team organiseerde Google Search Central Live, het eerste persoonlijke evenement in Japan sinds de Webmaster Conference van 2019.
#SearchCentralLive Tokio staat op het punt te beginnen en we kunnen niet opgewondener zijn! Dus! Veel! Mensen! 😍 pic.twitter.com/HSOS7bFZJ3
— Google Zoeken Centraal (@googlesearchc) 16 juni 2023
Website-eigenaren, digitale marketeers, webontwikkelaars en SEO-professionals woonden het evenement van 15-16 juni bij.
Deelnemers kregen de kans om te communiceren met online professionals uit verschillende regio’s, meer te weten te komen over de nieuwste ontwikkelingen in Google Zoeken en deel te nemen aan discussies over hoe u de zoekprestaties van uw website kunt verbeteren.
Hoewel het evenement vanwege berichtgeving niet toegankelijk was voor de pers, was er een gevarieerde line-up van sprekers, waaronder Googlers en experts. Sprekers deelden hun kennis en ervaring over website performance en Google zoekoptimalisatie.
Hieronder staan gegevens van het evenement gedeeld met de hashtag #SearchCentralLive op Twitter.
Google zoeken en generatieve AI
HEBBEN! HEBBEN! HEBBEN!#SearchCentralLive pic.twitter.com/y8SAD579KN
— Azusa Nagasaki (@_azuazu) 16 juni 2023
Zoals verwacht draaiden veel #SearchCentralLive-tweets om AI.
Verschillende tweets van het evenement bevatten opmerkingen van Google-analist Gary Ilyes over generatieve AI.
Een interessante dia die tijdens het evenement op Twitter werd gedeeld, bevatte een belangrijke herinnering om voor mensen te schrijven, niet voor robots.
Inhoud voor gebruikers https://t.co/XOhIDp4ZfU#SearchCentralLive pic.twitter.com/XCpOjGRkRb
— TAHAYU (@tahayu55wd) 16 juni 2023
Google SearchLiasion deelde bijna 12 uur later dezelfde herinnering als reactie op een recente artikel wat eigenaren van e-commerce-winkels blijkbaar aanmoedigt om inhoud voor bots te maken.
Als u inhoud maakt, een herinnering: maak uw inhoud voor mensen, niet voor bots, om te slagen met Google Zoeken. Dit is al heel lang ons advies. Bekijk voor een opfriscursus onze how-to over het maken van nuttige, betrouwbare en mensgerichte inhoud: https://t.co/NaRQqb1SQx
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 16 juni 2023
Veelgestelde vragen van Google over generatieve AI
een assistent gedeeld een link naar een Google-document dat veelgestelde vragen over generatieve AI beantwoordt.
Daarin legde Google het volgende uit over generatieve AI en grote taalmodellen.
Generatieve AI verwijst naar machine learning-modellen die kunnen gebruiken wat ze hebben geleerd van gegevens om nieuwe inhoud te creëren, zoals tekst, afbeeldingen, muziek en code. Ze leren door patronen in gegevens. Grote taalmodellen (LLM’s) zijn generatieve AI-modellen die de volgende woorden in tekst kunnen voorspellen op basis van patronen die ze hebben geleerd. LLM’s zijn geen databases of systemen voor het ophalen van informatie. Ze genereren antwoorden op basis van hun aangeleerde patronen, dus hun antwoorden kunnen feitelijke fouten bevatten. De beveiliging en risico’s van LLM’s moeten worden beheerd door middel van maatregelen zoals het filteren van trainingsgegevens, het afstemmen van modellen en het controleren van reacties op feiten. LLM’s worden getraind op grote hoeveelheden gegevens om patronen te leren: hoe gevarieerder de gegevens, hoe beter de prestaties van het model. LLM’s begrijpen de informatie die ze genereren niet inherent. Hun reacties die emoties of meningen lijken te tonen, komen voort uit patronen die ze hebben geleerd uit door mensen gecreëerde gegevens. LLM’s “hallucineren” wanneer ze onjuiste en ogenschijnlijk consistente antwoorden genereren vanwege onvoldoende relevante informatie. Hallucinaties kunnen worden verminderd, maar niet volledig worden voorkomen. Bias mitigatie in generatieve AI-modellen houdt in dat ze worden verbeterd met gebalanceerde gegevens die verschillende perspectieven en gezichtspunten vertegenwoordigen.
Het bijgewerkte gebruikersrapport over de zoekkwaliteit
Google heeft onlangs het formulier bijgewerkt waarmee Google-zoekgebruikers spam kunnen melden om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten voldoen aan de basiszoekvereisten van Google.
Deelnemers deelden het nieuwe feedbackformulier, dat opties bevat voor spam, spamachtig gedrag, bedrog, lage kwaliteit, betaalde links of andere beledigende zoektactieken. Het heeft ook een functie voor bulkverzending om maximaal vijf pagina’s in één rapport te verzenden.
Het zoekstatuspaneel
Een andere nuttige link die door verschillende aanwezigen werd gedeeld, was het Google Search Status Dashboard. Dit dashboard toont de huidige status van crawl-, indexerings-, ranking- en publicatieproblemen die van invloed kunnen zijn op website-eigenaren.
Screenshot van Google, juni 2023
Bliksemsnelle chats
Naast informatieve lezingen en presentaties bood het evenement unieke functies zoals Lightning Talks-sessies.
Deze sessies weken af van traditionele conferentievormen en bestonden uit korte, snelle presentaties. Elke spreker had een tijdslimiet van 7 minuten en een beperkt aantal dia’s om hun ideeën over te brengen, interdisciplinaire gesprekken en samenwerkingen te bevorderen.
Een sessie bliksemgesprekken behandelde het gebruik van Chat met AI op het werk, wat suggereerde dat veel werknemers niet begrijpen hoe ze generatieve AI-chatbots moeten gebruiken voor de juiste taken. De spreker beveelt aan dat AI-chat het beste is voor het genereren van ideeën, schrijven, coderen, vertalen en samenvatten.
Als een goed bruikbaar voorbeeld gebruikte ik Google Translate (dat AI gebruikt) om veel van de tweets, dia’s en documenten over het evenement te vertalen.
Je kunt meer Lightning Talks zien op YouTube, waaronder deze recente op Search Console for News Sites.
Waardevolle informatie voor website-eigenaren
Ik heb een paraplu!
mooi! !#SearchCentralLive pic.twitter.com/F5kZ2NKsc0
— Kikunaga Masashi / SEO-persoon (@web_masashi) 16 juni 2023
Al met al bood het Google Search Central Live-evenement een waardevol platform voor website-eigenaren, webontwikkelaars en SEO-professionals om hun kennis van Google Zoeken te verbeteren en de prestaties van hun website te verbeteren.
Met hun brede scala aan sprekers, gepersonaliseerde inhoud en netwerkmogelijkheden kunnen deze evenementen een productieve en boeiende ervaring zijn voor aanwezigen.
Uitgelichte afbeelding: Daboost/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!