Google heeft een verklaring vrijgegeven over zijn benadering van door AI gegenereerde inhoud in zoekresultaten.
Het bedrijf heeft een al lang bestaand beleid om inhoud van hoge kwaliteit te belonen, ongeacht of deze door mensen of machines wordt geproduceerd.
Bovenal zijn de classificatiesystemen van Google gericht op het identificeren van inhoud die blijk geeft van ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EEAT).
Google adviseert videomakers die succes in de zoekresultaten zoeken om originele, hoogwaardige, mensgerichte inhoud te produceren die EEAT demonstreert.
Het bedrijf heeft zijn helppagina ‘Nuttige, betrouwbare en mensgerichte inhoud maken’ bijgewerkt met richtlijnen voor het evalueren van inhoud in termen van ‘Wie, hoe en waarom’.
Hier leest u hoe door AI gegenereerde inhoud past in de benadering van Google om inhoud van hoge kwaliteit in zoekresultaten te rangschikken.
Kwaliteit boven de productiemethode
Focussen op de kwaliteit van de inhoud in plaats van op de productiemethode is al jaren een hoeksteen van Google’s benadering van het rangschikken van zoekresultaten.
Tien jaar geleden waren er zorgen over de opkomst van in massa geproduceerde, door mensen gegenereerde inhoud.
In plaats van alle door mensen gegenereerde inhoud te verbieden, verbeterde Google zijn systemen om inhoud van hoge kwaliteit te belonen.
Google’s focus op het belonen van kwaliteitscontent, ongeacht de productiemethode, gaat tot op de dag van vandaag door via zijn classificatiesystemen en het vorig jaar geïntroduceerde Useful Content-systeem.
Automatisering en door AI gegenereerde inhoud
Gebruik automatisering, inclusief AI, om content te genereren met als hoofddoel het manipuleren van de rangschikking in de zoekresultaten in strijd is met het spambeleid van Google.
De antispaminspanningen van Google, waaronder het SpamBrain-systeem, zullen deze praktijken blijven bestrijden.
Google realiseert zich echter dat niet al het gebruik van automatisering en door AI gegenereerde inhoud spam is.
Uitgevers automatiseren bijvoorbeeld nuttige content zoals sportuitslagen, weersvoorspellingen en transcripties.
Google zegt dat het een verantwoorde benadering van door AI gegenereerde inhoud zal blijven volgen door een hoog niveau van informatiekwaliteit en bruikbaarheid in zoekresultaten te behouden.
Google-tips voor uitgevers
Voor videomakers die AI-gegenereerde inhoud overwegen, is dit wat Google aanbeveelt.
Google’s concept van EEAT wordt beschreven op de helppagina ‘Nuttige, betrouwbare en mensgerichte inhoud maken’, die is bijgewerkt met aanvullende richtlijnen.
De bijgewerkte helppagina vraagt uitgevers om na te denken over het “wie, hoe en waarom” van hoe inhoud wordt geproduceerd.
‘Wie’ verwijst naar de persoon die de inhoud heeft gemaakt en het is belangrijk om dit duidelijk te maken door een naam of achtergrondinformatie over de auteur op te geven.
“Hoe” heeft betrekking op de methode die is gebruikt om de inhoud te maken, en het is nuttig voor lezers om te weten of er sprake is van automatisering of kunstmatige intelligentie. Als AI betrokken was bij het productieproces van de inhoud, wil Google dat het transparant is en uitlegt waarom het is gebruikt.
“Waarom” verwijst naar het doel van het maken van inhoud, wat zou moeten zijn om mensen te helpen in plaats van zoekrangschikkingen te manipuleren.
Door uw inhoud op deze manier te evalueren, ongeacht of deze door AI is gegenereerd of niet, kunt u in lijn blijven met wat de systemen van Google belonen.
Uitgelichte afbeelding: Alejandro Corral Mena/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!