fbpx

AI laat je praten met virtuele versies van overleden dierbaren

Share This Post


Het lijkt misschien op iets uit een aflevering van ‘Black Mirror’. Door de vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) kunnen mensen nu communiceren en gesprekken voeren met dierbaren van over het graf.

Verschillende bedrijven, waaronder het in Californië gevestigde HereAfterAI, gebruiken technologie die vergelijkbaar is met degene die AI-chatbots en stemassistenten aandrijft om virtuele versies van echte mensen te maken. HereAfterAi is beschikbaar als mobiele app en gebruikt foto’s, video-interviews en spraakopnames om interactieve avatars te creëren die in staat zijn tot conversatie.

You, Only Virtual, ook gevestigd in Los Angeles, streeft ernaar om “de dynamiek van de relatie tussen jou en je geliefde te recreëren door middel van gesprekken, waardoor authentieke communicatie bij het sterven mogelijk wordt gemaakt.

Met Hour One, gevestigd in Tel Aviv, Israël, kan iedereen een volledig digitale kloon van zichzelf maken die “voor de camera” kan spreken zonder enige menselijke tussenkomst.

AI die de obstakels van creativiteit overwint

Het klonen van menselijke digitale denkpatronen wordt beschouwd als de heilige graal van kunstmatige intelligentie sinds Alan Turing zijn gelijknamige bewijs presenteerde in het artikel “Computing Machinery and Intelligence” uit 1950.

Een van de meest kritieke obstakels die datawetenschappers zijn tegengekomen bij de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, is het scheiden van creatief denken in convergent en divergent denken.

Convergent denken is het vinden van concrete oplossingen voor problemen met behulp van geheugen en logica. Divergent denken is het proces van het verkennen van meerdere mogelijkheden om een ​​probleem op te lossen en is veel vloeiender en spontaner.

Eerdere generaties AI hebben slecht gepresteerd op het gebied van divergent denken, maar theorie en praktijk zijn aanzienlijk vooruitgegaan. In 2016 schreef Benjamin, een AI-machine aan de New York University, een verwarrend script voor ‘Sunspring’, een korte fictiefilm.

Sindsdien heeft AI-technologie het gebruik en de mogelijkheid om alles te creëren vergroot, van games tot muziek tot journalistiek. Tijdens een veelbesproken evenement in augustus tekende Capitol Music Group een AI-rapper genaamd FN Meka en liet deze snel vallen nadat hij werd bekritiseerd vanwege raciale stereotypering.

De technologie is gebaseerd op grote taalmodellen

Het maken van overtuigende digitale replica’s van mensen is afhankelijk van het gebruik van grote AI-taalmodellen (LMM’s), die de betekenis van prompts kunnen ontcijferen en in duidelijke tekst kunnen reageren. Twee van de meest populaire zijn OpenAI’s GPT-3 en Google’s LaMDA, die kunnen worden aangepast om unieke gesprekspatronen na te bootsen.

Gecombineerd met vooruitgang in het klonen van stemmen, heeft dit geleid tot de creatie van Deepfakes, die steeds meer realistische maar volledig valse versies zijn van echte gebeurtenissen en verklaringen.

Ethische zorgen blijven bestaan

Hoewel het gebruik van digitaal klonen met kunstmatige intelligentie is voorgesteld als een middel om mensen te helpen omgaan met het rouwproces, roept het problemen op rond toestemming en privacy, zowel pre-mortem als post-mortem.

Valt het eigendom van intellectueel eigendom en gegevens in een juridisch grijs gebied, wat betekent dat door AI gemaakte inhoud dezelfde wettelijke rechten en filosofische status heeft als inhoud die door echte mensen is geproduceerd?

Het gebruik van deze technologie met betrekking tot persoonlijke herinneringen, overtuigingen en voorkeuren wordt door sommige critici gezien als een grote inbreuk op de privacy. Het kan ook worden gezien als uitbuiting, zoals blijkt uit de furore rond Fred Astaire’s Dirt Devil-advertentie uit 1997, waarin zijn landgoed de beeltenis van de danser in licentie gaf voor commerciële doeleinden, ondanks de dood van Astaire een decennium later.

Technologie biedt kansen voor digitale marketing

Het in Los Angeles gevestigde bedrijf StoryFile biedt conversatievideo’s, waaronder een interactieve versie van William Shatner op de startpagina, die enkele van de mogelijkheden laat zien die deze technologie creëert.

Marketingbedrijven zouden promoties kunnen doen met dode beroemdheden, maar aantrekkelijker is het gebruik om keuzes van klanten te voorspellen. Ze kunnen demografische gegevens van consumenten en historische informatie samenvoegen met behulp van big data om steeds nauwkeurigere consumptiemodellen te creëren.

In een uitgebreide versie van de personalisatie die al door bedrijven als Meta en Google wordt gebruikt, kan het ook worden gebruikt om een ​​digitale kloon van een persoon te maken die is ontworpen om de keuzes die u zou maken na te bootsen, waardoor de relevantie van resultaten of marketingcampagnes tegen de kosten wordt vergroot van persoonlijke privacy.

Uitgelichte afbeelding: igor kisselev/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!