Tijd is geld.
Dit is een van mijn mantra’s en ik probeer er mijn leven mee te managen.
Aangezien ik mijn eigen kleine digitale marketingbureau run en slechts een hecht team heb, hebben we dit ook tot een van onze belangrijkste pijlers gemaakt.
Het is dus geen verrassing voor mij, en voor ons als team, dat automatisering altijd bovenaan de prioriteitenlijst heeft gestaan.
Het is ook omdat ik altijd al gefascineerd ben geweest door technologie en innovatie, en ik geloof dat vooruitgang ons drijft om te verbeteren.
Als zodanig heb ik gekeken naar manieren om dingen met een andere aanpak te doen.
Mijn automatiseringsreis begon met macro’s en VBA
Vroeger werkte ik voor een groot online reisbureau en het was mijn taak om partnerbedrijven aan de achterkant op te bouwen. Het was repetitief en vervelend werk; een soort nooit eindigende “kopieer en plak” taak.
Toen ontdekte ik het bestaan van macro’s.
Voor degenen die niet vertrouwd zijn, zijn macro’s reeksen acties die kunnen worden opgenomen als instructies.
Bij het afspelen herhalen macro’s automatisch alle acties en stappen die in precies dezelfde volgorde zijn opgenomen.
Een voordeel is dat ze in een groot aantal omgevingen kunnen worden opgenomen en gebruikt. Een van de meest voorkomende toepassingen is in spreadsheets: Excel, Google Spreadsheets, enz.
Vele jaren later gebruiken we nog steeds macro’s!
Ondanks mijn verplichtingen bij het runnen van het bureau, vind ik het nog steeds leuk om hands-on bezig te zijn met de boekhouding en in het bijzonder om samen te werken met het operationele team.
We hebben onlangs een zeer groot rapport moeten voltooien voor een van onze grootste klanten.
Ze geven de voorkeur aan Excel boven elke andere oplossing, en we moesten iets ontwikkelen dat de gegevens kon verzamelen en “opschonen”, formatteren en op een diepgaande manier presenteren.
Hoewel het verzamelen van de gegevens en het presenteren vrij eenvoudig was, was het ‘opschonen’ ervan om een consistent formaat te behouden een beetje een uitdaging, aangezien we te maken hadden met tienduizenden rijen.
Dit is waar macro’s te hulp kwamen.
Een paar sets instructies die ik heb opgenomen en aangepast met behulp van Visual Basic (VB) (de taalmacro’s zijn ingebouwd) maakten de taak niet alleen mogelijk, maar hielpen ook om deze sneller te voltooien en het risico op menselijke fouten te elimineren.
Automatisering = Geld
Mijn punt is precies dit: als tijd geld is en automatisering tijd bespaart, dan is automatisering gelijk aan geld.
Dit alles terwijl het extra voordeel biedt dat de kans op het maken van fouten onderweg wordt verkleind.
Het is gemakkelijk te zien wat mijn fascinatie voor automatisering inspireerde.
Sommigen van jullie die deze column lezen, zijn misschien zelfs een van mijn eerdere artikelen hier over SEJ tegengekomen: Google Spreadsheets gebruiken voor webscraping en campagnebouw.
Evolutie in Google Ads-scripts
Er zijn talloze Google Ads-scripts die zijn geschreven door enkele van de slimste koppen in onze branche; Frederick Vallaeys en Daniel Gilbert, om er maar een paar te noemen, behoren tot wat ik beschouw als de echte pioniers van automatisering!
Maar ondanks het afspeuren van internet, kon ik over het algemeen niets vinden dat mijn probleem kon oplossen.
Waarom we een nieuw script nodig hebben
Dit was mijn probleem: bij ons bureau hebben we een aantal particuliere klanten in de bloemenbezorgbranche die hun bedrijf online en via hun fysieke winkels runnen.
Doordat we veel van deze bedrijven jarenlang hebben geholpen met hun advertentiecampagnes, weten we veel over het gedrag en koopgedrag van hun klanten.
Op basis van deze statistieken ontdekten we dat mensen meestal doordeweeks bloemen bestellen, maar in het weekend is het gemakkelijk genoeg om naar de winkels te gaan en een boeket verse bloemen op te halen.
We zien dus meestal een daling in ROAS tussen vrijdagmiddag en zondagmiddag.
Meestal zijn mensen op zondagavond weer online en bestellen ze leveringen voor maandag.
Maar ondanks alle geweldige vooruitgang die Google heeft geboekt met geautomatiseerde biedstrategieën (doel-ROAS, conversiemaximalisatie, enz.), worstelen de meeste van deze klanten om de advertentieprestaties tijdens de week te maximaliseren, terwijl uw ROAS de neiging heeft om te pieken aan het begin van de week. week.
Een van de acties die we hebben ondernomen (in overleg met onze klanten) is dat we, geleid door hun prestatiegegevens, verschillende budgetten toewijzen, op campagneniveau, aan elke dag van de week.
We zouden bijvoorbeeld zoiets hebben voor een maandag:
En dan zo voor een vrijdag:
Je ziet dat we niet alleen een kleiner totaalbudget hebben, maar ook een andere budgetweging per campagne.
We moesten het budget voor elke campagne kunnen wijzigen om voor elke dag van de week een andere toewijzing te hebben.
Er is zelfs een manier om het proces rechtstreeks vanuit Google Ads te automatiseren met behulp van regels. Als u echter een account heeft met een groot aantal campagnes, kan het opzetten ervan veel tijd en moeite kosten.
Dit komt omdat we een regel zouden moeten maken voor elke campagne, voor elke dag van de week, om het budgetbedrag bij te werken.
Als alternatief kunnen we een regel maken voor elke dag van de week, maar met een andere regel (actie) voor elke campagne.
En hoe je het ook doet, elk van deze opties maakt je onderweg kwetsbaar voor fouten.
Ik stelde dat het gemakkelijker zou zijn om een spreadsheet te hebben met de gesplitste budgetten, waar toewijzingen kunnen worden berekend met behulp van eenvoudige formules, en dat dit via een script rechtstreeks in het platform wordt ingevoerd.
Zoals ik al zei, ik heb op internet in het algemeen gezocht, maar kon niets vergelijkbaars vinden.
Natuurlijk zijn er een handvol Google Ads-scripts die zijn geschreven om budgetten te beheren, meestal om uitgaven te beheersen en de kans op te hoge uitgaven te beperken, maar niets dat past bij de behoeften van onze klanten.
Voer uw Google Ads-budget per dag van de week in
Wat ons script doet, zou nu vrij duidelijk moeten zijn, maar kort gezegd stelt het ons in staat om een Google-spreadsheet te gebruiken om budgetten per account en per campagne voor elke dag van de week in te stellen.
Gebruik deze informatie vervolgens om het dagbudget van uw campagne bij te werken.
Houd er rekening mee dat dit een script op MCC-niveau is, dus indien nodig kunnen meerdere accounts worden beheerd met behulp van één document.
Waar het script te downloaden en te kopiëren
Het script is volledig gratis te gebruiken en kan hier worden gedownload of gekopieerd uit onze Github-repository.
Screenshot van Github, december 2022
Hoe het script te gebruiken
Om het script te gebruiken, moet u eerst een kopie maken van het Google-spreadsheet dat wordt gebruikt om de budgetinformatie in te voeren.
Dat kan via deze link.
Nadat u een kopie van het bestand hebt gemaakt, ziet u dat er vier tabbladen in het document zijn:
Vandaag – Het tabblad waar, als er een budget voor de huidige dag is gemaakt, dit wordt weergegeven en van waaruit het script de gegevens haalt om het bijwerken van de budgetten te verwerken
opdracht – Dit is het tabblad waar budgetten worden gedefinieerd voor één, meerdere of alle dagen van de week. Hier kunt u, indien nodig, formules gebruiken om de bedragen te berekenen die worden toegewezen aan elke dag van de week, aan elke campagne, enz.
Allemaal – De hoofdlijst van de budgettoewijzing. In theorie zou dit tabblad overbodig kunnen zijn, maar we hebben het toegevoegd om een manier te hebben om te controleren of budgetten correct zijn opgesplitst en toegewezen. Tenzij er wijzigingen worden aangebracht in de formules, zou dit tabblad moeten blijven bestaan, aangezien vanaf hier naar de gegevens in het tabblad “vandaag” wordt verwezen.
Logboek wijzigen – Het laatste tabblad, waar wijzigingen worden geregistreerd zodra ze zijn toegepast. Als er een wijziging is aangebracht, worden hier de vorige en nieuwe budgettoewijzingen weergegeven.
Screenshot van Google Spreadsheets, december 2022
De volgende stap is het installeren van het script
Zoals gezegd is dit een MCC-script.
In Google Ads moet u naar Tools & Instellingen > Bulkacties > Scripts gaan:
Google Ads-screenshot, december 2022
Klik vanaf daar op het pluspictogram (+) om een nieuw script toe te voegen.
Google Ads-screenshot, december 2022
Om dit script correct te laten werken, moet u ervoor zorgen dat “Nieuwe scripts ervaren” is ingeschakeld (zie hierboven).
U moet dan de paar regels code die standaard in het document staan, verwijderen:
Google Ads-screenshot, december 2022
Op dit punt kunt u doorgaan met het plakken van het bestand dat u uit onze Github-repository hebt gekopieerd:
Google Ads-screenshot, december 2022
Aanpassing van het script
Voordat u het script kunt gebruiken, moet u twee variabelen wijzigen. Hierdoor weet het script waar het de budgetinformatie vandaan moet halen en waar eventuele aangebrachte wijzigingen moeten worden vastgelegd.
De twee variabelen zijn:
var sheetId = ‘VOEG DE GOOGLE-SHEETS-ID-HIER TOE’ var logSheet = SpreadsheetApp.openById(‘VOEG DE GOOGLE-SHEETS-ID-HIER TOE’).getSheetByName(‘changelog’)
Daar moet je ADD-THE-GOOGLE-SHEETS-ID-HIER vervangen door de Google Sheet ID van het document dat je eerder hebt gemaakt:
Screenshot van Google Spreadsheets, december 2022
Het script uitvoeren
U bent klaar om het script uit te voeren, maar houd er rekening mee dat u toestemming moet verlenen voordat het wijzigingen kan aanbrengen:
Google Ads-screenshot, december 2022
Nadat u uw inloggegevens heeft gebruikt om het script te autoriseren om namens u te handelen, kunt u een snel voorbeeld uitvoeren om te controleren of alles werkt zoals verwacht.
Als er in dit stadium budgetten zijn toegewezen voor de huidige dag op het Google Spreadsheet-tabblad met de naam “vandaag”, ziet u zoiets als dit wanneer u het scriptvoorbeeld uitvoert:
Google Ads-screenshot, december 2022
Terwijl u op het tabblad Google Spreadsheet met de naam ‘wijzigingslogboek’ zoiets als dit ziet:
Screenshot van Google Spreadsheets, december 2022
Alle wijzigingen zijn succesvol toegepast en geregistreerd!
Het laatste wat je nog moet doen, is het script programmeren.
Afhankelijk van uw behoeften, kunt u het dagelijks laten werken of alleen op de dagen dat u wilt dat het de wijzigingen aanbrengt.
conclusie
Net als andere Google Ads-scripts die we regelmatig gebruiken, heeft dit ons team geholpen processen te stroomlijnen en automatisering te benutten om tijd en middelen vrij te maken.
Hierdoor kon ons bureau zich concentreren op meer strategische werkzaamheden en taken.
Hopelijk zal de drang om te innoveren en betere manieren van werken te vinden jou net zo motiveren als wij.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: BestForBest/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!