Het advertentienetwerk van Apple maakt furore.
Over het algemeen bekend om consumentenproducten, legt Apple meer nadruk op het prioriteren van zijn servicecategorie, waaronder zoekadvertenties in de App Store.
Diensten zijn nu de op één na grootste inkomstenbron van Apple, en dit artikel onderzoekt hoe het daar is gekomen en wat het betekent voor marketeers.
Hoe het Apple Ad Network past in de huidige zoekmarkt
Hoewel Apple de uitbreiding van beschikbare advertentieformaten en voorraad in de App Store aankondigde, is dit niet de enige manier om zijn inkomsten te vergroten.
Als het gaat om de zoekmarkt, zijn Google en Amazon meestal de leiders. Beide conglomeraten hebben echter te maken gehad met publieke controle van de overheid en consumenten.
Google heeft dit jaar de krantenkoppen gehaald vanwege antitrustgevechten in zowel de Verenigde Staten als de Europese Unie.
Niet alleen dat, maar de zware boetes die gepaard gingen met de antitrustuitspraken hebben ertoe geleid dat Google een deel van zijn marktaandeel heeft verloren.
Amazon heeft ook niet de meest prominente pers gehad. Enkele van de nieuwswaardige class action-rechtszaken die Amazon pijn hebben gedaan, zijn:
$ 1 miljard Britse antitrustzaak Californische antitrustzaak Valse reclame rond Prime Day Stelen van tips van bezorgers Loondiefstal
Nu Google en Amazon onder de loep worden genomen, opent dit een kans voor Apple om een plaats aan de zoektafel in te nemen.
Hoofdanalist Andrew Lipsman van Insider Intelligence verklaarde:
“Ik kan me gemakkelijk een scenario voorstellen waarin Apple 10% van Google’s bijna $ 150 miljard zoekadvertentie-activiteiten overneemt, wat zich zou vertalen in een kans van $ 15 miljard.”
Inkomstenverdeling Apple Services-categorie
De servicecategorie van Apple binnen zijn bloeiende advertentienetwerk bestaat uit het volgende:
Advertentie-inkomsten uit streamingdiensten voor App Store-producten
Sommige producten die onder de categorie services vallen, zijn Apple Arcade, TV+, Music en Fitness+.
Het is niet verrassend dat het grootste deel van Apple’s $ 19,6 miljard aan advertentie-inkomsten in 2022 afkomstig zal zijn van advertenties in de App Store.
In navolging van andere grote online streamingdiensten zoals Netflix en Hulu, zal Apple TV+ waarschijnlijk tv-advertentie-aankopen op zijn netwerk gaan ondersteunen. Hoewel dit onbevestigd is, hebben velen gespeculeerd dat Apple zich in de vroege stadia bevindt van het plannen van een tv-advertentieproduct.
Er zijn nog steeds uitdagingen voor het advertentienetwerk van Apple
Apple is niet immuun voor juridische strijd rond de privacy van consumenten en concurrentie.
In een poging om de privacy van de consument te beschermen, introduceerde Apple in 2021 zijn App Tracking Transparency (ATT), waardoor marketingtoeschrijvingsinspanningen op andere platforms ernstig werden belemmerd.
In november 2022 heeft Apple echter een nieuwe class action-rechtszaak tegen zichzelf aangespannen, waarbij ze beweerden dat ze consumenten blijven volgen, zelfs nadat ze tracking hebben uitgeschakeld in hun apparaatinstellingen. Daarom beweert de rechtszaak dat de beloften van Apple over de privacy van gebruikers “volledig onjuist” zijn.
Aan de andere kant hebben concurrenten zoals Meta een aanzienlijke impact gezien op de inkomsten van adverteerders als een direct gevolg van de ATT.
Door de dood van Apple’s IDFA, de lancering van zijn ATT en de toename van de advertentievoorraad te combineren, komen anderen nu naar Apple en beweren dat het een online monopolie aan het worden is.
Dit betekent dat Apple maatregelen heeft geïmplementeerd die effectief voorkomen dat derden (zoals andere advertentieplatforms) advertentieprestaties nauwkeurig volgen en meten. Dit heeft ertoe geleid dat adverteerders deze netwerken ontvluchten en meer marketingdollars in Apple investeren vanwege hun vermogen om deze prestaties bij te houden.
Overzicht
Apple heeft zijn doel gesteld om zijn advertentie-inkomsten te verdrievoudigen en heeft al vooruitgang geboekt.
Hoewel sommige voordelen tweedehands zijn voortgekomen uit uitdagingen van concurrenten zoals Google en Amazon, heeft Apple zijn weg gebaand met gediversifieerde inkomstenstromen.
Maar zelfs de meest “op gebruikersprivacy gerichte” Apple wordt nog steeds onder de loep genomen op weg naar de top van de zoekresultaten. De privacy- en meetinspanningen van Apple zullen een rimpeleffect blijven hebben bij consumenten en leveranciers.
Uitgelichte afbeelding: Primakov/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!