fbpx

Betaald, eigendom en verdiend – wat is het verschil?

Betaald, eigendom en verdiend - wat is het verschil?

Share This Post


Het internet is als het universum: er gaat de hele tijd en bijna overal zoveel dingen rond dat het moeilijk kan zijn om precies te weten wat het is.

Net als het universum classificeren we fenomenen om ze beter te begrijpen. Media kunnen in verschillende soorten, vormen en kanalen verschijnen.

Maar er zijn drie kritieke categorieën die marketeers moeten begrijpen. Zij zijn:

Betaalmiddelen. Eigen media. Middel verdiend

De taak die voor ons ligt, is begrijpen wat elk type medium betekent en, nog belangrijker, hoe je ze afzonderlijk en samen kunt gebruiken.

Wat zijn betaalmiddelen?

De sleutel tot het vakkundig omgaan met iets is om het te definiëren en te begrijpen. Daartoe: wat zijn betaalmiddelen?

Zoals het klinkt, zijn betaalde media alle inhoud waarvoor u betaalt om op een advertentieplatform te plaatsen.

Betaalde media omvatten PPC-advertenties op Google, Facebook-advertenties en display-advertenties die u volgen op websites die advertentieruimte verkopen.

U kunt ook teruggaan naar betaalde fysieke media en kranten, tijdschriften en billboards identificeren als platforms die advertentieruimte verkopen.

Betaalde media zijn tegenwoordig een van de belangrijkste manieren om te adverteren.

Advertenties die op Google, Facebook, Instagram, Twitter en andere sites worden geplaatst, genereren jaarlijks miljarden aan inkomsten voor deze platforms.

Uw ROI van de betaalde media die u plaatst, hangt van veel af, van de kopie die u schrijft tot de afbeeldingen die u gebruikt, maar wees gerust; u kunt verkeer en conversies genereren met uw betaalde media-inspanningen als u ze op de juiste manier benadert.

mediavriendendiagramAfbeelding gemaakt door de auteur, februari 2023

Wat zijn propriëtaire media?

Eigen media daarentegen is alle inhoud die u volledig bezit en die u zelf kunt publiceren zonder extra kosten of moeite.

Eigen media kunnen elk doel hebben dat je eraan geeft. Net als betaalde media kunnen uw doelen voor uw media van alles zijn, van verkeer en klikken tot conversies.

Het punt is dat eigen media gratis voor je zijn en je alle informatie kunt verspreiden die je wilt op je platformen.

Voorbeelden van eigen media

De meest voorkomende typen eigen media zijn de websites waarvan u de eigenaar bent, de organische berichten die u plaatst op uw socialemediakanalen en de e-mailmarketingcampagnes die u uitvoert.

Deze platforms zijn eigendom van media omdat je er volledige controle over hebt en alles kunt posten wat je maar wilt zonder iemand anders te hoeven betalen of afhankelijk te zijn van een andere partij om het te maken en te verspreiden.

Wat is verdiende media?

Verdiende media is waarschijnlijk het enige type inhoud op deze lijst waar sommige lezers nog nooit van hebben gehoord, maar ik wed dat je verdiende media al eerder hebt gezien.

Earned media bestaat uit alle content over jou of je merk op internet die niet van jou afkomstig is. Het is niets dat je niet eens aanraakt.

Earned media omvat alle vermeldingen, links en andere discussies waarin mensen op andere websites of socialemediaplatforms over u praten.

Hoe genereer je dit soort positieve mond-tot-mondreclame? Het komt allemaal voort uit het werk dat je doet in betaalde en eigen media.

Je krijgt niet gratis aandacht van iemand als niemand weet wie je bent, en daarvoor moet je in het begin het werk doen.

Als u serieuze waarde genereert met uw website-inhoud, posts op sociale media en betaalde media-advertenties, positioneert u zich goed om die gratis media te verdienen.

Voorbeelden van verdiende media

Omdat verdiende media gratis aandacht is en je niets direct kunt doen om die focus te krijgen, kan het nog steeds een beetje lastig zijn om te begrijpen hoe verdiende media er eigenlijk uitzien.

Houd daar rekening mee bij het bekijken van deze verzameling voorbeelden van verdiende media die topscores ontvangen, volledig gebaseerd op wat ze het publiek bieden:

Vermeldingen op sociale netwerken. Dekking in elke vorm van media, inclusief interviews en reportages. Product- of servicerecensies van influencers, roundup-berichten of beoordelingswebsites. Inkomende links van andere websites. Onroerend goed op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).

Al deze dingen, zelfs zoekmachine rankings, zijn technisch verdiend.

Ook al heb je directe stappen ondernomen om die resultaten waarschijnlijker te maken, je bent niet uitgegaan om te betalen om op de eerste plaats op Google te komen.

Dit is gebeurd omdat u uw media op uw website heeft gebruikt, maar het resultaat dat u met die inspanning heeft behaald, is zeker verdiende media en niets anders.

Nu krijg je “gratis” aandacht op een Google SERP die iedereen kan zien.

Hoe betaalmiddelen, eigendom en verdiend te integreren

Zoals je je kunt voorstellen, loont het op dit moment om al deze vormen van media te combineren in je algehele digitale marketingstrategie.

Betaalde, eigen en verdiende media moeten deel uitmaken van de digitale groei van uw bedrijf.

Het obstakel dat je nu moet overwinnen is: hoe combineer je ze allemaal op de juiste manier?

Het simpele antwoord (eenvoudig in theorie, niet noodzakelijkerwijs in de praktijk) is dat je je digitale inspanningen moet coördineren over al je mediakanalen.

Consistentie zal hier de dag winnen.

Je hebt dit merkidee waarschijnlijk wel eens gehoord: wanneer je een bedrijfsmerk ontwikkelt, moet je het overal consistent houden, van je sociale platforms tot je website tot billboards en tv-commercials.

Hetzelfde concept is van toepassing op uw inhoud.

Als u een geweldige infographic op uw website plaatst (proprietary media), plaats deze dan tegelijkertijd op al uw socialemediakanalen (proprietary media).

Als u op zoek bent naar websiteverkeer, kunt u digitale advertentieruimte kopen in het Google Display Netwerk of Facebook (betaalde media) om verkeer naar uw site te leiden en de volledige infographic te bekijken.

In het ideale geval, als de inhoud nieuw en nuttig genoeg is, zal deze backlinks (verdiende media) gaan verdienen en misschien zelfs worden opgenomen in enkele overzichtsposten (verdiende media) over de beste infographics in uw branche in een bepaalde periode.

Nogmaals, dit alles betekent niet dat het combineren van de drie vormen van media eenvoudig is. Het vergt zeker werk, doorzettingsvermogen en veel geduld om het goed te krijgen.

Maar het integreren van betaalde, eigen en verdiende media is absoluut uw beste keuze om uw inhoud en merk in de digitale ruimte te krijgen op een manier die mensen opmerken.

media vergelijkingstabelAfbeelding gemaakt door de auteur, februari 2023

Wat is beter: betaalde, eigen of verdiende media?

Tot slot wil ik ingaan op een resterende vraag die sommigen van u op dit moment misschien hebben: welke van de betaalde, eigen en verdiende media is het beste om digitale aandacht te krijgen?

Hoe frustrerend het ook mag zijn, het antwoord is dat het ervan afhangt!

Geen enkel type digitale ondersteuning is in alle opzichten het beste voor uw bedrijf, en dit is waarom: elk type heeft zijn voor- en nadelen.

Neem bijvoorbeeld de betaalmiddelen. Je kunt een geweldige advertentie voor Google of Instagram maken en zeggen dat je zo alle aandacht krijgt, maar onthoud dat je ervoor moet betalen en je uitgaven moet meenemen in je inkomsten.

Natuurlijk krijg je een gegarandeerde plaatsing op het platform, maar het kost echt geld en er is nog steeds geen belofte van beloning.

Met propriëtaire media heb je de tegenovergestelde voor- en nadelen. U bent eigenaar van de mediaplatforms. Het is jouw website en jouw social media kanalen.

U hoeft niet te betalen om daar inhoud te plaatsen en u beheert alles wat u plaatst.

Maar vergeet niet dat als u dat medium bezit, u ook de moeite neemt om het bij uw digitale publiek te krijgen. Je hebt geen Google- of Meta-advertentieplatforms om je spullen te plaatsen. Dit is het organische verkeer dat u zelf kunt opbouwen.

Dan is er de verdiende media, waar je geen controle over hebt.

Het punt is dat bijna iedereen die online aanwezig is, dit doet voor de kost, om een ​​goed doel te promoten of om op de een of andere manier aandacht te krijgen.

Iedereen wil verdiende media en het kan gemakkelijk worden gecombineerd met al het andere dat u doet om een ​​sterke en gezonde digitale marketingaanpak te vormen.

Welke vorm van media is het beste? Het is aan jou om te beslissen.

U weet wat u aankunt, van de daadwerkelijke kosten van betaalde media tot de organische inspanningen die u zou moeten leveren voor eigen media. Earned media kunnen het resultaat zijn van elk van deze.

De beste ondersteuning voor uw bedrijf is degene die u met echte finesse aankunt.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Siri Siripan/Shutterstock



Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!