fbpx

Carrièrepad in sociale netwerken: hoe te beginnen

Carrièrepad in sociale netwerken: hoe te beginnen

Share This Post


Het landschap van sociale media is drastisch veranderd sinds we Facebook halverwege de jaren 2000 begonnen te gebruiken.

Tegenwoordig zijn bedrijven sterk afhankelijk van socialemediaplatforms om in contact te komen met hun klanten en om gemeenschappen rond hun merken op te bouwen.

Als gevolg hiervan beginnen veel mensen met socialemediamarketing naarmate er zich nieuwe kansen voordoen en carrières zich ontwikkelen. Maar het kan moeilijk zijn om te weten waar te beginnen.

Welke stappen moet ik nemen om mijn carrière op sociale media te starten? Is het mogelijk om een ​​professionele social media marketeer te worden zonder eerdere ervaring of diploma?

Deze vragen en meer beantwoord ik in deze professionele social media gids.

hoe te beginnen

Zoals met de meeste loopbaantrajecten, is het gemakkelijker als je eenmaal weet wat je doet.

De eerste stap is om te beslissen over welke platforms u meer wilt weten, onderzoeken en gebruiken. Als je je al op je gemak voelt en een profiel hebt bij specifieke platforms, zoals Facebook of Twitter, zou je al een kennisbank moeten hebben.

Als je eenmaal de basis onder de knie hebt, zou je ook moeten overwegen om je begrip van andere platforms zoals LinkedIn, Pinterest, TikTok en Instagram te verbeteren.

De beste manier om aan de slag te gaan met social media marketing is door je publiek op te bouwen op basis van je profielen. Het is de beste plaats voor vallen en opstaan. En het helpt je te verduidelijken aan welke platformen je tijdens je carrière echt wilt werken.

Zodra je de verschillende platforms begrijpt, kun je beginnen met het ontwikkelen van je vaardigheden op het gebied van sociale media.

Essentiële vaardigheden

In de loop der jaren hebben bedrijven op sociale media vertrouwd om inzicht te krijgen in de consumentenpsychologie en om de publieke opinie te peilen.

Hierdoor konden ze trends of veranderingen signaleren voordat ze zich voordoen. Maar welke vaardigheden heb je nodig om deze trends te identificeren of boeiende posts op sociale media te maken?

1. Opstellen

Nu heb ik het niet over copyright of intellectueel eigendom. Ik heb het over het maken van overtuigende teksten om een ​​merk, product of dienst op de markt te brengen.

Zelfs als je geen schrijfvaardigheid hebt, kun je toch de vaardigheden ontwikkelen om een ​​effectieve copywriter te worden. Besteed vandaag aandacht aan advertenties en berichten op sociale media.

Wie doet het goed en welke merken schieten duidelijk tekort? U kunt beginnen met schrijven door simpelweg de ongemarkeerde kopie te bewerken.

Hoewel copywriting een carrière op zich is, is het belangrijk om de kunst van het kopiëren van sociale media te oefenen en te perfectioneren.

2. Onderzoek en analyse

Of je nu onderzoek doet naar een merk en zijn concurrenten om de grond onder de knie te krijgen of het juiste moment vindt om te posten, door een goede onderzoeker te worden, bespaar je tijd en help je bij je social media marketing.

Je moet ook key performance indicators (KPI’s) van verschillende merken kunnen interpreteren. Het is meestal gebaseerd op platforminzichten of andere programma’s die worden gebruikt om de prestaties van sociale media te analyseren.

Het begrijpen en gebruiken van de kennis die sociale-mediaplatforms en -programma’s bieden, zijn noodzakelijke vaardigheden om in deze carrière te hebben. En dingen veranderen snel online, en het is niet anders voor sociale media, dus een geweldige onderzoeker en analist worden is een lonende weg.

3. Begrijp de persoonlijkheid en toon van het merk

Of je nu werkt als freelance social media manager of bij een marketingbureau, je moet een merkgids kunnen begrijpen.

Deze richtlijnen omvatten meestal de merktoon, kleuren, lettertypen en de persoonlijkheid van de doelmarkt.

Verrassend genoeg hebben niet alle merken dit, en soms moet je helpen bij het opstellen van een merkgids voor een bedrijf.

Als u een merkgids begrijpt en gebruikt, kunt u de juiste toon en persoonlijkheid behouden bij het aanspreken van klanten en het creëren van social media-teksten voor merken.

4. Creatieve ontwikkeling

Je zult een creatief perspectief moeten ontwikkelen dat merkidentiteit omvat bij het produceren van video’s en afbeeldingen voor de publicaties van een merk. Bovendien kan het binnen de merkkleuren en -lettertypen blijven helpen om eenheid tussen berichten te creëren.

Nu hoef je geen ervaren grafisch ontwerper te zijn om berichten op sociale media te maken. Er zijn tal van gratis platforms, zoals Canva en Adobe Express, die je kunnen helpen bij het maken van professionele en unieke posts op sociale media.

5. Klantenservice

Als u de route van de socialemediabeheerder volgt, volgt u waarschijnlijk ook opmerkingen en directe berichten op de socialemedia-accounts van een merk.

Klantenservice vereist over het algemeen kritisch denken en probleemoplossing, wat je ook nodig hebt in dit carrièreveld.

Het is ook belangrijk beleefd te zijn, snel en grondig te reageren en te weten aan wie u uw vragen kunt stellen als u ze zelf niet kunt beantwoorden.

Aanbevolen opleiding

Er zijn veel manieren om jezelf te onderwijzen in social media marketing, van het behalen van een diploma in social media management, het doen van stages en het opdoen van praktische ervaring, online cursussen en talloze gratis online bronnen.

Als je helemaal nieuw bent in het veld en serieus aan de slag wilt met het beheer van sociale media, behaal dan een bachelordiploma in marketing of beheer van sociale media. Cursussen in deze programma’s kunnen de basis leggen voor het begrijpen van de zakenwereld en u voorbereiden met de vaardigheden die u nodig hebt om te oefenen en uit te blinken in het veld.

Als je nog niet helemaal verkocht bent op het gebied van carrière of gewoon je kennis wilt uitbreiden, kun je een seminar of cursus volgen over beheer van sociale media of een specifieke vaardigheid.

Stel dat u uw schrijven wilt verbeteren. Probeer de Comprehensive Copywriting Academy (CCA) of Copy Posse.

U zult veel baat hebben bij meer leren over schrijven en omgaan met merken met de CCA-cursus.

Doorgaans kunt u met dergelijke online cursussen ook lid worden van online communities, zoals privé Facebook-groepen. Deze groepen kunnen u helpen feedback te geven over cursussen, vragen beantwoorden en u zelfs helpen bij het vinden van een baan.

U kunt ook online bronnen zoals die van ons lezen over Social Media Strategy en Social Media Advertising. Er zijn veel geweldige gratis online artikelen, tools en e-books die u kunnen helpen op de hoogte te blijven van trends op sociale media en meer te leren over specifieke vaardigheden en strategieën.

Functies beschikbaar in het te volgen maatschappelijke en professionele traject

Tegenwoordig spelen sociale media een cruciale rol in advertenties, klantenservice en merkbeheer. Social media marketeers spelen een cruciale rol bij het helpen van bedrijven om op te schalen en te groeien.

Er zijn verschillende carrièrepaden beschikbaar, van freelance social media manager tot social media strateeg. Hier zijn enkele loopbaantrajecten die u zou kunnen overwegen:

Social media strateeg

Een socialmediastrateeg helpt bij het ontwikkelen van de merkstrategie voor elk online socialmediaplatform.

Ze helpen bij het identificeren en volgen van KPI’s om ervoor te zorgen dat de strategie voor sociale media op schema blijft. Dit kan het volgen van inkomende volgers, likes, shares, vermeldingen en reacties op berichten omvatten.

Deze rol werkt waarschijnlijk samen met verschillende merkteams om een ​​samenhangende en nauwkeurige merkportal te creëren. Ze zullen ook zoekmachineoptimalisatie (SEO) moeten begrijpen en hoe ze deze kunnen integreren in de socialemediastrategie.

Gemiddeld verdienen strategen op sociale media tussen $ 46.000 en $ 73.000.

Social media manager

Een social media manager moet weten hoe hij content kan creëren voor verschillende sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, YouTube, Instagram en TikTok. De social media manager moet ook begrijpen hoe hij elk platform kan optimaliseren en analysetools kan gebruiken om de prestaties te meten.

Bovendien moet een social media-manager effectief kunnen communiceren met zowel interne als externe doelgroepen.

Zoals hierboven vermeld, moet u ook uw vaardigheden op het gebied van klantenservice gebruiken om te reageren op opmerkingen en directe berichten op elk platform.

Uw inkomen kan variëren, afhankelijk van of u als zelfstandige werkt of voor een bureau werkt, maar de salarissen variëren doorgaans van $ 42.000 tot $ 66.000.

Beïnvloeder van sociale media

Mensen die inhoud maken met behulp van sociale-mediasites zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat, zijn beïnvloeders van sociale media of gewoon beïnvloeders. Veel bedrijven huren ze in om hun merk of producten te promoten via afbeeldingen, tweets, berichten, videoclips, blogs en meer.

Ook betalen ze vaak influencers om namens hen content te publiceren omdat ze een doelgroep willen bereiken.

Dit kan een uniek en lucratief carrièrepad zijn. Net als freelance social media manager, geeft influencer zijn je de autonomie om je carrière op te bouwen en alleen te werken met merken die aansluiten bij je waarden.

Afhankelijk van je aanhang en de merken waarmee je werkt, kan een influencer op sociale media tussen $ 41.000 en $ 69.000 verdienen. Als je nu een Huda Kattan-niveau hebt, kan dit veel verder gaan.

Adviseur sociale media

Een merk kan een social media consultant inhuren als ze iemand nodig hebben om hun huidige strategie of social media profielen te evalueren.

Soms kan een frisse blik en een onbevooroordeeld perspectief helpen om de aanwezigheid van een merk op sociale media naar een hoger niveau te tillen. Ze kunnen merken ook helpen bij het stellen van doelen en het evalueren van hun SEO voor hun platforms.

Social media-consultants verdienen over het algemeen tussen $ 50.000 en $ 82.000.

Laatste bijdragen

Sociale media hebben onze wereld veranderd, van hoe we omgaan met onze vrienden, familie en volgers tot hoe merken hun producten en diensten op de markt brengen.

Carrièremogelijkheden op sociale media nemen alleen maar toe. Je kunt verschillende carrièrepaden doorlopen als je de in dit artikel genoemde vaardigheden in praktijk brengt en op de hoogte blijft van trends op sociale media.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: 13_Phunkod/Shutterstock





Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!