ChatGPT is een chatbot met kunstmatige intelligentie die aanwijzingen kan volgen en taken kan uitvoeren zoals het schrijven van essays. Er zijn tal van zaken die u moet begrijpen voordat u een beslissing neemt over het gebruik ervan voor inhoud en SEO.
De kwaliteit van de inhoud van ChatGPT is verbluffend, dus het idee om het voor SEO-doeleinden te gebruiken, moet worden overwogen.
laten we onderzoeken
Waarom ChatGPT kan doen wat het doet
Simpel gezegd, ChatGPT is een type machine learning dat een groot leermodel wordt genoemd.
Een groot leermodel is een kunstmatige intelligentie die is getraind op grote hoeveelheden data die kan voorspellen wat het volgende woord in een zin is.
Hoe meer gegevens het wordt getraind, hoe meer soorten taken het kan uitvoeren (zoals het schrijven van artikelen).
Soms ontwikkelen geweldige taalmodellen onverwachte vaardigheden.
Stanford University schrijft over hoe GPT-3 dankzij een toename van trainingsgegevens tekst van het Engels naar het Frans kon vertalen, hoewel het niet specifiek was opgeleid om deze taak uit te voeren.
Grote taalmodellen zoals GPT-3 (en GPT-3.5 die ten grondslag ligt aan ChatGPT) zijn niet getraind om specifieke taken uit te voeren.
Ze worden opgeleid met een breed scala aan kennis die ze vervolgens kunnen toepassen op andere domeinen.
Dit is vergelijkbaar met hoe een mens leert. Als een mens bijvoorbeeld de basis van timmeren leert, kan hij die kennis toepassen om een tafel te bouwen, ook al is hem dat nooit specifiek geleerd.
GPT-3 functioneert op dezelfde manier als een menselijk brein in die zin dat het algemene kennis bevat die op meerdere taken kan worden toegepast.
Het Stanford University-artikel over GPT-3 legt uit:
“In tegenstelling tot schaakmachines, die een specifiek probleem oplossen, zijn mensen ‘over het algemeen’ intelligent en kunnen ze alles leren, van poëzie schrijven tot voetballen tot belastingaangifte doen.
In tegenstelling tot de meeste huidige AI-systemen, komt GPT-3 steeds dichter bij deze algemene intelligentie…
ChatGPT bevat een ander geweldig taalmodel genaamd InstructGPT, dat is getraind om menselijke aanwijzingen en lange antwoorden op complexe vragen te accepteren.
Dit vermogen om instructies te volgen betekent dat ChatGPT instructies kan aannemen om een essay over vrijwel elk onderwerp te maken en dit op elke gespecificeerde manier kan doen.
Je kunt een essay schrijven binnen beperkingen zoals het aantal woorden en inclusief onderwerpspecifieke punten.
Zes dingen die u moet weten over ChatGPT
ChatGPT kan essays schrijven over vrijwel elk onderwerp omdat het is getraind op een grote verscheidenheid aan tekst die beschikbaar is voor het grote publiek.
Er zijn echter beperkingen aan ChatGPT die belangrijk zijn om te weten voordat u besluit het in een SEO-project te gebruiken.
1. Geprogrammeerd om bepaalde soorten inhoud te vermijden
ChatGPT is bijvoorbeeld specifiek geprogrammeerd om geen tekst te genereren over expliciet geweld, expliciete seks en schadelijke inhoud, zoals instructies voor het bouwen van een explosief.
2. Onwetendheid over de huidige situatie
Een andere beperking is dat het geen kennis heeft van inhoud die na 2021 is gemaakt.
Daarom, als uw inhoud vers en actueel moet zijn, is ChatGPT in zijn huidige vorm mogelijk niet nuttig.
3. Het heeft ingebouwde vooroordelen
Een belangrijke beperking om te overwegen is dat het is getraind om behulpzaam, waarheidsgetrouw en onschadelijk te zijn.
Dit zijn niet alleen idealen, het zijn opzettelijke vooroordelen die in de machine zijn ingebouwd.
Het lijkt erop dat de programmering onschadelijk is, waardoor de uitvoer de negativiteit vermijdt.
Dit is goed, maar het verandert ook subtiel het artikel van een artikel dat idealiter neutraal zou kunnen zijn.
In zekere zin moet je het stuur overnemen en ChatGPT expliciet vertellen om in de gewenste richting te rijden.
Hier is een voorbeeld van hoe de bias de uitvoer verandert.
Ik vroeg ChatGPT om één verhaal te schrijven in de stijl van Raymond Carver en één in de stijl van mysterieschrijver Raymond Chandler.
Beide verhalen hadden een optimistisch einde dat ongebruikelijk was voor de twee schrijvers.
Om een output te krijgen die aan mijn verwachtingen voldeed, moest ik ChatGPT voorzien van gedetailleerde instructies om vrolijke eindes te vermijden en voor het einde in Carver-stijl om een verhaalresolutie te vermijden, want zo werden games vaak gespeeld. verhalen door Raymond Carver.
Het punt is dat ChatGPT vooroordelen heeft en dat je je bewust moet zijn van hoe deze de output kunnen beïnvloeden.
4. ChatGPT vereist zeer gedetailleerde instructies
ChatGPT vereist gedetailleerde instructies om inhoud van hogere kwaliteit te produceren die een grotere kans heeft om zeer origineel te zijn of een specifiek standpunt in te nemen.
Hoe meer instructies er worden gegeven, hoe geavanceerder de uitvoer.
Dit is zowel een kracht als een beperking om je bewust van te zijn.
Hoe minder instructies in het inhoudsverzoek, hoe groter de kans dat de uitvoer een vergelijkbare uitvoer zal delen met een ander verzoek.
Als test kopieerde ik de query en output die verschillende mensen op Facebook plaatsten.
Toen ik ChatGPT dezelfde vraag stelde, produceerde de machine een volledig origineel essay met een vergelijkbare structuur.
De artikelen waren verschillend, maar deelden dezelfde structuur en raakten vergelijkbare subonderwerpen aan, maar met 100% verschillende woorden.
ChatGPT is ontworpen om volledig willekeurige woorden te kiezen bij het voorspellen wat het volgende woord in een artikel zou moeten zijn, dus het is logisch dat het geen plagiaat pleegt.
Maar het feit dat vergelijkbare verzoeken vergelijkbare artikelen genereren, benadrukt de beperkingen van simpelweg vragen “geef me dit”.
5. Kan de inhoud van ChatGPT worden geïdentificeerd?
Onderzoekers van Google en andere organisaties hebben jarenlang gewerkt aan algoritmen om met succes door AI gegenereerde inhoud te detecteren.
Er zijn veel onderzoeksdocumenten over dit onderwerp en ik zal er een noemen uit maart 2022 die de output van GPT-2 en GPT-3 gebruikte.
Het onderzoekspaper is getiteld, Adverse Robustness of Neuro-Statistical Characteristics in the Detection of Generative Transformers (pdf).
De onderzoekers waren aan het testen om te zien wat voor soort analyse door AI gegenereerde inhoud kon detecteren die algoritmen gebruikte die waren ontworpen om detectie te omzeilen.
Ze probeerden strategieën zoals het gebruik van BERT-algoritmen om onder andere woorden te vervangen door synoniemen, een andere die spelfouten toevoegt.
Wat ze ontdekten, was dat sommige statistische kenmerken van door AI gegenereerde tekst, zoals de Gunning-Fog-index en Flesch-indexscores, nuttig waren om te voorspellen of een tekst door de computer was gegenereerd, zelfs als die tekst een algoritme had gebruikt dat was ontworpen om detectie te omzeilen. .
6. Onzichtbaar watermerk
Interessanter is dat OpenAI-onderzoekers een cryptografisch watermerk hebben ontwikkeld dat zal helpen bij het detecteren van inhoud die is gemaakt met een OpenAI-product zoals ChatGPT.
Een recent artikel vestigde de aandacht op een discussie door een OpenAI-onderzoeker die beschikbaar is in een video met de titel Scott Aaronson Talks AI Safety.
De onderzoeker beweert dat ethische AI-praktijken zoals watermerken kunnen evolueren tot een industriestandaard op dezelfde manier waarop Robots.txt een standaard werd voor ethisch crawlen.
Hij beweerde:
“…we hebben de afgelopen 30 jaar gezien dat de grote internetbedrijven bepaalde minimumstandaarden kunnen overeenkomen, hetzij uit angst om aangeklaagd te worden, uit de wens om gezien te worden als een verantwoordelijke speler, of omdat iets anders
Een eenvoudig voorbeeld is robots.txt – als u wilt dat uw website niet wordt geïndexeerd door zoekmachines, kunt u dat specificeren en de grote zoekmachines zullen dat respecteren.
Evenzo zou je je zoiets als watermerken kunnen voorstellen, als we het zouden kunnen bewijzen en laten zien dat het werkt en dat het goedkoop is en dat het de kwaliteit van de uitvoer niet schaadt en dat er niet veel rekenwerk voor nodig is, enzovoort. het zou gewoon een industriestandaard worden, en iedereen die als een verantwoordelijke speler wilde worden beschouwd, zou het opnemen.
Het watermerk dat de onderzoeker ontwikkelde is gebaseerd op een cryptografie. Iedereen met de sleutel kan een document testen om te zien of het het digitale watermerk heeft dat aangeeft dat het door een AI is gegenereerd.
Code kan bijvoorbeeld de vorm aannemen van hoe interpunctie of woordkeuze wordt gebruikt.
Hij legde uit hoe watermerken werken en waarom het belangrijk is:
“Mijn belangrijkste project tot nu toe was een tool om de output van een tekstmodel zoals GPT statistisch te markeren.
Kortom, wanneer GPT lange tekst genereert, willen we dat er een anderszins onmerkbaar geheim signaal in de woordkeuze zit, dat u later kunt gebruiken om te bewijzen dat, ja, dit afkomstig was van GPT.
We willen het veel moeilijker maken om GPT-uitvoer te nemen en door te geven alsof het van een mens komt.
Dit kan natuurlijk handig zijn om academisch plagiaat te voorkomen, maar bijvoorbeeld ook om massaal propaganda te genereren, weet je, alle blogs spammen met ogenschijnlijk on-topic opmerkingen die de invasie van Oekraïne door Rusland ondersteunen, zonder zelfs maar een gebouw vol van trollen in Moskou.
Of iemands schrijfstijl nabootsen om hem of haar te beschuldigen.
Dit zijn allemaal dingen die je moeilijker zou willen maken, toch?”
De onderzoeker deelde dat het watermerk algoritmische pogingen verslaat om detectie te omzeilen.
Maar hij beweerde ook dat het mogelijk is om het watermerk te verslaan:
“Nu kan dat allemaal met voldoende inspanning worden verslagen.
Als je bijvoorbeeld een andere AI hebt gebruikt om GPT-uitvoer te parafraseren, dan kunnen we dat niet detecteren.”
De onderzoeker kondigde aan dat het doel is om het watermerk in een toekomstige versie van GPT te implementeren.
Moet u AI gebruiken voor SEO-doeleinden?
AI-inhoud is detecteerbaar
Veel mensen zeggen dat Google niet kan weten of de inhoud met AI is gegenereerd.
Ik kan niet begrijpen waarom iemand deze mening zou hebben, want het detecteren van AI is een probleem dat al gekraakt is.
Zelfs inhoud die anti-detectie-algoritmen inzet (zoals opgemerkt in het onderzoeksartikel dat ik hierboven heb gelinkt) kan worden gedetecteerd.
Detectie van door machines gegenereerde inhoud is al vele jaren een onderwerp van onderzoek, waaronder onderzoek naar het detecteren van inhoud die is vertaald uit een andere taal.
Automatisch gegenereerde inhoud is in strijd met de richtlijnen van Google
Google zegt dat door AI gegenereerde inhoud in strijd is met de richtlijnen van Google. Daarom is het belangrijk om hier rekening mee te houden.
ChatGPT kan op een gegeven moment een watermerk bevatten
Ten slotte zei de OpenAI-onderzoeker (een paar weken voor de release van ChatGPT) dat het watermerk “naar verwachting” in de volgende versie van GPT zou aankomen.
Dus ChatGPT kan op een gegeven moment worden bijgewerkt met het watermerk, als het nog niet is voorzien van een watermerk.
Het beste gebruik van AI voor SEO
Het beste gebruik van AI-tools is om SEO te schalen op een manier die een werknemer productiever maakt. Dit houdt meestal in dat de AI het vervelende onderzoeks- en analysewerk laat doen.
Het samenvatten van webpagina’s om een metabeschrijving te maken kan een acceptabel gebruik zijn, aangezien Google specifiek zegt dat dit niet in strijd is met hun richtlijnen.
Het gebruik van ChatGPT om een overzicht of samenvatting van inhoud te genereren, kan een interessant gebruik zijn.
Maar het maken van inhoud overdragen aan een AI en het publiceren zoals het is, is om vele redenen misschien niet het meest effectieve gebruik van AI, waaronder de mogelijkheid van detectie en een site die handmatige actie ontvangt (ook verboden).
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Roman Samborskyi

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!