fbpx

Contentstrategie voor sociale media: van begin tot eind

Contentstrategie voor sociale media: van begin tot eind

Share This Post


Een contentstrategie voor sociale media is als een kaart en een gids in één.

Het is een essentieel document dat u vertelt hoe u van punt A naar punt B kunt komen om een ​​rendement op uw investering (ROI) op sociale media te garanderen.

Het vertelt je waar je moet posten, wat je moet posten en hoe vaak je moet posten om je doelen te bereiken. Het geeft je zowel richting als een manier om je bestemming te bereiken.

Zonder een strategie kan het gebruik van sociale media om uw bedrijf te laten groeien te willekeurig of verspreid zijn om te werken.

Met een plan in de hand heb je echter meer kans om de juiste mensen te bereiken, met de juiste inhoud, op de juiste platforms.

Het is belangrijk omdat meer mensen dan ooit massaal naar sociale media gaan: bijna 60% van de totale wereldbevolking.

In de Verenigde Staten gebruikt 72% van de mensen sociale media, met als populairste platforms Facebook, Instagram en LinkedIn.

Dit betekent dat uw doelgroep zich waarschijnlijk op ten minste één van deze platforms bevindt, maar dat u geen verbinding maakt, meer verkeer naar uw website leidt of de verkoop verhoogt zonder een sterke contentstrategie voor sociale media.

Wat is een contentstrategie voor sociale media?

Een contentstrategie voor sociale media is een plan dat alle details bevat over hoe u content gaat gebruiken om uw merk te laten groeien en uw doelen op sociale mediaplatforms te bereiken.

Idealiter zou uw strategie moeten worden gedocumenteerd, zodat u ernaar kunt verwijzen terwijl u bezig bent met de taken die verband houden met het maken van berichten op sociale media, het publiceren ervan en het bijhouden van uw resultaten. Als je een team hebt, zal je strategiedocument ook helpen om iedereen op dezelfde pagina te houden.

Onthoud: u kunt en moet directe merkgroei zien van contentmarketing op sociale media als u het goed doet, met een plan.

Als je daarentegen wat dan ook post, wanneer dan ook, zonder strategie, doelen of metingen, zul je waarschijnlijk weinig of geen resultaten zien.

In zeven stappen je contentstrategie voor social media creëren

1. Stel doelen die aansluiten bij uw merk

Elke strategie zou moeten beginnen met het stellen van een of twee doelen voor wat u met die strategie wilt bereiken.

Het stellen van doelen verfijnt je focus en geeft richting aan je acties, zodat je geen tijd verspilt aan dingen die er niet toe doen.

Als een van uw marketingdoelen voor social media-content bijvoorbeeld is om meer verkeer naar uw website te leiden, zullen statistieken zoals likes en shares voor u niet zo belangrijk zijn. In plaats daarvan kijk je naar je klikfrequenties (CTR’s) en websiteverkeer op sociale media.

Hier zijn enkele andere veelvoorkomende doelen voor contentmarketing op sociale media:

Vergroot uw naamsbekendheid: Volg uw volgers, deelacties/vermeldingen en postbereik.
Krijg meer contacten: Meet e-mailaanmeldingen, downloads van leadmagneten en klikken van sociale media.
Vergroot de betrokkenheid bij uw merk: Let op likes, comments en shares per post. Houd vermeldingen en reacties op uw verhalen bij.

Onthoud, houd niet alles bij, houd bij wat u zal helpen uw doelen te bereiken.

2. Onderzoek je publiek en welke platforms ze gebruiken

Als uw merk al aan contentmarketing doet, begrijpt u hoe belangrijk het is om uw publiek te definiëren voordat u begint met het maken van content.

Publieksonderzoek zal meer dan welke andere factor dan ook bepalen wat u plaatst; Elke post die je maakt, moet hen op een bepaald niveau aanspreken.

Om dat te doen, moet je het weten wat zal hen erbij betrekken.

U kunt dit baseren op wat u over hen weet, zoals hun leeftijd, geslacht, inkomen, functietitel of branche, enz. of je kunt het direct uit zijn mond ontdekken met methoden als:

Interviews (e-mails of directe berichten uitwisselen, of 1:1 met ze praten). sociaal luisteren enquêtes

Audience-onderzoek helpt je ook om te bepalen welke platforms je merk zou moeten gebruiken.

En nee, daar mag je niet zijn allemaal de perrons Kies in plaats daarvan een of twee waarop u uw meeste inspanningen wilt richten en kies ze op basis van de meest gebruikte platforms die uw publiek gebruikt.

3. Optimaliseer je social media profielen

Een niet-geoptimaliseerd sociaal profiel zal uw werk voor contentmarketing op sociale media schaden. Een onprofessioneel, slordig of niet-merkprofiel helpt bezoekers niet om te begrijpen wie u bent of wat u verkoopt.

Zorg er in plaats daarvan voor dat uw profielen aantrekkelijk en informatief zijn en de juiste merknaam hebben, zodat u potentiële klanten kunt helpen meer over u te ontdekken.

Gebruik een merkprofielfoto: Houd het consistent in al uw profielen voor een naadloos uiterlijk.
Verduidelijk je bio: Houd het kort maar krachtig en leg kort en bondig uit wat u doet aan klanten.
Voeg de juiste links toe: Neem altijd een link naar uw website op, of dit nu een bestemmingspagina of uw startpagina is.

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Bijvoorbeeld Rifle Paper Co. is een enorm succesvol bedrijf in papierproducten met het eenvoudigste Instagram-profiel dat mogelijk is. Het vinkt nog steeds alle vakjes aan:

Contentstrategie voor sociale media: van begin tot eindScreenshot van Instagram, november 2022

4. Kies je onderwerpgebieden en berichttypes

Nu is het tijd om de aandachtsgebieden voor uw sociale media-inhoud te kiezen, evenals welke soorten inhoud u op elk kanaal zult plaatsen.

De kruising van uw merkervaring en klantbelangen moet uw vakgebieden informeren. Over welke onderwerpen kun je met autoriteit en kennis posten? Over welke onderwerpen wil je publiek horen? Beperk het zodat uw sociale profielen samenhangend en relevant zijn.

Bepaal daarna welke soorten berichten u gaat maken.

Elk social-mediaplatform biedt een breed scala aan opties, maar je publiek kan bepaalde soorten content verwachten op specifieke platforms, bijvoorbeeld veel visuele content op Instagram of op tekst gebaseerde posts en links op Twitter.

Stumptown Coffee Roasters richt zich bijvoorbeeld voornamelijk op het plaatsen van productafbeeldingen op Instagram, terwijl de Facebook-pagina is gewijd aan het delen van evenementen en het presenteren van de vele coffeeshops in de Verenigde Staten.

Contentstrategie voor sociale media: van begin tot eindScreenshot van Instagram, november 2022

5. Stel een inhoudskalender en een postschema op

Consistent posten is een van de belangrijkste principes van een goede contentstrategie voor sociale media.

Door regelmatig inhoud van hoge kwaliteit te plaatsen, vergroot u uw zichtbaarheid en krijgt uw publiek meer mogelijkheden om met uw berichten om te gaan. Daarom moet u, om consistentie te bevorderen, een inhoudskalender voor sociale media bijhouden en een berichtenkalender maken.

Plan alles, van wat je gaat posten tot de dag en tijd waarop het wordt gepost. Je kunt ook campagnes plannen of wanneer je oude berichten opnieuw gaat delen met de juiste tool, zoals MeetEdgar (mijn persoonlijke favoriet).

Contentstrategie voor sociale media: van begin tot eindScreenshot van MeetEdgar, november 2022

Vergeet niet om berichten in te plannen voor tijden waarop uw publiek online is en door hun feeds scrolt.

Je kunt vertrouwen op studies en benchmarks om je te helpen erachter te komen, of je kunt leren wat de beste tijden zijn om voor je publiek te posten door te testen (en een beetje vallen en opstaan).

6. Maak een plan om met anderen om te gaan

Vergeet niet om betrokkenheid te overwegen bij het plannen van uw contentstrategie voor sociale media.

En nee, ik bedoel niet de betrokkenheid van je publiek, bedoel ik jouw merk.

Social media is geen eenrichtingsverkeer, maar een voortdurende dialoog tussen jou en je publiek. Houd het gesprek gaande door met hen en uw gemeenschap in het algemeen in gesprek te gaan.

Door een engagementplan aan uw strategie toe te voegen, wordt het gemakkelijker om verantwoordelijk te blijven. Bijvoorbeeld: “Vind en reageer op twee tot drie communityberichten per dag.” Je kunt zelfs plannen maken voor spontaniteit, zoals ‘Doe mee wanneer je een kans ziet om contact te maken’.

7. Volg de prestaties van uw contentstrategie voor sociale media

Zodra u begint met het maken en publiceren van inhoud volgens uw strategie, kunt u beginnen met het bijhouden van statistieken.

Enkele belangrijke statistieken zijn:

het komt aan indrukken Betrokkenheid (inclusief likes, reacties, saves, shares, etc.) Groei van volgers. Kennis van het merk. Doorklikratio (CTR). Merk gevoel.

En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Onthoud, niet volgen allemaal statistieken, maar alleen die welke verband houden met uw doelen (die u in stap #1 hebt vastgesteld).

Niet al uw inhoudsideeën zullen werken, maar dat is het punt van tracking: om erachter te komen wat werkt en wat niet, zodat u dienovereenkomstig kunt draaien.

Houd een open geest, wees flexibel en wees niet bang om nieuwe ideeën uit te proberen.

Het belangrijkste is dat u regelmatig uw sociale media-statistieken controleert, zodat u een duidelijk beeld krijgt van uw prestaties in de loop van de tijd.

Een contentstrategie voor sociale media houdt u gefocust en verantwoordelijk

Sociale media kunnen een overweldigende plek zijn voor merken zonder een plan.

U bent geen sologebruiker die plezier heeft, u bent een bedrijf dat de tijd moet kunnen rechtvaardigen die u besteedt aan contentmarketing op sociale media.

Dit is precies waarom u een strategie zou moeten creëren.

Je hebt een plan nodig als je je doelen wilt bereiken en je tijd en middelen goed wilt gebruiken.

Met een plan is de kans veel groter dat u de naald verplaatst.

Dus ga erop uit en begin met strategieën en plan om resultaten te zien.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeeldingen: ronstik/Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!