fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

9 Kansen voor optimalisatie van websiteconversies die u niet wilt missen

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Terwijl uw website zeker geen one-trick pony is, als het gaat om zijn rol als binnenkomend marketinginstrument, is zijn vermogen om conversies aan te drijven – zowel in termen van netto nieuwe leadgeneratie als reconversies – zeker een van zijn opscheppende rechten.

Maar er moet toch meer zijn dat u kunt doen om het omzettingspotentieel van uw website te verhogen, zelfs nadat u alle omzettingsbasissen naar beneden hebt gehaald… toch? Absoluut! Lees verder om meer te weten te komen over 9 verschillende manieren waarop u het vermogen van uw website om te converteren kunt verbeteren.

9 Tips om uw websiteconversies te verbeteren

1) Hefboomwerking Sociaal bewijs

Sociaal bewijs komt voort uit het concept dat mensen zich zullen conformeren aan de handelingen van anderen in de veronderstelling dat die handelingen een weerspiegeling zijn van het juiste gedrag. Met andere woorden, het is de mentaliteit dat, als andere mensen het doen, en ik vertrouw die mensen, dat is validatie dat ik het ook zou moeten doen. Deze validatie door derden kan een zeer krachtige motivator zijn voor de acties van uw websitebezoekers en prospects.

Overweeg de verschillende manieren waarop u wat sociaal bewijs kunt toevoegen aan uw marketingmiddelen om conversies te stimuleren. Deze blog gebruikt het bijvoorbeeld op ons blogabonnement CTA aan de rechterbovenkant van de pagina en op de landingspagina van onze blogabonnee. Het moedigt bezoekers aan om te denken: “76K andere mensen hebben zich al geabonneerd? Dat zou ik waarschijnlijk ook moeten doen!”

Je zou ook kunnen experimenteren met andere soorten sociaal bewijs, zoals getuigenissen op de landingspagina’s of op de CTA’s zelf. We voegden getuigenis-tweets toe om geloofwaardigheid aan ons aanbod toe te voegen en te benadrukken dat anderen dachten dat het de moeite waard was om te downloaden — en dat het de goedkeuring van een Twitter waard was.

2) Revitaliseer uw CTA-ontwerpen

Call-to-action ontwerpen hebben de neiging om oud en muf te worden, vooral wanneer ze steeds opnieuw worden gebruikt binnen verschillende marketingmiddelen. Denk erover na — als u hetzelfde CTA-ontwerp zag elke keer dat u een bepaalde website bezocht, zou het u waarschijnlijk niet aan het klikken krijgen, zelfs als u nooit hebt geconverteerd op de aanbieding die het promoot. Dit geldt ook voor meerdere aanbiedingen. Als u hetzelfde ontwerp voor verschillende aanbiedingen gebruikt, kan het ook vrij snel muf worden. Waarom? Omdat het ontwerp niet langer de aandacht van uw bezoekers trekt. Als bezoeker die herhaaldelijk hetzelfde ontwerp heeft gezien, glanzen uw ogen er uiteindelijk gewoon overheen. Op de website van HubSpot hebben we bijvoorbeeld gemerkt dat hoe langer een CTA-ontwerp op onze site staat, hoe lager de doorkliksnelheid ervan wordt.

Daarom is het belangrijk om de ontwerpen van uw calls-to-action regelmatig te updaten. Zodra u merkt dat de click-through rates dippen, besteed dan enige tijd aan het updaten van de creatieve en kopieën van uw CTA-knoppen, of u het nu zelf doet in PowerPoint of iemand inhuurt met designkarbonades.

3) Eigenschap Nieuwe Aanbiedingen

Het updaten van CTA-ontwerpen kan het doorklikgedrag zeker verbeteren, maar het zal niet veel doen als het aanbod dat u aanroept zelf verouderd is. Net als ontwerpen, hebben ook aanbiedingen de neiging om muf te worden – en wel om een aantal redenen. Ik bedoel, als u steeds weer dezelfde aanbieding promoot, of als de inhoud van de aanbieding duidelijk verouderd is, zelfs voor een nieuwe bezoeker (bijvoorbeeld “Free Ebook: 10 New SEO Tips for 2010”), dan zal het waarschijnlijk niet de beste omrekeningskoers hebben. De oplossing? Tijd om nieuwe aanbiedingen te maken of te plaatsen!

Marketingaanbiedingen zijn niet altijd effectief, dus stop wat tijd en moeite in het creëren van gloednieuwe aanbiedingen of het updaten en herpositioneren van evergreen aanbiedingen die kunnen profiteren van wat revitalisering. Voordat u dat doet, analyseer de kracht van uw bestaande aanbiedingen, zodat u uw inspanningen voor het creëren van content kunt richten op de soorten aanbiedingen die u in het verleden al goed heeft gedaan, of het nu gaat om een bepaald aanbiedingstype (bijv. ebooks vs. webinars) of bepaalde onderwerpen.

4) Update CTA’s op hoogdravende Blog posts & webpaginas

Stel je dit scenario voor: je hebt net een gloednieuwe aanbieding gemaakt, zoals we in tip #3 voorstelden, en je test het voor het eerst uit via een call-to-action op een nieuwe blogpost. Na verloop van tijd wordt dat blogartikel een grote hit, met veel verkeer en inkomende links, en dus een zeer goede ranking voor een van uw meest wenselijke trefwoorden. Maar het aanbod? Ondanks het feit dat u de creatie van dat nieuwe aanbod baseerde op het succes van een bestaand aanbod over hetzelfde onderwerp, is het niet echt het leveren van dezelfde geweldige resultaten, en nou ja, het is een soort van een flop (hey – het gebeurt met de beste van ons!).

Maar die fantastische blogpost waar het op staat zal nog steeds een ton aan verkeer blijven krijgen, toch? Dus het houden van een CTA voor een sub-aanbieding op die post is waarschijnlijk niet de slimste beslissing. Geen zorgen. Het enige wat je hoeft te doen is die CTA om te ruilen voor een hogere prestatie. Als gevolg daarvan heb je veel meer succes bij het omzetten van al die mensen die die post komen lezen in nieuwe en gereconverteerde leads. Geen slechte deal, hè? (Opmerking: Als u een HubSpot-klant bent die onze Call-to-Action tool gebruikt, hoeft u alleen maar de slecht presterende CTA te vervangen door een beter presterende CTA binnen de CTA-groep, en elke post/pagina met die oude CTA zal automatisch worden vervangen door de nieuwe. Gemakkelijk!)

5) Verminder de wrijving

Hoe wrijvingsloos is het conversieproces van uw website? De waarheid is dat er nogal wat afleidende, vervelende en verwarrende obstakels zijn die de conversie van uw websitebezoekers kunnen verhinderen. En als u zich niet bewust bent van deze verschillende hindernissen – en deze actief wegneemt – kunt u kostbare conversiemogelijkheden op tafel laten liggen.

Om de wrijving te verminderen en de conversie te verhogen, zijn er 8 dingen die u moet overwegen te doen (die we allemaal in deze blogpost nader toelichten):

  • Verkort uw lead-capture formulieren.
  • Maak gerichte landingspagina’s.
  • Verwijder de boven/zij/onderste navigatie van de landingspagina’s.
  • Ontdoe u van calls-to-action op de landingspagina’s.
  • Deel landingspagina links in sociale media.
  • Plaats landingspagina’s boven de vouw.
  • Gebruik bruikbare taal in CTA’s en op landingspagina’s.
  • Maak het zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk om te converteren.

6) A/B Test en optimaliseer landingspagina’s en CTA’s.

Het regelmatig uitvoeren van A/B-tests is een slimme en datagestuurde manier om de prestaties van uw marketing te verbeteren, met name als het gaat om de conversiepercentages. Bovendien is er geen tekort aan variabelen die u kunt testen en optimaliseren.

Als het gaat om CTA’s, kunt u overwegen om A/B-tests uit te voeren op elementen als ontwerp, knopgrootte, kleuren, kopiëren, berichten, toon, beeldmateriaal en plaatsing. Bij het testen van A/B-landingspagina’s kun je veel van dezelfde variabelen testen die je in je CTA’s test, naast variabelen als paginalayout, lengte, aantal formuliervelden, etc. (Opmerking: met de tools Call-to-Action en Landingspagina’s van HubSpot kun je heel eenvoudig A/B-test-CTA- en landingspagina-varianten testen).

Als u regelmatig A/B-tests uitvoert, zorg er dan voor dat u uw resultaten documenteert, zodat u de inzichten die u daaruit haalt, kunt bijhouden. Na verloop van tijd zult u in staat zijn om deze inzichten te gebruiken om best practices te ontwikkelen die specifiek zijn voor uw eigen bedrijf en die u kunnen helpen om uw marketinginspanningen direct te optimaliseren!

7) Experimenteer met secundaire CTA’s

Ik weet wat je denkt: “Zou het niet zo zijn dat twee verschillende CTA’s op dezelfde webpagina de bezoekers verwarren en afleiden van de actie die je wilt dat ze ondernemen?” Het antwoord is, het hangt af van de aanbiedingen die uw CTA’s promoten. Ja, het weergeven van twee CTA’s op één pagina kan uw bezoekers afleiden van het voltooien van de door u gewenste conversie. Echter, wanneer de secundaire CTA’s geen concurrerende aanbieding promoten, kan het eigenlijk een conversie opslaan wanneer uw bezoeker niet geïnteresseerd is in – of klaar is voor – de hoofdaanbieding.

Bijvoorbeeld, als u naar beneden scrollt naar de onderkant van dit bericht, zult u merken dat we eigenlijk twee aparte oproepen tot actie hebben daar. Een daarvan is voor ons hoofdaanbod – ons ebook over het beheersen van het ontwerp en het kopiëren van calls-to-action. Het secundaire CTA, dat niet zo prominent aanwezig is, promoot het abonnement op deze blog. En het hebben van dat abonnement CTA daar zou eigenlijk een paar van die mensen kunnen vangen die niet geïnteresseerd waren in het ebook (misschien hebben ze al beheerst CTA ontwerp en kopie), maar vond onze blog inhoud waardevol genoeg om zich te willen abonneren op toekomstige updates. Blogabonnees zijn misschien niet zo waardevol voor ons als nieuwe of gereconverteerde leads, maar hey, ze zijn nog steeds waardevol.

Identificeer mogelijkheden op uw website waar secundaire CTA’s voor niet-concurrerende aanbiedingen zinvol zijn, en houd de resultaten in de gaten. Als ze lijken te nemen uit de buurt van conversie op uw hoofdaanbieding, kan een secundaire CTA niet zinvol zijn op die specifieke pagina. Echter, als u merkt dat ze daadwerkelijk meer conversies toevoegen wanneer bezoekers meestal zouden zijn vertrokken zonder te converteren op iets, met inbegrip van een secundaire CTA is waarschijnlijk een slimme beslissing.

8) CTA-selectie op de juiste manier afstemmen op webpagina’s

Wanneer u CTA’s selecteert voor uw verschillende webpagina’s, moet er altijd een methode voor uw waanzin zijn in plaats van alleen maar een CTA-knop op een willekeurige pagina van uw site, vooral als u een arsenaal aan verschillende marketingaanbiedingen binnen handbereik hebt. Maar hoe bepaalt u welk CTA-aanbod op welke pagina’s van uw website komt? We hebben een gedetailleerd, stapsgewijs proces gemaakt om dit uit te zoeken, maar hier is de essentie ervan …

Eerst moet u uw verschillende aanbiedingen in kaart brengen voor elke fase van uw verkoopcyclus, aangezien uw aanbiedingen waarschijnlijk meer geschikt zijn voor verschillende fasen. Bijvoorbeeld, een gratis proefversie van uw software zou waarschijnlijk beter geschikt zijn voor een lead die dichter bij het maken van een aankoopbeslissing staat dan bijvoorbeeld een beginnende bezoeker van uw website, die waarschijnlijk beter geschikt zou zijn voor een aanbod met een lagere verbintenis, zoals een gratis, educatief eboek.

9) Optimaliseer de pagina’s die u verwacht te ontvangen met veel verkeer.

Van tijd tot tijd ontstaan er conversie-optimaliseringsmogelijkheden die tijdgevoelig of gebeurtenisgestuurd zijn. U hoeft ze alleen maar snel te identificeren en te benutten! Het idee is, als u verwacht dat een bepaalde pagina of pagina’s van uw website rond een bepaalde tijd een stroom van verkeer zal ontvangen, kunt u deze pagina’s proactief optimaliseren voor verhoogde conversies.

Dus als u besluit om een nieuwe marketingcampagne te lanceren die uiteindelijk meer verkeer naar een bepaalde pagina kan genereren dan normaal (bijvoorbeeld door een link naar uw ‘Over’-pagina op te nemen in de beschrijving van een nieuwe wedstrijd die u in social media lanceert), dan zou het u goed doen om die pagina te auditen en te optimaliseren voor conversiemogelijkheden. U zou zich kunnen realiseren dat het helemaal niet geoptimaliseerd is, dat de CTA’s op die pagina muf zijn, of dat er andere mogelijkheden voor verbetering zijn.

More To Explore