fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

CPA (kosten per attentie)

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hallo! Pardon. Mag ik even van uw tijd?

Dit stuk gaat kort over aandacht, niet per se hoe je het kunt krijgen, maar als je het eenmaal hebt, het belang om het op de meest weloverwogen manier te gebruiken en te verzorgen. Het concept is geen nieuw idee maar een eerste voornemen dat de laatste jaren in de versnelde groei van de advertentie-industrie verloren lijkt te gaan. Wat ooit een reclamebord in een straat was, is nu een digitaal beeld op een heel ander soort marktplaats. Voetstappen tellen heeft nu helemaal geen betrekking op voeten. Naast deze uitbreiding is het levenstempo steeds sneller geworden. Vandaag de dag zijn cybermetrics de peiling waarin we prestaties, strategie en optimalisaties in kaart brengen. Waarvan sommige de tijd van de consument inkapselen; CPM, CPV, CPCV. Deze geven ons cijfers van hoeveel we bereid zijn te besteden voor een stukje van iemands tijd. En nu we dit moment hebben gekocht van een potentiële klant, wat gaan we ermee doen?

"Win een nul seconden" – Facebook-vertegenwoordiger

Een fase die door platforms wordt geplaagd alsof het logisch is, maar het is de ideologie om vanaf het begin de aandacht van een kijker te trekken. In videomedia kunnen we dit een "front-loading" horen noemen. Traditionele verhaallijnen van filmtrilogieën trekken de details naar voren en laten ons in spanningen die verlangen naar meer, opbouwend naar een climax en afzakkend naar een resolutie. Terwijl de Front-loaded of Emerging-verhaallijn de grond raakt en naar een korte piek loopt, waar het het grootste deel van de boodschap in de eerste paar seconden aflevert.

Traditionele verhaalbogen
Opkomende verhaalbogen

Te veel mensen praten over hoe je aandacht kunt krijgen voor alle trucs, tips en thumbnails.

Mensen leggen de verantwoordelijkheid om de tijd van mensen te grijpen en te baten, maar dan lijkt het gesprek te stoppen. In PPC moeten we, nadat de plaatsing is gekocht, die tijd omzetten in actieve aandacht. Het verschil tussen horen en luisteren, kijken en kijken.

"Verspil niet, wil niet" – Onbekende oorsprong

Wij beschikken over tal van strategieën en systemen om de juiste mensen aan te spreken. In plaats van op een goedkope en efficiënte manier massale aandacht te krijgen, zouden we ons meer moeten concentreren op de waarde van die aandacht en moeten we er verstandig mee omgaan. Wanneer aandacht niet effectief wordt gebruikt, is het verspild voor zowel het bedrijf als de consument.

In de 21e eeuw heeft de samenleving ons helaas opgevoed met het idee van massaproductie, met waargenomen voordelen van gemak, gemak en kosteneffectiviteit, terwijl tegelijkertijd de vaardigheid en kwaliteit van vakmanschap wordt vervangen. Neem als voorbeeld vissen. Grootschalige industriële visserij maakt vaak gebruik van enorme verzwaarde netten, die over de zeebodem worden gesleept, waarbij alle vissen op zijn pad worden gevangen (ook, tegelijkertijd riffen en mariene ecosystemen vernietigen, maar dat is een argument voor een ander artikel). Hoewel dit resulteert in een grote plas vis, zal slechts een zeer klein deel van wat wordt gevangen het beoogde doel zijn. Aan de andere kant gebruiken bekwame, lokale vissers vaak lijnvissen als een methode om een bepaalde vis te vangen. Haken worden op de beste locaties, op het juiste moment, uitgeworpen en gelokt met het favoriete voedsel van de doelsoort, totdat hopelijk veel van deze specifieke soorten op het spel staan. Dit resulteert in kleinere hoeveelheden vis die aan het eind van de dag worden gevangen, maar de vis die wordt gevangen is precies wat gewenst was, met weinig gevolgen voor het proces.

We beschouwen de stijgende vertoningsfrequentie van een advertentie als iets negatiefs. Meerdere vertoningen van dezelfde consument die niet tot actie leiden, kunnen de merkperceptie verzwakken. Maar waarom vertalen we dat niet naar de lengte van een enkele indruk? Als we de aandacht van één consument het beste kunnen waarderen en de boodschap die we willen communiceren verfijnen, dan verkorten en verstevigen we die klantreis vanaf het eerste contactpunt.

"Mijn excuses voor zo'n lange brief, ik had geen tijd om een korte te schrijven." – Mark Twain

Om dit te verpersoonlijken, onthouden we het citaat en niet de toespraak, we houden vast aan de clou en niet aan de opzet. Wij, als adverteerders, moeten ons inspannen om te bouwen, om het werk van consumenten te verminderen. Het doel is natuurlijk om een boodschap, een afbeelding, een advertentie te hebben die snel en breed aanslaat. Het is geen geheim dat de aandachtsspanne van mensen korter wordt en daarmee ook onze retentie. En daarom, terwijl deze trend zich voortzet, moeten ook wij onze waardering voor aandacht respecteren en opnieuw evalueren.

More To Explore