Adverteren is altijd beschouwd als een waardevol marketinginstrument voor bedrijven in alle soorten en maten.
Hoewel methoden en middelen van adverteren in de loop der jaren zijn geëvolueerd, is het doel altijd hetzelfde: uw publiek bereiken en hen bewust maken van uw product of dienst.
Hoewel de meeste marketeers het erover eens zijn dat reclame essentieel is, hebben velen verschillende meningen over het structureren van reclamecampagnes.
Dus vandaag zijn we hier om te praten over lifecycle-reclame: het overbrengen van de juiste boodschap, aan de juiste persoon, op het juiste moment.
Wat is lifecycle-reclame?
Laten we, voordat we verder gaan, even kijken naar het verschil en de relatie tussen een ‘klantreis’ en een ‘klantlevenscyclus’.
De “klantreis” is een reeks acties (fasen) die uw klanten doorlopen vanaf het moment dat ze in contact komen met uw bedrijf.
De “klantlevenscyclus” is een reeks categorieën (segmenten) die u toepast op uw klanten voor verschillende doeleinden, zoals verkoop, marketing en klantenservice.
Hoewel verschillend, is het belangrijk om te weten dat de segmenten binnen de klantlevenscyclus moet overeenkomen met de klantreis stadia.
Zodra u het volledige beeld heeft, kunt u dienovereenkomstig gaan adverteren (ook wel ‘lifestyle-reclame’ genoemd).
Uiteindelijk is het doel om doordachte en opzettelijke interacties te creëren die potentiële klanten er later in hun reis toe brengen niet alleen een product of dienst van u te kopen, maar ze om te zetten in loyale klanten voor het leven.
De beste manier om dit doel te bereiken, is door de behoeften van uw klant in elke fase te identificeren en vervolgens op het juiste moment berichten te sturen die aan hun behoeften voldoen.
De fasen van de klantreis
Hoewel elk bedrijf zijn eigen unieke levenscyclus heeft (sommige kunnen dagen duren, andere kunnen jaren duren), worden ze allemaal gekenmerkt door dezelfde fasen:
bewustzijn: Wanneer een potentiële klant voor het eerst kennismaakt met uw bedrijf.
inzet: Wanneer een potentiële klant interactie begint te krijgen met uw merk.
Overweging: Wanneer een potentiële klant besluit om bij uw bedrijf te kopen.
Aankoop: Goed gedaan! Iedereen die dit stadium bereikt, is nu klant.
behoud: Nu een klant, ondersteuning na de aankoop kan het verschil zijn tussen een eenmalige aankoop en een terugkerende koper.
Loyaliteit: Als een klant tevreden is met uw product, bereiken ze dit stadium waarin ze waarschijnlijk een terugkerende koper zullen worden. Ze zullen waarschijnlijk ook hun vrienden en familie vertellen over uw product of dienst.
Advertentiestrategie voor de levenscyclus
Zo maakt u een advertentiestrategie op basis van de hierboven genoemde levenscyclusfasen:
Bewustmakingscampagne voor het publiek
Op dit moment wilt u dat zoveel mogelijk potentiële klanten uw bedrijf kennen.
Deze fase gaat over het plaatsen van uw advertenties voor iedereen die ernaar kijkt.
Hoewel het essentieel is om na te gaan waar uw potentiële klanten zich bevinden en uw advertenties te plaatsen, is het ook belangrijk om te voorkomen dat u al uw eieren in één mand legt.
Met andere woorden, hoewel u waarschijnlijk zult merken dat uw potentiële klanten advertenties vaker op de ene specifieke site zien dan op de andere, mag u die tweede, derde en vierde site (bijvoorbeeld Instagram vs. Facebook vs. gedrukte advertenties) nooit negeren waar uw advertenties waren te zien!
Deze advertenties moeten potentiële klanten helpen meer te weten te komen over uw merk. Neem uw logo, merkkleuren en uitstraling op, maar communiceer ook uw waarden en wat u onderscheidt van de concurrentie.
Dit is hoe een call-to-action (CTA) er in dit stadium uit zou kunnen zien:
leer meer Lees verder Bezoek onze website.
Wanneer een consument uw bekendheidsadvertentie ziet, kent hij uw bedrijf nu.
De “regel van zeven” stelt echter dat een consument een advertentie minimaal zeven keer moet zien voordat hij actie onderneemt. Daarom blijven we adverteren na de bewustzijnsfase.
YouTube is een geweldig bewustzijnsplatform omdat het snel is, je een knop kunt hebben als iemand meer wil weten, en je moet minstens vijf seconden van de videoadvertentie bekijken; bekijk de advertentie hieronder van Cosy Earth:
Bezoek hier voor meer informatie over YouTube-advertenties in het algemeen.
Betrokkenheidsadvertentiecampagne
Behalve dat u uw klanten bewust maakt van uw product, is de volgende fase van de reis om hen aan te moedigen om met uw merk in contact te komen.
Hoewel deze advertenties uw merk ook goed moeten vertegenwoordigen, is het belangrijkste doel van advertenties in dit stadium om de klant te laten komen.
Betrokkenheid kan betekenen:
Uw website bezoeken. Abonneer u op uw nieuwsbrief of e-maillijst. Neem contact op met een verkoopvertegenwoordiger. Je sociale netwerken volgen. Een blogpost lezen.
U wilt echter dat uw prospects tussenbeide komen, beslissen over dat doel en een CTA maken die uw doel weerspiegelt.
Hier zijn enkele oproepen tot actie voor deze fase:
Aanmelden Lees verder Downloaden
Instagram is een geweldig platform voor de betrokkenheidsfase omdat je lezers vragen kunt stellen – de ultieme betrokkenheid.
Dit maakt iemand enthousiast over wat u te bieden heeft en hopelijk blijft uw merk in gedachten.
Hier is een goed voorbeeld van Dapper Renaissance:
Instagram-screenshot, december 2022
Reclamecampagne ter overweging
Wanneer een potentiële klant dit stadium bereikt, hebben ze al contact met uw bedrijf.
Een geweldige manier om klanten te targeten die dit stadium hebben bereikt, is door te investeren in retargeting-advertenties. Als u uw doelgroep target, wordt uw advertentie alleen weergegeven aan mensen die uw website hebben bezocht of op een of andere manier met u hebben gecommuniceerd.
In dit stadium heeft uw klant al de eerste intriges getoond en betrokken bij uw merk. Het doel van advertenties in dit stadium is hen te helpen beslissen of ze al dan niet bij u willen kopen.
Enkele manieren om uw consumenten in dit stadium te helpen:
Wees duidelijk over je prijs. Leg uw kenmerken en voordelen duidelijk uit. Deel getuigenissen van klanten. Bied een demo aan. Beantwoord alle vragen die uw consumenten mogelijk hebben over uw product.
Bedenk wat uw potentiële klanten in dit stadium moeten zien om hen te helpen uw merk te verkiezen boven uw concurrenten.
In dit stadium is het ook erg belangrijk om de conversie zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat wanneer ze besluiten om bij u te kopen, het geen uitdaging is. Het uiteindelijke doel van deze fase is bekering.
Een CTA in deze fase kan zijn:
Aanmelden Downloaden nu kopen
Retargeting-advertenties kunnen op elk platform worden weergegeven, maar meestal zorgen desktop-advertenties ervoor dat uw consument inzoomt en koopt.
Het weergeven van banneradvertenties in populaire publicaties in uw branche, zoals het onderstaande voorbeeld, is een goede optie voor deze fase:
Screenshot van buzzfeed.com, december 2022
Aankoop
Deze fase is de belangrijkste mijlpaal voor de meeste bedrijven, omdat het een prospect verandert in een klant.
Het is belangrijk om deze mensen als klanten te bestempelen, aangezien ze verschillende berichten zullen ontvangen.
Deze fase gaat niet zozeer over advertenties (omdat de laatste drie fasen u naar de knop “Nu kopen” zouden moeten leiden), maar het gaat eigenlijk om het hebben van een geoptimaliseerde afrekenpagina.
Meer informatie over het optimaliseren van uw afrekenpagina vindt u hier.
Advertentiecampagne voor retentie
Zodra een klant besluit bij u te kopen, is zijn reis nog niet voorbij.
Het behouden van uw klanten is belangrijk omdat terugkerende kopers veel inkomsten kunnen genereren.
Bij het maken van advertenties voor deze fase zijn enkele geweldige strategieën:
Bied exclusieve kortingen of andere voordelen aan bij toekomstige aankopen. Kondig exclusieve toegang tot een nieuw product aan. Adverteer aanbiedingen die een aanvulling vormen op hun eerdere aankopen. Deel een nieuw product.
Om in dit stadium met succes consumenten te betrekken, moet u uzelf afvragen: “Hoe kan ik bestaande klanten ondersteunen?”
Dit is hoe een CTA er in dit stadium uit zou kunnen zien:
Koop nu (met korting). Downloaden Shop exclusieve ledenproducten.
Als fervent reiziger is Abercrombie & Kent een product dat ik in het verleden heb gekocht. Ze weten dat ik een individuele reiziger ben, dus retargeten ze me vaak met aanbiedingen die specifiek zijn voor individuele reizigers, zoals in het onderstaande voorbeeld.
Met zo’n groot ticket is de “exclusieve” deal cruciaal om mij als toekomstige reiziger te behouden.
Facebook-screenshot, december 2022
Loyaliteitsreclamecampagne
De laatste fase van de levenscyclus gaat over het opbouwen van loyaliteit.
Deze fase creëert terugkerende kopers, maar ook mensen die namens uw merk willen pleiten en uw producten aanbevelen aan hun familie en vrienden.
In deze fase, vergelijkbaar met de retentiefase, raden we aan om te focussen op exclusiviteit. Exclusiviteit creëer je bijvoorbeeld door een abonnement aan te bieden.
Dit is de route die Psycho Bunny heeft gevolgd: ze bieden een VIP-lidmaatschap aan, wat loyaliteit opbouwt. De VIP-leden hebben op hun beurt toegang tot exclusieve aanbiedingen.
Screenshot van psychobunny.com, december 2022
Een andere route die u in dit stadium kunt nemen, is het aanbieden van prikkels voor het delen van getuigenissen.
Zo laat u uw trouwe klanten zien dat u hun feedback op prijs stelt. Testimonials helpen u om meer toekomstige klanten te krijgen terwijl u uw trouwe klant een mooie voorsprong geeft. Het is een win-winsituatie.
Hier zijn enkele andere opties:
Maak verwijzingsprogramma’s. Nodig consumenten uit voor webinars. Bied andere exclusieve voordelen voor terugkerende kopers.
Het uiteindelijke doel van deze fase is om klanten betrokken te houden bij uw merk en hen te laten zien dat hun mening ertoe doet. Ze zijn niet zomaar een nummer, ze zijn een klant die je waardeert.
In dit stadium kan een CTA er als volgt uitzien:
nu kopen Laat een getuigenis achter.
Creatie van levenscyclusadvertenties
Om een effectieve advertentiestrategie te creëren, moet u ervoor zorgen dat u op elk moment in de levenscyclus met uw consumenten communiceert.
Uw advertentie moet op elk punt direct zijn, met een doel voor ogen.
Zorg er ten slotte voor dat consumenten moeiteloos de acties ondernemen die u wilt dat ze ondernemen.
Je hebt dit!
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: wee dezign/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!