Google werkt de ondersteuning voor first-party cookies bij met mogelijkheden voor advertentiepersonalisatie. Deze wijziging is van invloed op advertenties die worden weergegeven via AdSense.
Google AdSense is in 2020 begonnen met het toestaan van first-party cookies, die informatie gebruiken die is gekoppeld aan het domein dat een gebruiker bezoekt om advertenties weer te geven.
Aanvankelijk omvatte de ondersteuning een frequentielimiet voor advertenties, waardoor het aantal keren dat een gebruiker dezelfde advertentie op een website ziet, wordt beperkt.
Google voegt nu ondersteuning toe voor advertentiepersonalisatie, mogelijk de belangrijkste reden om first-party cookies te gebruiken in plaats van cookies van derden.
U hebt echter de mogelijkheid om het een of het ander te kiezen, aangezien Google AdSense een schakelaar toevoegt om first-party cookies in en uit te schakelen.
Om toegang te krijgen tot het besturingselement, logt u in op uw AdSense-account en klikt u op Merkveiligheid > Inhoud > Blokkeeropties > Advertentieweergave beheren.
Waarom first-party cookies inschakelen in Google AdSense?
Eigen cookies bevatten informatie over de activiteit van een gebruiker op de site die hij momenteel bezoekt.
Eigen cookies maken het mogelijk om de frequentie van advertenties te beperken omdat ze informatie bevatten over welke advertenties een gebruiker op de website ziet.
Frequentielimieten kunnen hogere inkomsten genereren voor AdSense-gebruikers.
Door de advertentiefrequentie te beperken, kan Google geen advertenties weergeven die een gebruiker meerdere keren eerder heeft overgeslagen.
Frequentielimieten voorkomen ook dat Google advertenties weergeeft waarop een gebruiker al heeft geklikt.
Naast frequency caps gaat Google nu informatie uit zijn eigen cookies gebruiken om AdSense-advertenties te personaliseren.
Deze wijziging kan de inkomsten voor AdSense-gebruikers verder verhogen, aangezien websitebezoekers een relevantere selectie van advertenties te zien krijgen.
Als u niet tevreden bent met de impact van first-party cookies op uw AdSense-inkomsten, kunt u ze op elk gewenst moment uitschakelen.
Houd er rekening mee dat wanneer cookies van derden niet beschikbaar zijn, Google standaard cookies van derden kan gebruiken.
beschikbaarheid
De mogelijkheid om first-party cookies in en uit te schakelen is nu beschikbaar, hoewel Google zegt dat uw keuze pas op 10 november 2022 van invloed zal zijn op de advertentieweergave.
bron: Google
Uitgelichte afbeelding: Tada Images/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!