Een professionele non-profitorganisatie, de Paid Search Association (PSA), organiseerde samen met Google Ads-partner Ginny Marvin een ‘AMA’-evenement.
Sessie via Slack stelde PSA-leden in staat om Marvin alles te vragen wat met betaald zoeken te maken had.
Tijdens het een uur durende evenement en met meer dan 15 ingediende vragen, was het duidelijk waar iedereen aan dacht: AI en zijn rol in PPC.
KLEVER, JumpFly en AdAlysis sponsorden het evenement.
Persoonlijke en zakelijke uitdagingen aanpakken met AI
De eerste vraag die in de chat werd gesteld, ging over zakelijke uitdagingen:
Een van de uitdagingen wanneer bedrijven AI-gegenereerde advertenties gebruiken, zijn juridische claims en merkstem. Welk advies zou je geven aan verkopers en klanten die om juridische redenen geen gebruik kunnen maken van deze tools?
Marvin gaf een bedachtzaam tweedelig antwoord op de vraag. Eerst ging hij in op hoe generatieve AI zal worden gebruikt bij het maken van activa (eerder behandeld in Google Marketing Live).
Nieuwe gesprekservaring voor het maken van campagnes in het zoeknetwerk (activering). U kunt natuurlijke taal gebruiken om Google Ads om ideeën te vragen om snel relevante zoekwoorden, titels, beschrijvingen, afbeeldingen en andere bronnen te genereren.
De nieuwe stroom voor het maken van activa in PMax genereert en beheert snel hoogwaardige tekst- en afbeeldingsmiddelen door simpelweg uw URL in te voeren.
Automatisch gemaakte items (opt-in) om het genereren van hoogwaardige advertenties te vereenvoudigen en te automatiseren om uw zakelijke doelen te bereiken.
Hij verklaarde dat Google juridische kwesties en problemen met de merknaam op verschillende gebieden aanpakt:
Alle gegenereerde, door AI gemaakte activa slagen voor de standaardbeleidscontroles als handmatig gemaakte activa. Alle door AI gemaakte middelen zijn gebaseerd op input van adverteerders, inclusief bestaande website-inhoud en advertenties. Adverteerders kunnen automatisch gemaakte items in de best presterende stream bekijken, bewerken of verwijderen voordat ze publiceren, om ervoor te zorgen dat de juiste merkstem wordt weerspiegeld. Adverteerders kunnen elk ander type automatisch aangemaakt item op elk moment bekijken of verwijderen.
Er werd nog een vraag gesteld over AI, deze keer gericht op de rol van betaald zoeken:
Voor degenen die van betaald zoeken houden maar zien hoe snel AI zich ontwikkelt: moeten we ons zorgen maken dat de betaalde zoekprofessional op een dag zal ophouden te bestaan?
Marvin gaf zijn mening en benadrukte dat zijn mening in zijn 15 jaar onderzoek niet veel is veranderd.
Marvin reageerde buiten de rol van beoefenaar:
Verandering is de constante geweest in deze branche, en als je niet openstaat voor leren, testen en ontwikkelen, loop je het risico achter te blijven. Ik denk dat het grote verschil nu is dat het tempo van verandering en vooruitgang in AI, en met name generatieve AI-mogelijkheden, sneller zal zijn. Functies zoals de gesprekservaring zullen het voor bedrijven gemakkelijker maken om effectieve campagnes te lanceren die zijn afgestemd op hun zakelijke doelen. Ik geloof dat marketeers en marketingteams hun workflows opnieuw kunnen bedenken en waar ze met AI kunnen werken om de grootste impact te hebben op de bedrijven van hun of die van hun klanten.
AI naar de gebruikerservaring brengen
Er zijn meer vragen rond AI, met name over beoefenen gebruikerservaring met Google Ads.
Een PSA-lid vroeg:
Wordt AI geïntegreerd in Google Ads Editor? De UI-versie van het platform is niet iets dat mensen op grote schaal kunnen gebruiken.
Marvin had geen specifieke updates over de AI ingebouwd in de Google Ads Editor-tool. Hij merkte echter op dat de conversatie-ervaring nog in de kinderschoenen staat en naar de gebruikersinterface komt.
Een andere adverteerder stelde deze vraag over de Google Ads-interfaceadvertentie van 13 juni:
Wat is de nieuwe look en waarom doen ze dat met de interface? Waarom is het alleen beschikbaar voor sommige accounts en niet voor andere?
Marvin herhaalde de test van de Google Ads-interface die in maart begon en kwam tot een conclusie. Het winnende ontwerp wordt momenteel uitgerold naar adverteerders voor de rest van 2023.
Adverteerders die de nieuwe ervaring hebben omarmd, kunnen tijdens de vakantieperiode heen en weer schakelen, waarbij ze opmerken dat aanpassing aan nieuwe interfaces tijd kost.
Andere vragen van adverteerders
Gedurende het uur kwamen talloze andere vragen van adverteerders naar voren. Deze omvatten onderwerpen zoals:
Dynamische zoekadvertenties Hoe bureauteams beter zouden moeten werken Het beste deel van werken voor Google-advertentiefraude
Samenvatting
Ginny Marvin en de Paid Search Association zorgden voor een zorgzame en respectvolle ruimte voor adverteerders om eerlijke en transparante onderwerpen te vragen en te ontvangen.
Deze voortdurende gesprekken maken duidelijk dat Google luistert naar feedback van marketeers en dienovereenkomstig beslissingen neemt.
Speciale dank aan de Paid Search Association voor het hosten van het evenement Ginny Marvin om vragen te beantwoorden en bij te wonen, evenals evenementsponsors.
Uitgelichte afbeelding: DG-Studio/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!