Google heeft de Google Reviews-update van april 2023 vandaag, 12 april 2023 om 12.00 uur EST (9:00 PDT), uitgebracht. Deze update is sterk gebaseerd op ervaringssignalen.
De Google Product Review-update van april 2023 gaat vergezeld van nieuwe Google Search Central-documentatie met richtlijnen voor het type inhoud waarnaar het algoritme van het beoordelingssysteem van Google mogelijk zoekt.
Aangezien Google dit algoritme zijn beoordelingssysteem noemt, kan het nuttig zijn om deze update te beschouwen als een update van één van de vele algoritmen die gezamenlijk bekend staan als het Google-algoritme.
Review-update: focus op de ervaring
De nieuwe Google Reviews-documentatie is sterk gebaseerd op EEAT, wat Google het Double-E-EA-T-paradigma voor inhoudskwaliteit noemt, formeel geïntroduceerd door Google in december 2022.
Double-E-EA-T is het nieuwe niveau van inhoudskwaliteit dat EAT (Expertise, Authority, Trustworthiness) vervangt.
De extra E toegevoegd aan EAT staat voor Experience.
Het is een test van expertise waar het beoordelingssysteem van Google mogelijk naar op zoek is.
Er zijn anekdotische rapporten geweest dat het toevoegen van zinnen als “in mijn ervaring” of “mijn praktische analyse” aan beoordelingen ervoor zorgde dat webpagina’s met productrecensies hoger scoorden in de SERP’s (Search Engine Results Pages search).
Ongeacht of deze rapporten juist of toevallig zijn, de nieuwe documentatie maakt duidelijk dat de lat voor het aantonen van expertise veel hoger ligt dan louter woorden op een pagina.
De nieuwe documentatie van Google moedigt uitgevers aan om blijk te geven van expertise.
Signalen van ervaring met productrecensies
De nieuwe documentatie somt de volgende ervaringssignalen op:
Visueel bewijs Audiokoppelingen naar ervaringstests Kwantitatieve metingen
Deze tekenen van ervaring zijn het bewijs dat het product is gehanteerd, getest, gebruikt en gemeten.
Visueel bewijs
Dit betekent uiteraard dat u foto’s maakt van wat wordt beoordeeld, originele foto’s in plaats van stockfoto’s.
Kwantitatieve maatregelen
Kwantitatief verwijst naar metingen van een hoeveelheid. Het is altijd een goed idee om prestatiemetingen van een product te doen.
Geluids- en visuele beleving
Google heeft geen voorbeelden gegeven van wat de audio- of visuele ervaring zou kunnen zijn, maar u kunt gemakkelijk de mogelijke contexten raden wanneer dit gepast is.
Dit is mogelijk niet van toepassing op alle beoordelingen, maar mogelijk voor sommige waar de visuele en audio-ervaring belangrijk is, zoals aantonen hoe stil of lawaaierig een product kan zijn.
Talen die worden beïnvloed door het productbeoordelingssysteem
De patchsysteemupdate van april 2023 is van invloed op de volgende talen:
Nederlands Engels Frans Duits Indonesisch Italiaans Pools Portugees Russisch Spaans Vietnamees
Google-productbeoordelingssysteem
De nieuwe update legt de lat hoger voor productrecensies. Beoordelingen van lage kwaliteit kunnen nog steeds worden gerangschikt als er geen beoordelingen van hogere kwaliteit zijn. Maar dat betekent niet dat het beoordelingssysteem niet werkt, het kan een weerspiegeling zijn van de kwaliteit van productbeoordelingen.
Als u concurrenten ziet scoren met valse signalen van expertise, zoals het gebruik van uitdrukkingen die verband houden met expertise, kan het nuttig zijn om een stap verder te gaan en daadwerkelijk bewijs van expertise te leveren, zoals originele foto’s en kwantitatieve metingen (indien van toepassing).
Lees de documentatie voor het nieuwe beoordelingssysteem van Google
Het beoordelingssysteem van Google Zoeken en uw website
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Andrei Korzhyts

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!