De zware tweeters van Twitter zijn niet meer zo actief als vroeger, en de mensen die de site regelmatig gebruiken, hebben heel andere interesses dan in de afgelopen jaren.
Deze informatie wordt vermeld in interne documenten die door Reuters zijn verkregen.
De documenten definiëren een “zware tweeter” als iemand die dagelijks inlogt op de site en drie tot vier keer per week tweet.
Zware tweeters vormen een klein maar waardevol segment van Twitter-gebruikers, goed voor minder dan 10% van de maandelijkse actieve gebruikers, terwijl ze 90% van alle tweets en totale inkomsten genereren.
De snelle daling van de activiteit onder zware tweeters begon tijdens de pandemie. Zoals we later in dit artikel zullen bespreken, is er een aanzienlijke daling van de activiteit rond onderwerpen die ooit de populairste categorieën op Twitter waren.
Het is onduidelijk waar de zware tweeters heen gaan en waarom ze vertrekken, hoewel we op basis van recente gegevens wel kunnen raden.
Zware tweeters vertrekken, gebruikersinteresses veranderen
Terwijl zware tweeters hun accounts inactief laten, worden degenen die actief blijven aangetrokken tot onderwerpen waar Twitter traditioneel niet bekend om staat.
Reuters meldt dat de belangstelling voor voorheen populaire onderwerpen als nieuws, sport en entertainment is afgenomen. Twitter verliest ook veel belangrijke gebruikers die geïnteresseerd zijn in mode en beroemdheden.
Enkele van de meest populaire onderwerpen op Twitter onder Engelssprekende gebruikers zijn nu cryptocurrency en inhoud die niet veilig is voor het werk.
Gaan zware tweeters weg omdat de interesses van gebruikers veranderen? Of verschuiven de belangen door het vertrek van de zware tweeters?
Dat werd nooit duidelijk gemaakt in het rapport, hoewel Reuters sprak met een Twitter-vertegenwoordiger die benadrukte dat het totale aantal maandelijkse gebruikers groeit.
Twitter blijft nieuwe gebruikers aantrekken, zelfs als de meest actieve gebruikers een stap terug doen van de website. In het volgende gedeelte zullen we zien waar ze heen kunnen gaan.
Waar gaan de zware tweeters heen?
In interne documenten die door Reuters zijn verkregen, suggereert een Twitter-onderzoeker dat de daling van de activiteit rond onderwerpen als mode en beroemdheden kan worden toegeschreven aan Instagram en TikTok.
Voorheen waren eSports en streaming-persoonlijkheden een groeiende belangstelling van zware Twitter-gebruikers. Nu verschuift uw activiteit waarschijnlijk naar videovriendelijke websites zoals Twitch, YouTube en TikTok.
Hoe zit het met het nieuws? Twitter was vroeger het de facto platform voor het volgen van het laatste nieuws.
Het zal je misschien verbazen dat de activiteit rond nieuws ook op TikTok verandert.
Het Pew Research Center bracht deze week een onderzoek uit waaruit blijkt dat een groeiend aandeel Amerikaanse volwassenen regelmatig nieuws op TikTok krijgt.
Het rapport zegt:
“In slechts twee jaar tijd is het aandeel Amerikaanse volwassenen dat zegt regelmatig nieuws van TikTok te ontvangen ruwweg verdrievoudigd, van 3% in 2020 tot 10% in 2022.”
Deze tijdlijn valt samen met de afname van de activiteit rond nieuws op Twitter.
Hoewel dit niet genoeg bewijs is om te concluderen dat enthousiaste Twitter-gebruikers zich tot TikTok wenden voor nieuws, zijn de gegevens het bekijken waard.
Volgens de studie zegt 26% van de Amerikaanse volwassenen regelmatig nieuws op TikTok te krijgen, wat meer is dan in voorgaande jaren.
Een derde van de Amerikaanse volwassenen die TikTok gebruiken, zegt regelmatig nieuws op de site te krijgen.
De nieuwsconsumptie is daarentegen afgenomen of gelijk gebleven in andere sociale netwerken.
Screenshot van: pewresearch.org/fact-tank/2022/10/21/more-americans-are-getting-news-on-tiktok-bucking-the-trend-on-other-social-media-sites/, oktober 2022 .
Het zal interessant zijn om te zien of Twitter iets doet als reactie op de gerapporteerde daling van de activiteit onder zware tweeters.
bronnen: Reuters, Pew Research Center
Uitgelichte afbeelding: Tada Images/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!