Op zoek naar betere manieren om uw sociale media-accounts te beheren zonder iets belangrijks te missen?
Sociale mediaplatforms spelen tegenwoordig een cruciale rol in ons leven. Van in contact blijven met vrienden tot het delen van persoonlijke updates, ze bieden talloze mogelijkheden om in contact te komen met anderen.
Naast op de hoogte blijven van actuele gebeurtenissen, kunnen merken ook relaties opbouwen met potentiële klanten en hun publiek vergroten.
Met tools voor beheer van sociale media kunt u inhoud uit meerdere bronnen tegelijk plaatsen en berichten van tevoren plannen. Ze geven u ook toegang tot analytische gegevens, zodat u statistieken zoals vind-ik-leuks, deelacties, opmerkingen en zelfs conversies kunt bijhouden, die kunnen dienen als nuttige richtlijnen voor het bepalen van de ‘effectiviteit van specifieke campagnes’.
Deze tools kunnen ook werken met meerdere platforms (d.w.z. Twitter en Facebook), waardoor u volledige controle heeft over uw aanwezigheid op meerdere media.
Laten we nu eens kijken naar de huidige trends in het beheer van sociale media voor B2B- en B2C-merken.
Strategische trends in beheer van sociale netwerken
Social media is tegenwoordig een van de meest veelzijdige en effectieve marketingtools.
We gebruiken sociale media om onze merkinspanningen te stimuleren, in contact te komen met klanten, nieuwe leads te genereren, inzicht te krijgen in koopgedrag, onze reputatie te beheren en onze digitale voetafdruk te versterken.
Maar hoewel sociale media een essentieel onderdeel zijn van het moderne bedrijfsleven, realiseren veel bedrijven nog steeds niet het volledige potentieel van hun digitale inspanningen.
Zoals Social Media Examiner’s Social Media Marketing Industry Report 2022 onthult:
Degenen die nieuw zijn op het gebied van socialemediamarketing, richten zich over het algemeen op Facebook (82%) en Instagram (67%). Degenen die al meer dan vijf jaar beheerders van sociale media zijn, hebben zich echter gediversifieerd naar verschillende platforms, waaronder Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter en TikTok. De twee belangrijkste platforms die door B2C-marketeers worden gebruikt, zijn Facebook (94%) en Instagram (85%). De twee belangrijkste platforms die door B2B-marketeers worden gebruikt, zijn Facebook (85%) en LinkedIn (81%). Wat organische sociale plannen betreft, 61% van de marketeers zal hun activiteit op Instagram vergroten. De meeste marketeers zijn het erover eens dat ze hun videomarketing willen vergroten 68% van de marketeers die van plan zijn hun videomarketing voor Instagram te vergroten, 67% voor YouTube en 56% voor Facebook.
Als dit u verbaast, wilt u misschien uw marketinginspanningen wijzigen. Want helaas, de meeste B2B- en B2C-bedrijven hebben geen effectieve strategie voor het beheer van sociale media. U moet een strategie ontwikkelen die zich aanpast aan trends op sociale media en bedrijven helpt deze verandering te begrijpen.
Nu ga ik je door de belangrijkste “Do’s” en “Don’ts” van sociale media leiden.
En aan het einde van dit artikel heb ik ook een tabel toegevoegd met een samenvatting van mijn belangrijkste punten. Print het gerust uit en gebruik het als herinnering wanneer je je social media-strategie moet opfrissen.
doen
1. Heb een strategie
Het belangrijkste onderdeel van het beheer van sociale media vindt plaats voordat u zich aanmeldt voor Facebook of uw eerste tweet plaatst.
Elke marketingcampagne voor sociale media moet beginnen met duidelijk omschreven doelen en een strijdplan dat u zal helpen die doelen te bereiken.
Dit is het geheim van een effectieve strategie: om een plan succesvol te laten zijn, moet het zo specifiek mogelijk zijn.
De sociale-mediastrategie van SEJ breekt bijvoorbeeld de tactieken af voor het omgaan met verschillende soorten platforms (het delen van foto’s, het delen van video’s, bookmarking en discussieforums), en elk heeft specifieke doelen. Ze verfijnen hun strategieën door toonrichtlijnen, poststrategieën, betrokkenheidsstrategieën en strategieën voor het vinden van nieuwe volgers op te sommen.
Typische initiële beheerstrategieën voor sociale media zullen er iets anders uitzien. Deze strategieën draaien om het beoordelen van uw sterke en zwakke punten als bedrijf en het vinden van kansen om uw eerste klanten om te zetten in merkloyalisten.
Natuurlijk zal uw perfecte strategie geen kopie zijn van de doelstellingen van een ander merk. Stel dus bij het maken van uw strategie voor beheer van sociale media realistische doelen om uw bedrijf te beïnvloeden.
Opmerking van de uitgever: Lees dit artikel voor meer informatie over het maken van een strategie voor sociale media waarin ook SEO-inspanningen zijn verwerkt.
2. Kies de beste platformen
Hoe is jouw verspreiding op Facebook? Hoe zit het met Twitter, LinkedIn en Google+? Heb je een YouTube-account? Hoe zit het met Pinterest, Instagram en Tumblr? En opdat we het niet vergeten, TikTok.
Met zoveel socialemediaplatforms om uit te kiezen, is het gemakkelijk om je overweldigd te voelen als je niet georganiseerd bent. Wat erger is, is dat het over het hoofd zien van een platform kan betekenen dat je een enorme potentiële markt misloopt.
Bekijk het onderzoek van Shelley Walsh naar het gebruik, marketing en strategie van sociale media.
3. Gebruik de juiste tools
Het bijhouden van sociale media is een onmogelijke taak voor gewone stervelingen.
Gelukkig zijn er enkele handige software-opties waarmee u al uw sociale media-accounts vanuit één centrale hub kunt beheren en controleren. Hier zijn enkele van de beste opties:
BuzzBundle: BuzzBundle is ontwikkeld als de ultieme tool voor het beheer van sociale media. Het maakt niet alleen verbinding met alle grote sociale-mediaplatforms, maar het helpt je ook om blogs, forums en Q&A-sites te volgen. BuzzBundle-analyses geven u de inzichten die u nodig hebt om nieuwe klanten te bereiken, uw SEO-campagne een boost te geven en belangrijke beïnvloeders in uw branche te vinden.
Hootsuite: Hootsuite verbindt u met tal van sociale netwerken. Net als BuzzBundle kunt u met Hootsuite ontdekken wat uw klanten over uw merk zeggen en eenvoudig uw bereik beheren, dankzij een centrale hub voor al het beheer van sociale media.
Buffer: Social media is de specialiteit van Buffer. Met Buffer kunt u foto’s, video’s en berichten plaatsen op de meest populaire sociale mediasites. Het stelt je ook in staat om van tevoren berichten te maken en deze later te publiceren voor maximale zichtbaarheid.
Sprout sociaal: Met het platform van Sprout Social kunt u uw sociale berichten beheren via een inbox met één stroom. U kunt inhoud plannen, posten en posten op uw favoriete sociale-mediasites en waardevol inzicht krijgen in hoe uw publiek omgaat met uw inhoud.
Sociale studie: Het aanbod van Social Studio helpt u om met uw klanten in contact te komen door verbinding te maken met verschillende bronnen en kan programma’s als Photoshop en Canva vervangen. Met deze software kun je AI-mogelijkheden gebruiken om berichten op verschillende platforms te maken.
4. Volg de statistieken die er toe doen
Als u niet weet of uw bereik via sociale media uw bedrijf beïnvloedt of niet, wat heeft het dan voor zin? Als je eenmaal een doel hebt gesteld voor je campagne op sociale media, is de enige manier om te weten of deze succesvol is geweest, het verzamelen van relevante statistieken.
Hier zijn enkele statistieken die succes kunnen aangeven:
Als het je doel is om je bereik uit te breiden, meet dan betrokkenheid en nieuwe volgers. Als het uw doel is om de naamsbekendheid te vergroten, meet dan acties en beïnvloeders die uw merk noemen. Als het uw doel is om meer verkopen te genereren, meet u verwijzingen, CTR en conversies.
De hierboven genoemde tools geven je een schat aan informatie over de statistieken die je nodig hebt om het succes van je campagne te meten.
5. Doe mee en post regelmatig
Last but not least, het doel van een sociaal netwerk is om te socialiseren. Deel dus regelmatig geweldige inhoud om uw volgers iets te geven om te delen en enthousiast over te worden.
Vergeet niet om ook met hun inhoud bezig te zijn. Zorg ervoor dat u de marktleiders in uw niche volgt en probeer meer te geven dan u krijgt.
Om ervoor te zorgen dat u op de hoogte blijft van sociale media, kunt u overwegen een agenda voor uzelf in te stellen. Zelfs 10 minuten gewijd aan dagelijks delen en boeien, helpt al een heel eind bij het vergroten van uw aanwezigheid op het web.
Doe het niet
1. Probeer iedereen tevreden te stellen
Het begrijpen van uw doelgroep is een van de meest cruciale onderdelen van uw strategie. Als je iedereen probeert te plezieren, bied je niets unieks aan en zal niemand tevreden zijn.
Aan de andere kant, als u uw doelgroep kent en hun pijnpunten begrijpt, kunt u uw diensten afstemmen op hun specifieke problemen.
Doe het beter dan al uw concurrenten en u zult binnen de kortste keren een trouwe aanhang hebben.
2. Verwijder negatieve recensies
Wanneer u elke vermelding van uw merk ziet, kan het verleidelijk zijn om negatieve ervaringen van internet te verwijderen. Weersta die impuls.
Neem in plaats daarvan contact op met de mensen die een negatieve beoordeling achterlaten. Vraag hoe u hun ervaring kunt verbeteren en werk hard om hun vertrouwen terug te winnen. Dit kan niet alleen een slechte situatie voorkomen, maar het kan andere potentiële klanten ook laten zien hoe ver u bereid bent te gaan voor uw klanten.
Reageren op zowel positieve als negatieve beoordelingen is een handige manier om inzicht te krijgen in uw bedrijf en uw doelgroep.
3. Verlies je persoonlijke touch
Automatisering is misschien wel de enige manier om alle drukke sociale sferen bij te houden, maar dat is geen excuus om het menselijke element van je merk te verliezen.
Dit betekent het publiceren van nieuwe inhoud voor elke demografie, ongeacht waar ze zich in de verkooptrechter bevinden. Houd uw berichten persoonlijk, gericht en vol met de unieke persoonlijkheid van uw merk.
Zorg er daarbij voor dat uw bereik er altijd organisch uitziet. Maak niet de fout om elke volger te bevrienden en te spammen.
Aan de andere kant, wees geen kluizenaar die alleen zijn inhoud publiceert en promoot. Deel in plaats daarvan de inhoud die u echt leuk vindt en maak contact met mensen wiens kennis u waardeert.
4. Word zelfgenoegzaam
Het is niet genoeg om je publiek te vinden op alle zoemende sociale-mediaplatforms en te zien hoe ze enthousiast reageren elke keer dat je nieuwe inhoud plaatst. Dus de beste social media strategen plannen vooruit en zijn altijd aan het experimenteren.
De waarheid is dat beheer van sociale media nooit gedaan is. Er is altijd een betere manier om uw doelgroep te bereiken, een nieuw platform dat nog moet worden ontdekt en meer mogelijkheden om met uw klanten in contact te komen.
Blijf voorop lopen en laat uw huidige strategie nooit “goed genoeg” zijn.
5. Negeer je publiek
Disconnectie is een van de ergste zonden van sociale media. Verwaarloos het ene netwerk niet ten gunste van het andere en laat de opmerkingen en vragen van een echt betrokken publiek niet onbeantwoord.
Als je een pauze nodig hebt, gebruik dan sociale media om je volgers dit te laten weten; ze zullen communicatie waarderen.
Laatste bijdragen
Het beheren van sociale media kan overweldigend zijn als je niet oppast. Tegenwoordig zijn er echter talloze platforms, apps en tools beschikbaar om u te helpen uw accounts te beheren en een deel van de onnodige stress eruit te halen.
Door je te concentreren op deze simpele ‘do’s’ en ‘don’ts’, kun je voor elk merk een effectieve en gestroomlijnde strategie voor social media-beheer creëren.
Om samen te vatten, hier zijn de belangrijkste do’s en don’ts als het gaat om het beheer van sociale media:
Afbeelding gemaakt door de auteur, september 2022
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Red Fox-studio/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!