fbpx

Do’s en don’ts van beheer van sociale media

Do's en don'ts van beheer van sociale media

Share This Post


Op zoek naar betere manieren om uw sociale media-accounts te beheren zonder iets belangrijks te missen?

Social-mediaplatforms spelen tegenwoordig een cruciale rol in ons leven. Van in contact blijven met vrienden tot het delen van persoonlijke updates, ze bieden talloze mogelijkheden om contact te maken met anderen.

Naast op de hoogte blijven van actuele gebeurtenissen, kunnen merken ook relaties opbouwen met potentiële klanten en hun publiek laten groeien.

Met tools voor het beheer van sociale media kunt u inhoud uit meerdere bronnen tegelijk plaatsen en berichten van tevoren plannen. Ze geven u ook toegang tot analytische gegevens, zodat u statistieken zoals vind-ik-leuks, aandelen, opmerkingen en zelfs conversies kunt volgen, die kunnen dienen als nuttige richtlijnen voor het bepalen van de ‘effectiviteit van specifieke campagnes.

Deze tools kunnen ook werken met meerdere platforms (zoals Twitter en Facebook), waardoor je volledige controle hebt over je aanwezigheid op meerdere media.

Laten we nu eens kijken naar de huidige trends in het beheer van sociale media voor B2B- en B2C-merken.

Strategische trends in beheer van sociale netwerken

Social media is tegenwoordig een van de meest veelzijdige en effectieve marketingtools.

We gebruiken sociale media om onze merkinspanningen te stimuleren, contact te leggen met klanten, nieuwe leads te genereren, inzicht te krijgen in koopgedrag, reputatie te beheren en onze digitale voetafdruk te versterken.

Maar hoewel sociale media een essentieel onderdeel zijn van het moderne bedrijfsleven, realiseren veel bedrijven nog steeds niet het volledige potentieel van hun digitale inspanningen.

Zoals het Social Media Marketing Industry Report 2022 van de Social Media Examiner onthult:

Degenen die nieuw zijn in social media marketing richten zich over het algemeen op Facebook (82%) en Instagram (67%). Degenen die al meer dan vijf jaar social media-managers zijn, hebben zich echter gediversifieerd naar verschillende platforms, waaronder Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter en TikTok. De twee belangrijkste platforms die door B2C-marketeers worden gebruikt, zijn Facebook (94%) en Instagram (85%). De twee belangrijkste platforms die door B2B-marketeers worden gebruikt, zijn Facebook (85%) en LinkedIn (81%). Wat betreft organische sociale plannen, 61% van de marketeers zullen hun activiteit op Instagram vergroten. De meeste marketeers zijn het erover eens dat ze hun videomarketing willen vergroten, met: 68% van de marketeers die van plan zijn hun videomarketing voor Instagram te vergroten, 67% voor YouTube en 56% voor Facebook.

Als dit je verbaast, wil je misschien je marketinginspanningen veranderen. Want helaas, de meeste B2B- en B2C-bedrijven hebben geen effectieve strategie voor het beheer van sociale media. U moet een strategie ontwikkelen die zich aanpast aan trends op sociale media en bedrijven helpt deze verandering te begrijpen.

Nu ga ik je door de belangrijkste “Do’s” en “Don’ts” van sociale media leiden.

En aan het einde van dit artikel heb ik ook een tabel toegevoegd met een samenvatting van mijn belangrijkste punten. Voel je vrij om het uit te printen en te gebruiken als herinnering wanneer je je social media-strategie moet opfrissen.

doen

1. Heb een strategie

Het belangrijkste deel van het beheer van sociale media vindt plaats voordat u zich aanmeldt voor Facebook of uw eerste tweet plaatst.

Elke marketingcampagne voor sociale media moet beginnen met duidelijk omschreven doelen en een strijdplan dat u zal helpen die doelen te bereiken.

Dit is het geheim van een effectieve strategie: om een ​​plan te laten slagen, moet het zo specifiek mogelijk zijn.

De sociale-mediastrategie van SEJ breekt bijvoorbeeld de tactieken af ​​voor het omgaan met verschillende soorten platforms (het delen van foto’s, het delen van video’s, bladwijzers en discussieforums), en elk heeft specifieke doelen. Ze verfijnen hun strategieën door toonrichtlijnen, poststrategieën, engagementstrategieën en strategieën voor het vinden van nieuwe volgers op te sommen.

Typische initiële strategieën voor het beheer van sociale media zullen er iets anders uitzien. Deze strategieën draaien om het beoordelen van uw sterke en zwakke punten als bedrijf en het vinden van kansen om uw eerste klanten om te zetten in merkloyalisten.

Natuurlijk zal uw perfecte strategie geen kopie zijn van de doelen van een ander merk. Stel dus bij het maken van uw strategie voor het beheer van sociale media realistische doelen op om uw bedrijf te beïnvloeden.

Opmerking van de uitgever: Lees dit artikel voor meer informatie over het maken van een social media-strategie die ook SEO-inspanningen omvat.

2. Kies de beste platforms

Hoe is je verspreiding op Facebook? Hoe zit het met Twitter, LinkedIn en Google+? Heb je een YouTube-account? Hoe zit het met Pinterest, Instagram en Tumblr? En laten we het niet vergeten, TikTok.

Met zoveel sociale-mediaplatforms om uit te kiezen, is het gemakkelijk om je overweldigd te voelen als je niet georganiseerd bent. Wat nog erger is, is dat het over het hoofd zien van een platform kan betekenen dat u een enorme potentiële markt misloopt.

Bekijk het onderzoek van Shelley Walsh naar gebruik, marketing en strategie van sociale media.

3. Gebruik de juiste tools

Het bijhouden van sociale media is een onmogelijke taak voor gewone stervelingen.

Gelukkig zijn er enkele handige software-opties waarmee u al uw sociale media-accounts vanuit één centrale hub kunt beheren en controleren. Hier zijn enkele van de beste opties:

BuzzBundel: BuzzBundle is ontwikkeld als de ultieme tool voor het beheer van sociale media. Het maakt niet alleen verbinding met alle grote sociale-mediaplatforms, maar het helpt u ook bij het volgen van blogs, forums en Q&A-sites. BuzzBundle-analyses geven je de inzichten die je nodig hebt om nieuwe klanten te bereiken, je SEO-campagne een boost te geven en belangrijke beïnvloeders in je branche te vinden.
Hootsuite: Hootsuite verbindt u met tal van sociale netwerken. Net als BuzzBundle kun je met Hootsuite erachter komen wat je klanten over je merk zeggen en kun je eenvoudig je bereik beheren, dankzij een centrale hub voor al het beheer van sociale media.
Buffer: Social media is de specialiteit van Buffer. Met Buffer kun je foto’s, video’s en berichten op de meest populaire sociale-mediasites plaatsen. Het stelt je ook in staat om van tevoren berichten te maken en deze later te publiceren voor maximale zichtbaarheid.
Spruit Sociaal: Met het platform van Sprout Social kunt u uw sociale berichten beheren via een inbox met één stroom. U kunt inhoud plannen, plaatsen en posten op uw favoriete sociale-mediasites en waardevol inzicht krijgen in hoe uw publiek omgaat met uw inhoud.
Sociale studie: Het aanbod van Social Studio helpt je om met je klanten in contact te komen door verbinding te maken met verschillende bronnen en kan programma’s zoals Photoshop en Canva vervangen. Met deze software kun je AI-mogelijkheden gebruiken om berichten op verschillende platforms te maken.

4. Volg de statistieken die ertoe doen

Als u niet weet of uw bereik via sociale media uw bedrijf beïnvloedt of niet, wat heeft het dan voor zin? Als u eenmaal een doel voor uw socialemediacampagne heeft vastgesteld, is de enige manier om te weten of deze succesvol is geweest, het verzamelen van relevante statistieken.

Hier zijn enkele statistieken die op succes kunnen wijzen:

Als het je doel is om je bereik te vergroten, meet dan de betrokkenheid en nieuwe volgers. Als uw doel is om de naamsbekendheid te vergroten, meet dan acties en influencers die uw merk noemen. Als het uw doel is om meer verkopen te genereren, meet dan verwijzingen, CTR en conversies.

De hierboven genoemde tools geven u een schat aan informatie over de statistieken die u nodig heeft om het succes van uw campagne te meten.

5. Doe mee en post regelmatig

Last but not least, het doel van een sociaal netwerk is om te socialiseren. Deel dus regelmatig geweldige inhoud om je volgers iets te geven om te delen en enthousiast over te worden.

Vergeet niet om ook met hun inhoud bezig te zijn. Zorg ervoor dat u de marktleiders in uw niche volgt en probeer meer te geven dan u krijgt.

Om ervoor te zorgen dat u op de hoogte blijft van sociale media, kunt u overwegen een kalender voor uzelf in te stellen. Zelfs 10 minuten gewijd aan het dagelijks delen en engageren, gaat een lange weg in het vergroten van uw aanwezigheid op het web.

Doe het niet

1. Probeer het iedereen naar de zin te maken

Het begrijpen van uw publiek is een van de meest cruciale onderdelen van uw strategie. Als je iedereen probeert te plezieren, bied je niets unieks aan en zal niemand tevreden zijn.

Aan de andere kant, als u uw publiek kent en hun pijnpunten begrijpt, kunt u uw diensten aanpassen om hun specifieke problemen op te lossen.

Doe het beter dan al uw concurrenten en u zult binnen de kortste keren een trouwe aanhang hebben.

2. Verwijder negatieve beoordelingen

Wanneer u elke vermelding van uw merk ziet, kan het verleidelijk zijn om negatieve ervaringen van internet te verwijderen. Weersta die impuls.

Neem in plaats daarvan contact op met de mensen die een negatieve recensie achterlaten. Vraag hoe u hun ervaring kunt verbeteren en werk hard om hun vertrouwen terug te winnen. Dit kan niet alleen een slechte situatie voorkomen, maar het kan ook andere potentiële klanten laten zien hoe ver u bereid bent te gaan voor uw klanten.

Reageren op zowel positieve als negatieve beoordelingen is een handige manier om inzicht te krijgen in uw bedrijf en uw doelmarkt.

3. Verlies je persoonlijke touch

Automatisering is misschien de enige manier om gelijke tred te houden met alle bruisende sociale sferen, maar dat is geen excuus om het menselijke element van uw merk te verliezen.

Dit betekent het publiceren van nieuwe inhoud voor elke demografie, ongeacht waar ze zich in de verkooptrechter bevinden. Houd uw berichten persoonlijk, gericht en vol van de unieke persoonlijkheid van uw merk.

Zorg er daarom voor dat uw bereik er altijd organisch uitziet. Maak niet de fout om elke volger te bevrienden en te spammen.

Aan de andere kant, wees geen kluizenaar die alleen zijn inhoud publiceert en promoot. Deel in plaats daarvan de inhoud die u echt leuk vindt en maak contact met mensen wiens kennis u op prijs stelt.

4. Word zelfgenoegzaam

Het is niet genoeg om je publiek te vinden op alle zoemende sociale-mediaplatforms en te zien hoe ze enthousiast reageren elke keer dat je nieuwe inhoud plaatst. Dus de beste social media strategen plannen vooruit en zijn altijd aan het experimenteren.

De waarheid is dat het beheer van sociale media nooit wordt gedaan. Er is altijd een betere manier om uw doelgroep te bereiken, een nieuw platform dat nog moet worden ontdekt en meer mogelijkheden om met uw klanten in contact te komen.

Blijf voorop lopen en laat uw huidige strategie nooit “goed genoeg” zijn.

5. Verwaarloos je publiek

Het verbreken van de verbinding is een van de grootste zonden van sociale media. Verwaarloos het ene netwerk niet ten gunste van het andere en laat opmerkingen en vragen van een echt betrokken publiek niet onbeantwoord.

Als je even pauze moet nemen, gebruik dan sociale media om je volgers dat te laten weten; ze zullen communicatie waarderen.

Laatste bijdragen

Het beheren van sociale media kan overweldigend zijn als je niet voorzichtig bent. Tegenwoordig zijn er echter talloze platforms, apps en tools beschikbaar om u te helpen uw accounts te beheren en een deel van de onnodige stress eruit te halen.

Door je te concentreren op deze eenvoudige ‘do’s’ en ‘don’ts’, kun je voor elk merk een effectieve en gestroomlijnde strategie voor het beheer van sociale media creëren.

Om samen te vatten, hier zijn de belangrijkste do’s en don’ts als het gaat om beheer van sociale media:

tafelAfbeelding gemaakt door de auteur, september 2022

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Red Fox studio/Shutterstock



Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!