De door Google opgelegde overstap naar Google Analytics 4 (GA4) komt snel dichterbij.
De meeste marketeers begrijpen de basisprincipes van GA4, maar er zijn nog steeds veel voordelen en functies van GA4 die het waard zijn om te weten.
Hoewel er veel verborgen wonderen van GA4 zijn, heb ik een paar opmerkelijke ontdekt.
En aangezien Google Analytics draait om cijfers, volgen hier drie statistieken die marketeers moeten weten om impact te hebben bij het optimaliseren van Google Ads-campagnes.
Wat is een metriek?
Laten we eerst eens kijken wat een statistiek op dezelfde pagina zou moeten zijn.
Google’s officiële definitie van “metrisch” is:
“Een kwantitatieve maatstaf, zoals een gemiddelde, een verhouding, een percentage, enz. Het is altijd een nummer in plaats van tekst.”
Hoewel deze definitie vrij eenvoudig lijkt, wordt het woord ‘metrische gegevens’ soms verward met ‘dimensies’.
Een dimensie is een beschrijvend element of element van gegevens en de statistiek meet die gegevens. In Google Analytics 4 is de naam van een gebeurtenis die een gebruiker activeert bijvoorbeeld de dimensie.
En het aantal keren dat de gebeurtenis is geactiveerd, is de statistiek.
Laten we met de geschetste definitie van het woord statistiek eens kijken naar drie interessante statistieken en hoe deze uw Google Ads-campagnes kunnen optimaliseren.
1. Actieve gebruikers
De statistiek Actieve gebruikers wordt door Google beschreven als:
“Elke gebruiker die een betrokken sessie heeft of wanneer Analytics verzamelt:
De first_visit-gebeurtenis of engagement_time_msec-parameter van een website. De parameter first_open event of engagement_time_msec van een Android-applicatie. De first_open of user_engagement-gebeurtenis van een iOS-app.”
Dit roept de vraag op: wat is een “ingewikkelde” sessie?
Een betrokken sessie is ‘het aantal sessies dat langer dan 10 seconden duurde, een conversiegebeurtenis had of twee of meer scherm- of paginaweergaven had’.
Hoewel al deze details een beetje ingewikkeld kunnen worden, is het belangrijkste om te onthouden dat een actieve gebruiker iemand is die enigszins geïnteresseerd lijkt in de inhoud van uw website.
De statistiek Actieve gebruiker is om twee redenen belangrijk.
Ten eerste, en vooral, wordt het beschouwd als de “primaire” gebruikersstatistiek in GA4. Telkens wanneer u de statistiek ‘Gebruiker’ in GA4-rapporten ziet, verwijst deze naar de definitie van een actieve gebruiker.
Wanneer u in Universal Analytics (UA) naar de statistiek ‘Gebruikers’ kijkt, verwijst deze naar de definitie van ‘Totaal aantal gebruikers’.
Ten tweede is dit een nieuwe statistiek in GA4 die niet bestond in UA, die alleen de metrische gegevens Totaal aantal gebruikers en Nieuwe gebruikers heeft.
Deze nieuwe statistiek zorgt voor snel en gedetailleerd inzicht in de kwaliteit van gebruikersbezoeken en de mate van betrokkenheid bij uw webinhoud.
Waar te vinden?: Rapporten > Acquisitie > Verkeersacquisitie
Hoe te gebruiken: De meest voor de hand liggende manier om actieve gebruikersgegevens te gebruiken, is door doelgroepen voor remarketing te maken.
GA4 screenshot, oktober 2022
GA4 screenshot, oktober 2022
Door doelgroepen samen te stellen die bestaan uit actieve gebruikers, bereikt remarketing actieve gebruikers die in de toekomst waarschijnlijk vaker naar uw site terugkeren en een conversie genereren.
Dit is een gemakkelijke manier om uw totale kosten per conversie (CPC) in uw Google Ads-campagnes te verlagen.
U kunt aangepaste doelgroepen gebruiken met actieve gebruikers op remarketinglijsten voor zoekadvertenties of ze targeten met een display-campagne.
Hoe specifieker u bent met uw advertentie en advertentiemateriaal, hoe beter.
Een campagne gericht op eerdere actieve gebruikers van uw site geeft u een geweldige kans om ze te converteren tegen lagere kosten dan koud verkeer.
Meer over het onderwerp aangepaste doelgroepen verderop in het artikel.
2. Tellen van gebeurtenissen
De statistiek voor het aantal gebeurtenissen is belangrijk omdat deze een vergelijkbare statistiek in UA vervangt, genaamd Total Events, die niet bestaat in Google Analytics 4.
Gebeurtenissen zijn andere dieren in GA4 dan in UA. Google schrijft,
“Gebeurtenissen vertegenwoordigen een fundamenteel verschil in gegevensmodellen tussen Universal Analytics- en Google Analytics 4-property’s.”
Het belangrijkste om te onthouden is dat nu in GA4 alle acties als gebeurtenissen worden beschouwd.
In UA was het tegenovergestelde het geval, omdat er acties aan verbonden waren.
Gebeurtenissen in GA4 zijn van een hoger niveau en zijn een brede statistiek die diepgaander onderzoek vereist voor gedetailleerde informatie. Daarentegen zijn gebeurtenissen in UA specifieke en autonome eenheden die overeenkomen met bepaalde acties.
In UA zou u bijvoorbeeld afzonderlijke evenementen maken voor elke afzonderlijke knop op uw website met het label ‘Aanmelden’.
Maak in GA4 een gebeurtenis met de naam ‘aanmeldknop’ die wordt geactiveerd wanneer op een aanmeldknop op uw website wordt geklikt.
Waar te vinden?: Rapport > Betrokkenheid > Evenementen
Hoe te gebruiken: Het beste gebruik van gebeurtenistelling hangt af van wat uw specifieke statistieken rapporteren. Hoewel ik je niet precies kan vertellen wat je moet doen, kan ik je wel vertellen dat de items die de meeste gebeurtenissen opleveren, dingen zijn die je wilt controleren.
GA4 screenshot, oktober 2022
GA4 screenshot, oktober 2022
Het is duidelijk dat veelvoorkomende gebeurtenissen zoals paginaweergaven en het openen van apps waarschijnlijk altijd bovenaan uw lijst staan.
Maar als u een evenement begint te zien dat meer hits lijkt te krijgen dan vergelijkbare evenementen of evenementen op dezelfde pagina, graaf dan dieper en gebruik die informatie om uw Google Ads-strategie te informeren.
Als de statistiek ‘Video-start’ bijvoorbeeld consequent meer gebeurtenisbezoeken heeft dan de statistiek ‘scrollen’ (gedefinieerd als de gebruiker die ten minste 90% van de pagina naar beneden haalt) op uw bestemmingspagina, kunt u overwegen items hoger op de pagina te plaatsen. belangrijk dat de video een registratieknop is.
Of je kunt zelfs besluiten om de video te gebruiken om aanmeldingen te krijgen door de eerste 30 seconden af te spelen en mensen zich aan te melden om de rest te bekijken.
Een beter presterende bestemmingspagina zorgt er altijd voor dat uw PPC-campagnes beter presteren. Gebruik informatie zoals het aantal evenementen dus in uw voordeel!
3. Maak uw eigen statistieken met aangepaste statistieken
Een aangepaste statistiek is uw kans om gestructureerde gegevens te zien over bijna elke parameter.
Google Analytics 4 verzamelt standaard nogal wat statistieken, maar er zijn momenten waarop je iets anders nodig hebt dan de standaard. Dit is waar aangepaste statistieken binnenkomen.
GA4 screenshot, oktober 2022
GA4 screenshot, oktober 2022
Waar te vinden?: Instellingen > Aangepaste instellingen.
Voordat u doorgaat met het gebruik van aangepaste statistieken in uw Google Ads-campagnes, moet u deze eerst implementeren met Google Tag Manager of met aangepaste JavaScript-code.
Meer informatie over hoe u dit kunt doen, vindt u op de officiële Google Analytics-helpsite.
Hoe te gebruiken: Aangepaste statistieken zijn een uitstekende manier om de focus van uw Google Ads-campagnes te verkleinen om de juiste doelgroep, met de juiste boodschap, op het juiste moment te targeten. Google Ads wordt steeds beter in het vinden van het brede scala aan gebruikers die mogelijk geschikt zijn voor uw service of product. Maar ik heb gemerkt dat als u uw CPA echt wilt verlagen, aangepaste statistieken een geweldig hulpmiddel zijn.
Aangepaste statistieken gaan over de essentie van wie uw gebruiker is en wat ze doen op uw webproperty.
Hoeveel klanten betalen als gast? Hoeveel zijn er ingelogd op een account? Welke paginatitel krijgt consequent de meeste weergaven? Welke menulink krijgt de meeste klikken?
Dit alles kan worden bijgehouden met aangepaste statistieken die een verhaal over uw gebruiker vertellen.
Zodra u het verhaal kent, kunt u het op de volgende manieren gebruiken om uw Google Ads-campagnes te verbeteren:
Richt een promotie op klanten die als gast een aankoop hebben gedaan en laat ze terugkomen om een account aan te maken. Verhoog biedingen voor zoekwoorden die vergelijkbaar zijn met populaire termen in uw paginatitels. Gebruik deze populaire blogpost als basis voor een nieuwe landingspagina. Maak een nieuwe campagne rond de pagina voor deze populaire menulink.
Het is moeilijk om hier specifiek te zijn, omdat de opties voor wat u kunt volgen en de beslissingen die u kunt nemen op basis van die gegevens bijna eindeloos zijn, maar dat is ook het grote deel van aangepaste statistieken.
Aangepaste doelgroepen
Een aspect waar ik specifiek de aandacht op wilde vestigen, is hoe nuttig GA4-statistieken kunnen zijn voor uw Google Ads-campagnes wanneer ze worden gebruikt bij het maken van aangepaste doelgroepen.
Hier volgen enkele echte voorbeelden van hoe GA4-statistieken kunnen worden gebruikt om aangepaste doelgroepen voor Google Ads-campagnes te maken:
Actieve gebruikers
Actieve gebruikers zijn de voornaamste kandidaten voor remarketing, omdat u al weet dat ze geïnteresseerd lijken in wat u te bieden heeft.
Voeg alle actieve gebruikers toe aan een doelgroep en remarketing naar hen met display-advertenties om ze terug te brengen naar uw site, zodat ze klant kunnen worden.
de kopers
Een van de gemakkelijkste en vaak over het hoofd geziene manieren om de ROI van uw Google Ads-campagnes te verbeteren, is door aangepaste doelgroepen te maken met als expliciet doel: nee marketing voor hen.
De statistiek Kopers is hier een goed voorbeeld van, omdat u een doelgroep kunt maken met alle gebruikers die een aankoop hebben gedaan en die doelgroep vervolgens kunt uitsluiten van al uw Google Ads-campagnes.
Conversieratio van bestemmingspagina
Stel je voor dat je je analyses bekijkt en je ziet dat een van je vijf bestemmingspagina’s een ongelooflijk lage conversieratio heeft in vergelijking met de andere.
U kunt een doelgroep maken van alle gebruikers vanaf de slechte bestemmingspagina en specifiek remarketen met display-advertenties die hen naar de bestemmingspagina met de beste conversieratio leiden.
U kunt zelfs speciaal voor hen een speciale aanbieding of bericht maken die u opneemt in de Google-display-advertenties die u voor de campagne maakt.
Aantal gebeurtenissen
Lijkt de ‘Prijsopties Menu Klik’-gebeurtenis elke maand altijd het hoogste aantal te hebben?
U kunt alle bezoekers die op de menuknop “Prijsopties” hebben geklikt, toevoegen aan een GA4-doelgroep en naar hen remarketen met een gratis proefaanbieding voor uw software.
Niet alleen dat, u kunt ook een andere doelgroep maken die bezoekers target die op het menu ‘Productkenmerken’ hebben geklikt en ze een geheel andere Google Ads-displaycampagne laten zien.
Gemiddelde sessieduur
Stel dat u levensverzekeringen verkoopt en merkt dat hoe langer de gemiddelde sessieduur van een gebruiker bij hun eerste bezoek, hoe groter de kans is dat ze een afspraak met u plannen bij hun tweede bezoek aan de website.
U kunt een doelgroep creëren met elke bezoeker die in de top 50% van de gemiddelde sessieduur zit en alleen voor hen op de markt is.
Elke statistiek geeft aanwijzingen over uw doelgroep en ze kunnen allemaal worden gebruikt om doelgroepen in GA4 te maken die vervolgens kunnen worden gebruikt met Google Ads-campagnes om uw ideale gebruiker effectiever te targeten.
Er is veel meer aan Google Analytics 4
Dit waren slechts drie “verborgen” statistieken, maar er zijn er nog veel meer.
30 juni 2023 is de laatste dag dat UA gegevens op uw website verzamelt, dus duik het platform in en begin zo snel mogelijk GA4-gegevens te gebruiken om uw Google Ads-campagnes te optimaliseren.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Sergey Nivens/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!