Na de bezuinigingen door op 20 januari 12.000 werknemers te ontslaan, heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie deze week officieel een antitrustzaak aangespannen tegen Google.
Met geruchten over een mogelijke rechtszaak die al geruime tijd aan de gang is, is deze stap van de DOJ niet onverwacht.
De rechtszaak claimt het monopolie van het technologiebedrijf op het huidige digitale advertentie-ecosysteem.
8 staten sluiten zich aan bij nieuwe rechtszaak
Tot nu toe hebben acht staten hun krachten gebundeld met de DOJ in de rechtszaak. Ze bevatten:
Virginia
Californië
Colorado
Connecticut
New Jersey
New York
Rhode Island
Tennessee
Vergeet niet dat deze rechtszaak los staat van de eerste DOJ-rechtszaak keert terug in 2020 tegen Google
In het 153 pagina’s tellende document betoogt de DOJ dat Google een advertentieomgeving heeft gecreëerd die op oneerlijke wijze de producten van Alphabet bevoordeelt.
In meer detail stelt de DOJ:
Google, een enkel bedrijf met alomtegenwoordige belangenconflicten, controleert nu: (1) de technologie die door bijna alle grote website-uitgevers wordt gebruikt om advertentieruimte te koop aan te bieden; (2) de primaire instrumenten die door adverteerders worden gebruikt om dergelijke advertentieruimte te kopen; en (3) de grootste advertentie-uitwisseling die uitgevers koppelt aan adverteerders elke keer dat er advertentieruimte wordt verkocht.
Sprekend over de monopolieheffing, stelt de klacht verder:
Google misbruikt zijn monopolie om website-uitgevers en adverteerders schade toe te brengen die concurrerende advertentietechnologieproducten durven te gebruiken op zoek naar overeenkomsten van hogere kwaliteit of tegen lagere kosten. Google gebruikt zijn dominantie over digitale advertentietechnologie om meer transacties naar zijn eigen advertentietechnologieproducten te leiden, waar het hoge vergoedingen ophaalt om zijn eigen zakken te vullen ten koste van de adverteerders en uitgevers die het zogenaamd bedient.
Google reageert publiekelijk op beschuldigingen
Na het nieuws heeft Google zijn officiële vrijgegeven uitspraak over de kwestie
De belangrijkste contrapunten van de vraag zijn gericht op het volgende:
Overheidscontrole binnen een concurrerende industrie
Geschiedenis herschrijven en innovatie omkeren
Dan Taylor, VP Global Ads bij Google, verklaarde:
Wij zijn een van de honderden bedrijven die het plaatsen van advertenties op internet mogelijk maken. En het is algemeen bekend dat de concurrentie toeneemt naarmate meer en meer bedrijven binnenkomen en investeren in het opbouwen van hun advertentieactiviteiten.
Hij gaf voorbeelden van toegenomen concurrentie in de afgelopen jaren, waaronder toegenomen investeringen door Apple en Amazon in hun advertentieplatforms en andere mediabedrijven zoals Comcast en Disney.
Waar laat dit de reclame-industrie?
Als Google schuldig wordt bevonden in deze rechtszaak, betekent dit waarschijnlijk dat 15 jaar oude acquisities zoals AdMeld en DoubleClick ongedaan worden gemaakt.
Als ze worden gesloten, is het moeilijk te zeggen hoe direct ze van invloed zijn op advertentietechnologieën binnen het Google Ads-platform, inclusief andere die door marketeers worden gebruikt.
Google beweert ook dat een uitspraak tegen Google de bredere advertentie-industrie zou schaden, “waardoor het voor Google moeilijker wordt om efficiënte advertentietools te bieden die uitgevers, adverteerders en de bredere Amerikaanse economie ten goede komen.”
Overzicht
De rechtszaak tegen Google staat nog in de kinderschoenen. Drastische veranderingen zullen zich in de nabije toekomst waarschijnlijk niet voordoen.
We zullen blijven updaten naarmate er meer informatie beschikbaar komt.
U kunt het volledige procesdocument hier lezen.
Uitgelichte afbeelding: Sergei Elagin/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!