Nu kunt u de PPC- en SEO-campagnes dupliceren die daadwerkelijk klanten binnenhalen.
Hoewel telefonische vragen doorgaans leads met een hoge intentie vertegenwoordigen, kan het moeilijk zijn om te weten welk marketingkanaal een bepaalde lead ertoe heeft aangezet om uw bedrijf te bellen; Dit is waar Google Analytics 4 om de hoek komt kijken.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google’s websiteverkeer en interactietracking.
Het kan u helpen te begrijpen hoeveel mensen uw website bezoeken, welke pagina’s ze lezen en welke informatie ertoe leidt dat ze klant worden.
Met GA4 kunt u uw klantreis perfect meten over meerdere platforms; dit omvat telefoongesprekken en offline conversies.
Wanneer uw bureau overstapt op GA4, kunt u uw ervaring met telefoonconversies verbeteren om het leadtraject van uw klanten effectief bij te houden en te rapporteren.
Houdt Google Analytics 4 oproepen standaard bij?
Nee. De native call-tracking van Google analyseert oproepen niet effectief.
Out of the gate houdt GA4 alleen de volgende conversiegebeurtenissen bij:
aankoop (web en app). first_open (alleen app). in_app_purchase (alleen app). app_store_subscription_convert (alleen app). app_store_subscription_renew (alleen app).
Om telefoongesprekken correct toe te wijzen aan GA4, moet u mogelijk handmatig aangepaste conversiegebeurtenissen maken.
“Met de overstap naar GA4 zijn doelen nu conversies. GA4 is veel slimmer en meer geautomatiseerd als het gaat om het bijhouden van conversies, dus je hoeft geen doelen meer in te stellen op basis van beperkte conversiecriteria.
Conversies in GA4 zijn gebeurtenisgestuurd. Uw conversies zijn dus event_name, waarbij de parameter de gebeurtenis wijzigt. Je kunt nu een gebeurtenis markeren als een conversie.”
Hoewel GA4 de mogelijkheid heeft om klikken op een telefoonnummer bij te houden, wordt een groot percentage van de oproepen nog steeds gemist wanneer gebruikers de nummers rechtstreeks in hun telefoon typen.
Hoe volg ik geavanceerde telefoongesprekanalyses in Google Analytics 4?
Aangezien GA4 telefoongesprekken niet effectief bijhoudt, kan het implementeren van CallRail-oproepregistratie in uw Google Analytics-strategie u helpen meer bruikbare marketinginzichten te krijgen dan alleen Google Analytics 4 te gebruiken.
CallRail integreert naadloos met GA4 om uw proces voor het volgen van oproepen te verbeteren.
Stapsgewijze handleiding voor het maken van conversiegebeurtenissen voor het bijhouden van oproepen in Google Analytics 4
In CallRail’s Complete Guide to Google Analytics 4 wordt uitgelegd hoe u uw doelen (nu bekend als “conversies”) kunt instellen in GA4. Hier zijn de snelle details.
Als u een gebeurtenis handmatig wilt markeren als een conversie in GA4, kunt u de gebeurtenis op twee manieren configureren:
Houd een bestaand evenement bij als een conversie. Maak een nieuwe conversiegebeurtenis op basis van de naam van de gebeurtenis.
Om te beginnen met het bijhouden van een bestaande gebeurtenis als een conversie:
Klik in de linkernavigatie op Beheer > Evenementen. Zoek de gebeurtenis in de bestaande gebeurtenissentabel. Klik in de kolom ‘Markeren als conversie’ van het evenement om de schakelaar te activeren. Als u CallRail heeft, ziet u conversies met de volgende namen: phone_call, form, chat, sms.
Een conversie maken op basis van de naam van het evenement:
Selecteer Beheerder > Conversies in het linkernavigatievenster. Klik op Nieuwe conversiegebeurtenis. Voer de naam van het nieuwe evenement in. Zorg ervoor dat u de exacte gebeurtenisnaam gebruikt met correct hoofdlettergebruik. Klik op Opslaan.
Meld u aan voor een gratis proefperiode van CallRail-services en ontdek wat geavanceerde oproepregistratie voor uw bedrijf kan betekenen.
Begin gegevens over telefoongebeurtenissen te gebruiken om uw marketing een boost te geven
U hoeft niet te raden welke marketingtactieken voor u werken en in welke mate.
Met software voor het volgen van oproepen weet u het zeker.
CallRail helpt u “beter te begrijpen waardoor uw telefoons overgaan”. En met deze nieuwe dataset kunnen u en uw klanten beginnen met het invullen van de informatiehiaten in uw proces.
Nu kunt u het volledige bereik van uw ROI krijgen en alle belangrijke conversiegebeurtenissen binnen de levenscyclus van een lead volgen.
Zodra u begint met het opnemen van het bijhouden van offline conversies in uw strategie, zult u merken dat uw relatie tussen agent en klant verbetert doordat u de waarde van uw campagne aantoont door middel van gegevensverzameling.
Uw klanten willen gewoon zeker weten dat hun marketinginspanningen vruchten afwerpen, en door gebruik te maken van Google Analytics 4 met CallRail call tracking kunt u aantonen dat elk aspect van hun marketingcampagnes (inclusief telefoongesprekken) goed werkt.

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!