Tijdens een recent telefoongesprek met aandeelhouders verklaarde Satya Nadella, CEO van Microsoft, dat kunstmatige intelligentie uiteindelijk zal worden opgenomen in alle toepassingen van het bedrijf.
Na de financiële prestaties van Microsoft afgelopen kwartaal te hebben besproken, beantwoordde Nadella vragen over AI en de geplande integratie ervan in meer producten.
Gezien de toezegging van Microsoft om zijn samenwerking met OpenAI uit te breiden, is het logisch dat aandeelhouders vragen hebben over wanneer Microsoft van plan is de technologie waarin het investeert te gebruiken.
Hoewel Nadella nog niet klaar was om een specifieke datum te geven, zei hij wel dat AI zou worden geïntegreerd allemaal van Microsoft-toepassingen in de toekomst.
In dit artikel analyseren we de uitspraken van Nadella over AI en vatten we kort de hoogtepunten van het winstrapport van Microsoft samen.
Nadella zegt dat elke Microsoft-app een AI-app zal zijn
Tyler Radke, hoofdanalist bij Citi, vroeg Nadella naar de mate waarin AI zal worden gebruikt in Microsoft Azure, het cloud computing-platform waarop de applicaties worden uitgevoerd.
Dit was het antwoord van Nadella:
“Ik denk dat het te vroeg is om de AI op de een of andere manier te scheiden van de rest van de werklast. Ik bedoel, zelfs de werklasten zelf, de AI zal alleen een kernonderdeel worden van een werklast in Azure in plaats van Met andere woorden, als je een applicatie hebt die veel inferentie gebruikt, bijvoorbeeld, zal het ook veel opslagruimte hebben, en het zal veel andere berekeningen hebben dan GPU-inferentie, als je wilt. Ik denk natuurlijk dat na verloop van tijd elke toepassing een AI-toepassing zal worden. Dat is, denk ik, de beste manier om over deze transformatie na te denken.’
Nadella zegt dat het nog te vroeg is om AI in een eigen categorie op te splitsen, omdat het een kernonderdeel van elk product aan het worden is.
Hij is van mening dat AI in de loop van de tijd in alle applicaties zal worden geïntegreerd en ook zal worden geïntegreerd met opslag en andere vormen van computergebruik die verder gaan dan GPU-inferentie.
In antwoord op een vraag van Keith Weiss van Morgan Stanley uitte Nadella een soortgelijk gevoel en zei dat investeerders mogen verwachten dat AI in alles wordt opgenomen.
“Ik denk dat de manier waarop onze investeerders het zien, is dat we fundamenteel geloven dat de volgende grote golf van platforms, zoals ik al zei, AI zal zijn. En we zijn er ook sterk van overtuigd dat veel van de zakelijke waarde wordt gecreëerd door simpelweg in staat te zijn om die golven op te vangen en vervolgens dat deze golven elk onderdeel van onze technologiestapel beïnvloeden, en ook nieuwe oplossingen en nieuwe kansen creëren…
We kijken er dus naar uit om AI in elke laag van de stapel in te bedden, of het nu gaat om productiviteit of om onze consumentendiensten.”
Andere hoogtepunten uit de inkomstenoproep van Microsoft
Microsoft kondigde aan dat het in het laatste kwartaal van 2022 $ 52,7 miljard aan inkomsten verdiende, een stijging van 2% ten opzichte van het voorgaande jaar.
De winst van het bedrijf is echter gedaald als gevolg van dalingen in het bedrijfsresultaat, het nettoresultaat en de winst per aandeel.
De advertentie-uitgaven daalden iets meer dan verwacht, wat een impact had op de zoek- en nieuwsadvertentie- en marketingoplossingen van LinkedIn.
Een van de hoogtepunten is de stijging van de LinkedIn-omzet met 10%. Dit geeft aan dat het professionele netwerkplatform goed werkt en dat bedrijven er gerust tijd in kunnen steken.
Een ander hoogtepunt van het rapport is de omzetstijging van 20% voor serverproducten en cloudservices. Deze groei werd gedreven door de omzet uit Azure en andere clouddiensten, die met 31% toenam.
Dit geeft aan dat de clouddiensten van Microsoft steeds populairder worden in de markt, wat een goed voorteken is voor de toekomst van de samenwerking van het bedrijf met OpenAI.
Ondanks een lichte daling van de winst blijven de algehele financiële prestaties van het bedrijf sterk.
bron: Microsoft
Uitgelichte afbeelding: ThomasAFink/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!