Het was moeilijk om het afgelopen jaar niet te horen of te praten over GA4.
Het is een van de meest besproken updates van Google binnen de SEO-gemeenschap en veel breder, ondanks dat het niet direct gekoppeld is aan SEO-strategie of -tactieken.
Google Analytics is het populaire platform voor het monitoren, meten en begrijpen van betrokkenheid bij onze websites. Hoewel de rapportage, gegevenstypes (“niet verstrekt” iemand?) en specifieke functies in de loop der jaren zijn veranderd, is het gebruik van het platform niet verminderd.
Nu Google Analytics Universal Analytics het einde van zijn levensduur heeft bereikt, is het tijd om vertrouwd te raken met GA4.
Of je nu maanden geleden bent gemigreerd, een geautomatiseerde migratie van Google hebt uitgevoerd of helemaal opnieuw bent begonnen, ik wil vijf essentiële rapporten met je delen die je nodig hebt om je SEO-campagnes en -inspanningen te meten.
Verkeersacquisitierapport
Laten we beginnen met wat ik zou beschouwen als het belangrijkste en meest relevante rapport, Verkeersacquisitie. Het rapport is bedoeld om site-eigenaren te helpen begrijpen waar bezoekers vandaan komen voordat ze op de site terechtkomen.
Dus waarom zou dit belangrijk zijn voor SEO-doeleinden?
Met het verkeersacquisitierapport kunt u meten hoe uw SEO-campagnes zich verhouden tot andere kanalen en binnen uw algehele geïntegreerde marketinginspanningen.
Hoeveel bezoekers komen uit organisch versus zoeken? Wat is de betrokkenheid van organische bezoekers in vergelijking met die van e-mail? Er zijn zoveel vergelijkingen en details om hier op in te gaan.
Dit is een van de eerste en belangrijkste gegevensbronnen om veel van de punten te verbinden tussen de natuurlijke en opzettelijke invloeden die u heeft om uw publiek naar uw website-inhoud te leiden.
Screenshot uit GA4, juni 2023
GA4 maakt standaard gebruik van een data-driven-attributiemodel, dat een algoritme bevat om te bepalen hoe krediet moet worden gegeven aan verschillende kanalen tijdens het traject van een gebruiker.
Hoewel data-driven-attributie kan worden gebruikt in Universal Analytics, is het veel breder in GA4, waarbij rekening wordt gehouden met meer dan 50 verschillende contactpunten voor nauwkeurige attributie.
Statistieken die kunnen worden bekeken in het verkeersacquisitierapport zijn onder andere:
Gemiddelde interactie. conversies. Sessies gepleegd. Betrokken sessies per gebruiker. Verplichtingskosten. Aantal evenementen. Gebeurtenissen per sessie. Sessies. De totale omzet. gebruikers
Screenshot uit GA4, juni 2023
Conversie rapporten
Conversierapporten zijn belangrijk voor SEO’s vanwege hun vermogen om de gebeurtenissen bij te houden die een bezoeker naar een conversie op de website hebben geleid.
Het rapport geeft aan wat een conversie heeft veroorzaakt door conversies vast te leggen op basis van de naam van het evenement en hoe u krediet voor de conversie hebt toegekend op basis van uw attributiemodel.
Het standaardrapport bevat conversies, totale inkomsten en statistieken voor het totale aantal gebruikers.
Screenshot uit GA4, juni 2023
Het instellen van conversies in GA4 is anders dan in Universal Analytics.
In UA werden doelen gebruikt om conversies aan te geven, terwijl GA4 gebeurtenissen gebruikt. Tijdens de installatie heeft GA4 een aantal bestaande gebeurtenissen die kunnen worden gemarkeerd als conversies op basis van uw marketingdoelen.
Bestaande evenementen zijn onder meer:
klikken eerste bezoek. paginaweergave. bewegen. sessie_start. Dien het formulier in. bekijk_zoekresultaten.
In de meeste gevallen wilt u uw eigen gebeurtenissen instellen om conversies bij te houden die het beste aansluiten bij uw trechter.
Voor websites die gericht zijn op het genereren van leads, zijn formulierinzendingen doorgaans de primaire conversies. Hoewel GA4 ‘submit_form’-acties standaard bijhoudt, levert het waarschijnlijk niet genoeg gegevens op om zo waardevol te zijn als nodig is.
Een lead voor het indienen van een nieuwsbrief kan zich bijvoorbeeld in een ander deel van de trechter bevinden of een secundair doel hebben in vergelijking met het indienen van een contactformulier. We raden u aan een aangepaste gebeurtenistag te maken met Google Tag Manager.
Zoals vermeld in het gedeelte Verkeersacquisitierapport, gebruikt GA4 een gegevensgestuurd attributiemodel, zodat conversies nauwkeuriger kunnen worden toegeschreven aan het juiste kanaal wanneer bezoekers via verschillende contactpunten met uw site communiceren.
Google Search Console meldt
Google Search Console is een van de belangrijkste bronnen van gegevens en prestatie-informatie voor SEO-professionals, en net als bij Universal Analytics kunnen gebruikers GSC integreren met GA4.
Net als bij UA zijn er twee rapporten in GA4 gekoppeld aan Search Console:
Google organische zoekopdrachten: Met dit rapport kunt u GSC-statistieken per zoekopdracht bekijken.
Google organisch zoekverkeer: Dit rapport toont bestemmingspagina’s met Search Console- en Analytics-statistieken.
Search Console-rapporten worden niet standaard gepubliceerd. Als je de rapporten wilt bekijken, moet je een nieuwe Search Console-linkproperty toevoegen via je beheerdersinstellingen.
Screenshot uit GA4, juni 2023
Zoek in het eigenschappengedeelte naar de knop ‘Search Console Link’.
Screenshots van GA4, juni 2023
Hoewel GA4-rapportage het niveau van organische rapportage in GSC niet volledig kan vervangen, is het handig om de gegevens op één platform te hebben.
De belangrijkste waarde is dat site-eigenaren kunnen zien hoe organische bezoekers omgaan met de site voor specifieke bestemmingspagina’s.
Screenshot uit GA4, juni 2023
Wat is de waarde van de gegevens die worden geleverd door het organische zoekverkeersrapport van Google voor bestemmingspagina’s in vergelijking met de statistieken die worden geleverd door het meer algemeen genoemde rapport over bestemmingspagina’s (dat ik in de volgende zal beschrijven)?
Het Google Search Console-rapport biedt een uitgebreid inzicht in bestemmingspagina’s en de zichtbaarheid van uw website in de zoekresultaten van Google.
Het biedt gedetailleerde statistieken zoals vertoningen, klikken, klikfrequenties en zoekwoorden, die cruciaal zijn om organisch verkeer naar uw bestemmingspagina’s te leiden.
Ter vergelijking: de landingspaginarapporten van GA4 bieden een breder perspectief door meerdere verkeersbronnen te analyseren, waaronder organisch zoeken, direct verkeer en verwijzingen.
Hoewel beide rapporten waardevolle informatie bieden, richt het Google Search Console-rapport zich specifiek op de zichtbaarheid en prestaties van bestemmingspagina’s in de zoekresultaten van Google.
Biedt diepgaande gegevens om organisch zoekverkeer en zoekwoordprestaties te evalueren.
Screenshot uit GA4, juni 2023
Aan de andere kant zijn er enkele beperkingen aan de integratie van Search Console met GA4. Helaas kunt u met GA4 alleen een gegevensstroom binden aan een zoekconsole.
Landingspagina rapporten
Het rapport over de bestemmingspagina helpt u te begrijpen welke pagina’s op uw website het meeste organische verkeer genereren.
Door deze gegevens te analyseren, kunt u goed presterende pagina’s identificeren die organische bezoekers aantrekken en andere pagina’s dienovereenkomstig optimaliseren. U kunt ook het bouncepercentage, de gemiddelde tijd op de pagina en het conversiepercentage van elke bestemmingspagina evalueren om uw SEO-strategie verder te verfijnen.
In het GA4 Landing Page-rapport kunnen site-eigenaren eenvoudig secundaire dimensies wijzigen om te zien hoe een landingspagina zich opstapelt op basis van waar gebruikers vandaan komen.
In het rapport over de bestemmingspagina kunt u eenvoudig zien hoe een pagina verkeer naar gebruikers leidt in verschillende stadia van de conversietrechter met behulp van verschillende subdimensies.
Als u bijvoorbeeld ‘Sessiebron/medium’ toevoegt, kunt u zien waar een gebruiker zich op dit moment bevindt, terwijl ‘Eerste gebruikerbron/medium’ laat zien hoe gebruikers voor het eerst interactie met uw site hebben gehad.
conclusie
Of u nu nieuw bent bij Google Analytics en GA4 ontdekt als uw eerste kennismaking met het Google Analytics-ecosysteem, of u bent gemigreerd en aan het oriënteren bent, het is belangrijk om te weten hoe u zich kunt oriënteren en waar u uw tijd en aandacht aan kunt besteden.
Of we nu dol zijn op de nieuwe functies, klagen over wat er ontbreekt in GA4, of gewoon wat tijd nodig hebben om ons aan te passen, het is er en we zullen ons zeker aanpassen en nieuwe en diepere manieren vinden om onze websitegegevens te benutten.
Onthoud zoals altijd dat gegevens gegevens zijn, of het nu afkomstig is van Universal Analytics, GA4 of een ander meetplatform. Het belangrijkste is wat we met de gegevens doen, hoe we deze integreren, gebruiken en zinvolle informatie vinden.
Houd uw meetplan en waar u om geeft centraal terwijl u gegevens koppelt aan uw marketing- en SEO-doelen en -doelstellingen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: chayanuphol/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!