fbpx

Fact Check: zorg dat je feiten goed zijn

Share This Post


In de afgelopen tien jaar is het concept ‘nepnieuws’ een doorn in het oog geworden van zowel consumenten als contentschrijvers.

Digitale marketeers die SEO-inhoud op bedrijfsniveau schrijven, zien zichzelf misschien niet als journalisten of nieuwsverslaggevers, maar er is een grotere overlap tussen de rollen dan veel mensen zich realiseren.

Net als kranten moeten schrijvers van zakelijke SEO-inhoud het vertrouwen van hun publiek verdienen door autoriteit, relevantie en expertise aan te tonen.

En hoewel je misschien denkt dat als contentmarketeer de enige persoon die je bedient je klant of werkgever is, is de waarheid dat goede SEO-content dezelfde service biedt aan consumenten.

Je maakt niet alleen reclame voor mensen; je helpt hen antwoorden, informatie en oplossingen voor hun problemen te vinden.

Dat is de reden waarom, voor schrijvers van SEO-inhoud, de feiten juist zijn: cruciaal.

“Nepnieuws” heeft het vertrouwen van veel mensen in de media aangetast. Vooral online-inhoud voert altijd een zware strijd vanwege de oververzadiging van de digitale ruimte en de enorme hoeveelheid verkeerde informatie die op blogs en sociale-mediasites verschijnt met weinig kwaliteitscontrole.

Fact-checking is tegenwoordig aantoonbaar belangrijker dan ooit.

Een kleine fout is alles wat nodig is om het vertrouwen van een consument voor altijd te verliezen.

Maar wat betekent het om je feiten op orde te hebben? Zorgt het er alleen voor dat alle namen correct zijn gespeld en dat elke claim een ​​toegeschreven bron heeft?

Beide dingen zijn een belangrijk onderdeel van SEO-factchecking, maar ze zijn slechts een klein stukje van een grote puzzel.

Best practices voor het controleren van zakelijke SEO-feiten

Leuk weetje: zelfs als consumenten niet weten dat je liegt, doet Google dat wel.

Webpagina’s met misleidende, onnauwkeurige of slecht beoordeelde inhoud worden bestraft en verschijnen minder snel in zoekresultaten.

Wil je de toorn van het almachtige algoritme vermijden? Dit is wat u moet doen:

Zorg dat de basis goed is

Een paar alinea’s geleden zei ik dat het controleren van feiten niet beperkt is tot het correct spellen van namen, leeftijden, posities en voornaamwoorden van mensen.

Het is echter nog steeds belangrijk om de basis goed te krijgen. Als je niet zoveel kunt doen, ben je niet klaar voor meer gedetailleerde feitencontrole.

Het is vooral belangrijk om deze informatie goed te krijgen wanneer u meerdere mensen citeert.

U moet niet alleen citaten en ideeën aan de juiste bronnen toeschrijven, maar u moet er ook voor zorgen dat de informatie die zij met u hebben gedeeld, nauwkeurig wordt weergegeven.

Controleer alles

Als je een citaat krijgt van iemand die zegt dat de lucht blauw is, ga dan voor de zekerheid naar buiten en kijk omhoog.

Oké, dat is misschien een overdreven voorbeeld, maar je snapt het idee.

Dubbele en driedubbele controle allemaal.

Als u een nuttige quote of statistiek online vindt, zoek dan de originele bron. Kijk of u andere betrouwbare webpagina’s met dezelfde informatie kunt vinden.

Wees niet bang om zelf een beetje onderzoek te doen. Je kraakt de cijfers en probeert bewijs te vinden om het te staven.

Neem nooit iets tegen de nominale waarde.

Ga naar de bron

Over het bijhouden van de bronnen van statistieken en citaten gesproken – dit is zo’n belangrijke hoeksteen voor het controleren van feiten, die het verdient om nu uitgebreid te worden.

Heb je ooit een leraar of professor tegen je gehad, in niet mis te verstane bewoordingen, om Wikipedia nooit als bron te gebruiken?

Welnu, dat is net zo waar als u SEO-inhoud op ondernemingsniveau schrijft. Wikipedia kan nuttig zijn om u naar nuttige bronnen te verwijzen, maar het mag niet uw hoofdtekst zijn.

Ook geen enkele tweedehands bron. Als een andere webpagina iets als feit vermeldt, bevestig dan waar het dat feit vandaan heeft.

Als het een beruchte bron is en je prijst het, dan word je ook een beruchte bron.

Begrijp de informatie

Het schrijven van inhoud, vooral op bedrijfsniveau en vooral in een bureaucontext (in plaats van een intern PR-team), vereist vaak dat schrijvers veel verschillende expertisegebieden in veel verschillende industrieën bestrijken.

Het kan verleidelijk zijn om informatie die al bestaat uit te spuien en te plagiaat, maar als u dat doet, kunt u geen zinvolle informatie verstrekken.

U moet de informatie die u overbrengt begrijpen.

Dit zal u helpen tegenstrijdigheden en feitelijke fouten te ontdekken en oprechte autoriteit te tonen.

Is AI-automatisering de toekomst van fact-checking?

Het controleren van de inhoud op bedrijfsniveau kost veel tijd en moeite, maar bezuinigen is een recept voor rampen.

Gelukkig, zoals met veel andere aspecten van SEO is gebeurd, kan AI-automatisering het proces binnenkort vereenvoudigen.

Full Fact, een onafhankelijke fact-checking-organisatie gevestigd in het VK, is de afgelopen jaren toonaangevend geweest in het ontwikkelen van geautomatiseerde en schaalbare fact-checking-tools.

De inspanningen van Full Fact hebben al de aandacht getrokken van de grootste namen in zoekmachinetechnologie.

In 2019 was de non-profitorganisatie een van de winnaars van de Google AI Impact Challenge 2019, waarmee mogelijk revolutionaire onderzoeksprojecten op het gebied van automatisering worden gefinancierd.

Het verklaarde doel van Full Fact is om AI-software te ontwikkelen die in staat is om lange stukken inhoud op te splitsen in afzonderlijke zinnen en vervolgens de soorten claims te identificeren die die zinnen vertegenwoordigen, voordat deze claims in realtime worden vergeleken met de meer actuele feiten . nieuwsgegevens

Hoewel Full Fact nog jaren verwijderd is van het bereiken van zijn doel, zijn de voordelen van deze vooruitgang voor het schrijven van SEO-inhoud duidelijk.

Dat gezegd hebbende, je hoeft niet op de toekomst te wachten om AI-automatisering en andere softwaretools te gebruiken om je te helpen feiten te controleren.

De Grammatica-plagiaatcontrole identificeert bijvoorbeeld niet alleen dubbele inhoud uit een andere bron, maar markeert ook delen van de tekst die toeschrijving vereisen.

Ondertussen kunnen veelgebruikte zakelijke SEO-tools zoals Semrush, Ahrefs en Moz worden gebruikt om de autoriteit van een domein te onderzoeken, zodat u kunt beslissen welke bronnen als betrouwbaar worden beschouwd.

Fact-checking in de oververzadigde nieuws- en informatiemarkt van vandaag kan op het eerste gezicht intimiderend zijn. Maar het aantal bronnen dat beschikbaar is voor inhoudschrijvers groeit elke dag met grote sprongen.

Door deze middelen beter te gebruiken, kunt u het vertrouwen van de consument winnen in een tijd waarin dat soort vertrouwen een zeer delicaat, kostbaar en waardevol goed is.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: redgreystock/Shutterstock



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!