Er zijn steeds meer meldingen op internet van Google Ads-accountmanagers die dreigen rechtstreeks contact op te nemen met klanten, ook al is dat niet toegestaan.
Bureaus die niet reageren op e-mails van Google Ads-accountmanagers, ontvangen naar verluidt bedreigingen van Google-vertegenwoordigers om rechtstreeks contact op te nemen met klanten.
In sommige gevallen bellen Google Ads-accountmanagers klanten om hun bureau te verlaten.
Er zijn twee dingen die hier duidelijk moeten zijn:
Bureaus zijn niet verplicht om met vertegenwoordigers van Google te spreken. Een Google Ads-accountmanager mag nooit een bureauklant bellen.
Een Google Ads-vertegenwoordiger die tegen klanten zegt dat ze hun bureau moeten ontslaan, gaat te ver.
Deze meldingen komen echter steeds vaker voor.
Matt Janaway, CEO van Marketing Labs, deelde deze week zijn ervaringen op LinkedIn:
Screenshot van: linkedin.com/posts/mattjanaway, november 2022.
Het bericht van Janaway trok de aandacht van Google Ads Liaison Ginny Marvin, die zegt dat het probleem “onmiddellijk” zal worden aangepakt.
Marvin voegt eraan toe: “Dit is niet in overeenstemming met hoe we verwachten dat ons team onze adverteerders en bureaupartners ondersteunt.”
Screenshot van: linkedin.com/posts/mattjanaway, november 2022.
Janaway is niet de enige met zijn ervaring.
Gedurende de hele maand oktober circuleerden op Reddit rapporten van Google-vertegenwoordigers die zich met soortgelijke praktijken bezighielden.
Een Reddit-gebruiker plaatste een screenshot van een e-mail die werd ontvangen door een Google Ads-accountstrateeg, die luidt:
“Ik schrijf u nog een laatste keer uit beleefdheid, omdat het mijn oprechte doel is u waarde en geavanceerde strategieĆ«n te bieden met Google Ads, en met u samen te werken om u te helpen tijd te besparen en uw klanten succesvoller te maken met Google Ads , dus ik neem nog een laatste keer contact met je op om je te laten weten dat als ik je niet te pakken krijg, ik aanneem dat je mijn e-mails niet ontvangt en ik rechtstreeks contact opneem met de klanten die aan mij zijn toegewezen.”
Een andere Reddit-gebruiker heeft bijna hetzelfde verhaal en zegt dat ze zijn “lastiggevallen” met dagelijkse e-mails van een Google Ads-vertegenwoordiger om gebeld te worden en campagnewijzigingen door te voeren.
Nogmaals, bureaus zijn niet verplicht om met Google-vertegenwoordigers te praten of wijzigingen door te voeren waar klanten niet om vragen.
Als u een e-mail zoals hierboven ontvangt, kunt u het beste een klacht indienen via het officiƫle Google-formulier.
Pas op voor deze agressieve verkooptactieken. Zolang u geen beleid schendt, heeft Google geen zeggenschap over hoe u de campagnes van uw klanten beheert.
Uitgelichte afbeelding: FGC/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!