Google maakt de overstap naar data-driven-attributie gemakkelijker voor Google Ads-campagnes en stelt adverteerders in staat om te zien welke invloed dit heeft op campagnes voordat ze overstappen.
Data-driven-attributie is de standaard en meest gebruikte attributie voor Google Ads-campagnes. Adverteerders kunnen echter aarzelen om hun geprefereerde attributiemodel te wijzigen omdat ze niet weten hoe dit de prestaties zal beïnvloeden.
In een blogpost verdedigt Google de overstap naar data-driven-attributie door te zeggen dat adverteerders doorgaans een toename in conversies ervaren in vergelijking met hun huidige attributiemodel:
“Adverteerders die overstappen op data-driven-attributie vanuit een ander attributiemodel zien doorgaans een gemiddelde toename van 6% in conversies. Met data-driven-attributie wijzen algoritmen voor machine learning een fractie krediet toe aan contactpunten met klanten die voorheen mogelijk ondergewaardeerd waren. Slim bieden kan reageren op deze kansen, resulterend in prestatiewinst.”
Om meer adverteerders vergelijkbare prestatieverbeteringen te laten zien, biedt Google meer transparantie over de invloed van data-driven-attributie op accounts.
Google introduceert een nieuwe tool die adverteerders een beter inzicht geeft in de effecten van data-driven-attributie voordat ze hierop overstappen. De tool is ontworpen om adverteerders meer vertrouwen te geven bij het wisselen van attributiemodel.
Simulatietool voor gegevensgestuurde attributie
Google lanceert een nieuwe tool om te simuleren hoe automatische biedingen de afgelopen zeven dagen zouden hebben gereageerd op data-driven-attributie.
Adverteerders kunnen deze tool gebruiken om te zien hoe data-driven-attributie hun accounts zal beïnvloeden voordat ze hun huidige attributiemodel verlaten.
De Google-blogpost gaat verder:
“Zoals bij elke accountwijziging is het belangrijk te weten wat u kunt verwachten. Daarom lanceren we binnenkort een simulatietool voor in aanmerking komende adverteerders waarmee u kunt zien hoe automatische biedingen zouden hebben gereageerd op data-driven-attributie in de afgelopen 7 dagen. Zo krijgt u meer inzicht in de effecten van data-driven-attributie op uw account voordat u de wijziging aanbrengt.”
Data-driven-attributie voor meer advertentietypen
Google breidt data-driven-attributie uit naar meer advertentietypen, te beginnen met app-conversies en vervolgens ondersteuning voor Discovery-advertenties:
“Tot slot gaan we door met het aanbieden van data-driven-attributie aan meer adverteerders en meer advertentietypen. Historisch gezien heeft data-driven-attributie zoek-, winkel-, display- en YouTube-advertenties ondersteund. We breiden onze ondersteuning voor app-conversies uit en we zal volgend jaar Discovery-formaten gaan ondersteunen (inclusief Performance Max).
We doen er alles aan om u te helpen uw campagnedoelen nauwkeuriger te meten en u de tools te geven die u nodig hebt om te slagen. Met voortdurende vooruitgang op het gebied van machine learning en automatisering kunt u met meer vertrouwen datagestuurde attributie gebruiken om positieve marketingresultaten te behalen.
Uitgelichte afbeelding: Lemonsoup14/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!