Vandaag, Ginny Marvin, de link naar Google Ads aangekondigd dat ondersteuning voor Accelerated Mobile Pages (AMP) nu beschikbaar is voor alle Google Analytics 4 (GA4)-websites.
zei Marvin,
“Vandaag rollen we ondersteuning voor AMP in GA4 uit naar alle uitgevers. Een simpele update van de amp-analytics-configuratie zorgt ervoor dat analyses onmiddellijk in GA4 kunnen stromen.”
AMP- en GA4-integratiedetails
Hoewel AMP-pagina’s HTML-achtig zijn en in elke browser werken, ondersteunen ze niet de gtag.js die wordt gebruikt in Google Analytics. In plaats daarvan wordt er expliciet een aparte tag voor AMP verstrekt.
De gebruikers-ID voor AMP is ook anders. In GA4 worden gebruikers-ID’s willekeurig gegenereerd en opgeslagen in cookies of lokale opslag.
De gebruikers-ID wordt gereset wanneer de gebruiker cookies en lokale opslag wist. Dit betekent dat IP-maskering niet nodig is, aangezien IP-adressen niet worden gelogd of opgeslagen in GA4.
vereisten
Om gegevens te verzamelen, moet u de AMP Analytics-tag implementeren. AMP Analytics verzamelt paginagegevens, gebruikersgegevens, navigatiegegevens, browsergegevens, interactiegegevens en gebeurtenisgegevens.
Bovendien vereist Google dat alle websites aan gebruikers bekendmaken hoe gegevens worden verzameld en gebruikt in GA4 en een optie bieden om zich af te melden.
beperkingen
GA4 heeft enkele beperkingen als het om AMP gaat. Het ondersteunt geen toestemmingsmodusinstellingen, dynamische instellingen, e-commercegebeurtenissen of aanvullende verbeteringen die beschikbaar zijn in standaard Google Analytics.
Volgens Google zullen er in de loop van de tijd meer AMP-mogelijkheden worden toegevoegd.
Google AMP Client ID API en cacheparsing
Het is vermeldenswaard dat Google onlangs de AMP Client ID API heeft geïntroduceerd om gebruikers op AMP-pagina’s beter te volgen.
Als een gebruiker tot nu toe interactie had met uw inhoud, zowel op uw website als via Google-viewers zoals de Google AMP-viewer of Google Zoeken, werden ze in uw analyses als twee afzonderlijke gebruikers weergegeven, omdat de inhoud in twee verschillende contexten werd gepubliceerd.
Met de AMP Client ID API kun je in deze contexten een consistente ID koppelen aan een enkele gebruiker om een volledig beeld te krijgen van hun interactie met je AMP-content, ongeacht waar deze wordt aangeboden.
volgende stappen
U kunt Analytics instellen om bij te houden hoe gebruikers omgaan met uw AMP-pagina’s in het cachegeheugen van Google in vergelijking met uw website.
Volg hiervoor deze stappen:
Voeg de volgende code toe aan de Analytics-tag van uw AMP-pagina’s: vars: { ‘ampHost’: ‘${ampdocHost}’ } Stel in uw Google Analytics 4-property een aangepaste parameter genaamd ‘ampHost’ in om bij te houden waar de AMP-pagina wordt weergegeven . Start uw AMP-pagina’s opnieuw op om de wijzigingen door te voeren.
Zodra u deze stappen heeft voltooid, houdt GA4 bij of elke bekeken AMP-pagina afkomstig is uit uw domein of uit de AMP-cache van Google en stuurt deze informatie naar uw rapporten met de aangepaste parameter ‘ampHost’.
Dit kan inzicht geven in de betrokkenheid van gebruikers in de contexten waarin uw AMP-content wordt aangeboden.
Raadpleeg het officiële Google-helpdocument voor meer informatie over GA4 en AMP.
Uitgelichte afbeelding: postmoderne studio/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!