Google-zoekadvocaat John Mueller legt uit of het gebruik van bot-metatags de positie van webpagina’s in zoekresultaten kan beïnvloeden.
Dit onderwerp wordt behandeld in de nieuwste aflevering van de Ask Googlebot-serie op YouTube.
Mueller reageert op de volgende vraag op Twitter:
“Als een site geen robots-metatag heeft, heeft dat dan een negatief effect op de rankings?”
Websites kunnen metarobot-tags gebruiken om het uiterlijk van zoekfragmenten aan te passen, dus het is gebruikelijk om je af te vragen of ze van invloed zijn op de zoekresultaten.
Het korte antwoord is nee; Metabottags zijn geen rangordesignalen.
Het langere antwoord is dat ze de klikfrequentie kunnen beïnvloeden.
Lees het volledige antwoord van Mueller in het onderstaande gedeelte.
John Mueller van Google op Meta Robots-tags
In antwoord op de vraag over bot-metatags en hun effect op de zoekresultaten, zegt Mueller:
“We praten zo vaak over sommige van deze SEO-elementen dat het gemakkelijk is om aan te nemen dat ze nodig zijn. In dit geval, nee. Een metarobots-tag is niet vereist om te rangschikken.
De robots-metatag kan specificeren hoe een specifieke pagina moet worden weergegeven in de zoekresultaten, of helemaal niet moet worden weergegeven. Deze metatag is alleen nodig als u de standaardweergave van een pagina in zoekresultaten wilt wijzigen.
Als u bijvoorbeeld de lengte van het fragment wilt beperken, kunt u de maximale fragmentrobot-metatag gebruiken. Als je geen voorkeur hebt voor hoe een pagina in de zoekresultaten moet worden weergegeven, dan is het ook prima om geen robots-metatags op een pagina te hebben.
Als je benieuwd bent naar de opties, verwijs ik naar onze documentatie over zowel bot-metatags als andere tags die Google ondersteunt.”
Google ondersteunt meer dan een dozijn metabot-tags die uitgevers kunnen gebruiken om alles aan te passen, van de tekst van een zoekfragment tot afbeeldingsformaten en videovoorbeelden.
Tags hebben invloed op wat mensen zien in zoekresultaten, maar ze hebben geen positieve of negatieve invloed op uw zoekresultaten.
Meta-robottags geven geen signalen of informatie door die Google kan gebruiken om te begrijpen waar een pagina moet ranken in de zoekresultaten.
Daarom heeft een pagina met metarobots-tags geen inherent voordeel ten opzichte van een pagina zonder.
Dat betekent echter niet dat ze niet nuttig zijn. Metarobot-tags zijn de moeite waard om te gebruiken als u niet tevreden bent met hoe Google uw pagina’s in zoekresultaten weergeeft.
Google geeft mogelijk te veel hoofdinhoud van een pagina weer in het zoekfragment. In dat geval kunt u het aantal tekens beperken met de maximaal fragment Label.
Als u denkt dat een zoekfragment er beter uitziet zonder een zoekvak voor sitelinks, kunt u de link zoekvak op onze site Label. Dit is een use-case die de doorklikratio kan beïnvloeden, maar heeft geen invloed op de Google-rangschikking van de pagina.
Zie de officiële helppagina voor meer informatie over metarobots-tags die Google ondersteunt.
bron: Google Zoeken Centraal
Uitgelichte afbeelding: screenshot van YouTube.com/GoogleSearchCentral, september 2022.

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!