Martin Splitt van Google beantwoordde een vraag tijdens de kantoorurensessie van juli 2023 over wat te doen nadat het Google Discover-verkeer opdroogt. Martin geeft een kort overzicht van waar Google Discover om draait.
Google ontdekken
Ontdekken is een feed met artikelen die gebruikers mogelijk interessant vinden.
Google gebruikt signalen van wat de interesses van een gebruiker zijn om inhoud weer te geven die verband houdt met die interesses. het is niet bekend wat deze signalen van belang zijn.
Er is geen documentatie die ingaat op specifieke details over welke signalen Google gebruikt om de interesse van een gebruiker te bepalen.
Maar voor iedereen die op Discover let, is het duidelijk dat een van de tekens zou kunnen zijn waarnaar een gebruiker op zoek is.
Hoe Google Discover-verkeer te krijgen en te behouden?
Dit is de vraag die gesteld wordt:
“Niet langer op Google Discover… Wat moet ik doen om terug te gaan?”
Martin Splitt van Google antwoordde:
“Discover is een organische functie die past bij de vraag en gewoonten van gebruikers.
Er is dus geen eenvoudig antwoord op hoe u Discover-verkeer terug kunt krijgen.
Over het algemeen kan content die is geïndexeerd en voldoet aan onze contentrichtlijnen worden opgenomen in Discover.
Maar… Discover-verkeer is moeilijk te voorspellen en zal eb en vloed zijn.
Google richt zich op de vraag en gewoonten van gebruikers
Deze beschrijving van hoe Google Discover werkt, is nuttig omdat het laat zien hoe het selectieproces is gekoppeld aan wat gebruikers willen zien.
De pagina van Google over toegang tot Google Discover biedt deze tips:
Frisse en meerjarige thema’s
Hoewel Google altijd relevante inhoud weergeeft, zoekt het systeem ook naar nieuwe inhoud over specifieke onderwerpen die vaak nieuwheid nodig hebben.
Zo zijn thema’s als sport, technologie, entertainment en bepaalde producten constant in beweging en komen er de hele dag door nieuwe ontwikkelingen met actuele thema’s bij.
Andere onderwerpen, zoals recepten, veranderen niet veel, tenzij een chef-kok een nieuwe draai aan een oud recept geeft.
Google adviseert:
“Discover-inhoud wordt automatisch bijgewerkt als er nieuwe inhoud wordt gepubliceerd, maar Discover is ontworpen om alle soorten nuttige inhoud van overal op internet weer te geven, niet alleen nieuw gepubliceerde inhoud.”
Schrijf over onderwerpen, niet over zoekwoorden
Een veelgemaakte fout die ik in de SEO-industrie zie, is dat ik me te veel focus op zoekwoorden of woordsemantiek en niet genoeg op onderwerpen.
Mijn ervaring is dat focussen op de semantiek van woorden tijdverspilling is. Focus op interessante onderwerpen.
Onderwerpen gaan over wat er in de branche gebeurt en begrijpen waar mensen op dit moment in geïnteresseerd zijn.
Naar mijn mening brengt de focus op onderwerpen de schrijver dichter bij het leveren van wat mensen nodig hebben en dat is waar Google Discover naar op zoek is.
De Google Discover-webpagina biedt dit:
“Als onderdeel van Google Zoeken gebruikt Discover veel van dezelfde signalen en systemen die door Zoeken worden gebruikt om te bepalen welke inhoud nuttig en mensgericht is.”
Signalen gebruikt door Google Discover
Als het onderwerp eenmaal begrepen is, is het een kwestie van het artikel zo te schrijven dat duidelijk is waar het onderwerp van het artikel over gaat.
Dit is waar zoekwoordgerichte schrijvers en semantisch betrokken SEO’s de weg kwijtraken.
In mijn praktijk is een artikel dat goed scoort een artikel dat zich richt op het onderwerp en dat onderwerp goed communiceert.
Als u naar de koptekst kijkt, een overzicht van de kopelementen die in een artikel worden gebruikt, zal een onderwerpgericht artikel koppen onthullen die het gemakkelijker maken om het onderwerp te begrijpen, zonder dat u de zinnen hoeft te lezen.
Kijkend naar de omtrek van de kop is het zicht op het bos, waarbij je niet de individuele bomen (zinnen) ziet maar het totaalbeeld.
Plan uw inhoud zo dat deze is georganiseerd en bij elk onderwerp past, zoals een verhaal met hoofdstukken.
Google somt de volgende praktische tips op:
“Gebruik paginatitels die de essentie van de inhoud weergeven… Neem boeiende afbeeldingen van hoge kwaliteit op in uw inhoud… Zorg voor inhoud die relevant is voor de huidige interesses, een goed verhaal vertelt of unieke inzichten biedt” .
Google ontmoedigt ook misleidende titels, overdrijving, oproepen tot verontwaardiging en morbide of schokkende onderwerpen.
conclusie
Google Discover kan een geweldige bron van verkeer zijn, maar het is niet consistent.
In mijn ervaring zijn het bij het onderwerp blijven, goed schrijven, een passend gefocust en relevant beeld gebruiken en actueel blijven allemaal geweldige strategieën om uw kans op het scoren van verkeer van Discover te vergroten.
Meer informatie over toegang tot Google Discover:
Ontdek en uw website
Bekijk de spreekuren op 7:32 minuten:
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Prostock-studio

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!