John Mueller van Google antwoordde of het een goed idee is om het titelelement te matchen met hoe Google ze herschrijft op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
Iemand bij Mastodon merkte op dat Google de titelelementen op hun webpagina’s veranderde, waarbij meestal de sitenaam uit de titel werd verwijderd.
Dit lijkt voor hen erop te wijzen dat Google de sitenaam misschien als overbodig beschouwt en dat ze de sitenaam misschien uit de title-tag moeten schrappen.
Moet je overeenkomen met hoe Google de title-tag herschrijft?
Dit is uw vraag:
“Google verandert de titels en verwijdert meestal de sitenaam uit de titel.
Als de titel van de pagina bijvoorbeeld is “Wat is SEO en hoe werkt het? | Sitenaam”
Hij zal het dan herschrijven als “Wat is SEO en hoe werkt het?”
Het lijkt erop dat we de sitenaam niet hoeven op te nemen in de title-tag. (Omdat Google al sitenamen heeft ingevoerd)”
John Mueller van Google antwoordde:
“Ik zou niet aannemen dat een herschreven versie beter zou zijn (voor SEO of gebruikers) en zou aanraden om de sitenaam daar te houden, omdat het gemakkelijker is om de sitenaam te bevestigen die we boven de titel laten zien.
Het is ook een bekend patroon, dus ik zou het niet alleen voor Google veranderen.”
Mueller voegde in een bijzaak toe:
“Nu je het zegt, ik stel me voor dat dit (het titelelement maken wat Google laat zien) iets is dat veel mensen doen…”
Is het goed om het titelelement te matchen met wat Google laat zien?
Elke vraag over wat goed is voor SEO met betrekking tot HTML-elementen moet worden overwogen in het licht van hoe het World Wide Web Consortium (W3C) dit element heeft gedefinieerd.
Het W3C definieert HTML-standaarden en Google volgt deze standaarden grotendeels.
Wat het W3C zegt over het titelelement is dat het doel is om te definiëren waar de webpagina (het document genoemd) over gaat.
Dit is hoe het titelelement officieel wordt gedefinieerd:
“De titel van een document wordt gespecificeerd door het TITLE-element.
…Het moet de inhoud van het document in een vrij brede context identificeren.
De titel maakt geen deel uit van de tekst van het document, maar is een eigenschap van het hele document.”
Dus de belangrijkste punten over het titelelement zijn als volgt:
De titel communiceert waar het artikel over gaat in een “vrij brede context”. Het titelelement is een eigenschap van het hele document
Dit betekent dat het niet iets op zichzelf staat, zoals een individuele koptekst, maar wordt “gecommuniceerd” voor het hele document.
De officiële titelelementaanbevelingen van Google (in Google Search Central) voor title-tags weerspiegelen wat het W3C in iets meer detail aanbeveelt.
Google adviseert titelelementen beschrijvend en beknopt te zijn. Titelelementen mogen niet vaag zijn.
Ten slotte raadt Google aan om de titel beknopt te maken. Dit betekent dat het prima is om de naam van de site te gebruiken, maar dat het herhalen van een marketingslogan op de hele site niet noodzakelijkerwijs beknopt is.
Waarom Google titels herschrijft
Toen Google enkele jaren geleden meer titels begon te herschrijven, klaagden veel SEO’s daarover.
Wat gebruikelijk was in veel van de voorbeelden die veel mensen deelden, was dat de titelelementen niet omschrijven waar de pagina over ging.
Titelelementen bevatten vaak de gerichte zoekwoorden, maar geen beknopte beschrijving van waar de pagina over gaat.
Dit is niet verwonderlijk, aangezien veel SEO-sites aanbevelen om trefwoorden aan de title-tag toe te voegen in plaats van te beschrijven waar de pagina over gaat.
Het is duidelijk dat als het trefwoord relevant is voor waar het document over gaat, u het trefwoord daar kunt invoeren als u dat wilt.
Een andere reden waarom Google titels herschrijft, is dat de volledige paginabeschrijving niet geschikt is.
Google rangschikt bijvoorbeeld vaak een webpagina voor wat in wezen een subonderwerp is van het hoofdonderwerp van de webpagina.
Dit gebeurt wanneer Google een webpagina rangschikt voor een woordgroep die in het midden van het document staat.
Het herschrijven van het titelelement zodat het overeenkomt met de context waarvoor de pagina scoort, is logisch.
Google Search Central zegt hetzelfde:
“Het doel van de titellink is om elk resultaat beter weer te geven en te beschrijven.”
Als Google de pagina rangschikt voor een subonderwerp van het hoofdonderwerp, is het logisch dat Google het titelelement verandert in iets dat relevant is voor de zoekopdracht.
Afhaalmaaltijden: moet u overeenkomen met Google Title Rewrite?
Waarschijnlijk geen goed idee, omdat Google de pagina mogelijk rangschikt voor een subonderwerp.
Als je een realiteitscheck van het titelelement wilt, probeer dan ChatGPT door de tekst van het document in te voeren en het te vragen het in tien woorden samen te vatten.
Het spreekt voor zich dat de meeste mensen weten waar hun eigen webpagina’s over gaan, dus maak er het beste van.
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Asier Romero

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!