Grote technologische transformaties gaan door terwijl de EU Google opdraagt een deel van zijn advertentieactiviteiten af te stoten.
De aankondiging van woensdag volgt op beschuldigingen van de mededingingscommissie tegen monopolies.
De volgorde is vergelijkbaar met de onlangs voorgestelde ‘AMERIKA Handeling’ factuur in de Verenigde Staten.
Toelichting op het EU-arrest
De EU-mededingingscommissie verklaarde dat het probleem ligt bij “het feit dat Google de voorkeur geeft aan zijn eigen online display-advertentietechnologiediensten ten koste van concurrerende aanbieders van advertentietechnologie, online adverteerders en uitgevers”.
Maar de toezichthouder concludeerde dat Google misbruik had gemaakt van zijn macht door een monopolie op de advertentiebusiness af te dwingen. De commissie is van mening dat door haar advertentie-uitwisseling te begunstigen in advertentieveilingen.
Bovendien is de commissie van mening dat de enige oplossing om de concurrentie het hoofd te bieden, is om Google te dwingen delen van zijn advertentieactiviteiten af te stoten.
Als onderdeel van de uitspraak legde Margrethe Vestager de volgende verklaring af:
Google is aanwezig op bijna elk niveau van de zogenaamde ad tech supply chain. Onze voorlopige zorg is dat Google zijn marktpositie heeft gebruikt om zijn eigen makelaarsdiensten te bevoordelen.
Dit schaadde niet alleen de concurrenten van Google, maar ook de belangen van uitgevers en verhoogde de kosten voor adverteerders.
Het bevel is niet verrassend, aangezien het eerste onderzoek twee jaar geleden begon.
Google reageert op beschuldigingen van monopolie
Het is belangrijk op te merken dat Google mogelijk reageert op de beschuldigingen en de EU-uitspraak.
Daarnaast kan Google reageren op beschuldigingen, zijn standpunt schriftelijk verdedigen en een mondelinge hoorzitting aanvragen om zijn werk te presenteren.
Google Ads VP Dan Taylor reageerde publiekelijk op de uitspraak:
Onze advertentietechnologietools helpen websites en apps inkomsten te genereren met hun inhoud en stellen bedrijven van elke omvang in staat om effectief nieuwe klanten te bereiken. Google blijft zich inzetten voor het creëren van waarde voor onze uitgevers en advertentiepartners in deze zeer competitieve branche. Het onderzoek van de commissie richt zich op een beperkt aspect van onze reclameactiviteiten en is niet nieuw. Wij zijn het niet eens met het standpunt van de EC en zullen dienovereenkomstig reageren.
Welke gevolgen heeft de uitspraak voor adverteerders?
Er is geen duidelijke indicatie van de onmiddellijke impact van de bestelling op adverteerders.
Aangezien Google mogelijk reageert op de EU-uitspraak, kan een officiële verklaring van een gedwongen verkoop nog ver weg zijn.
Experts op het gebied van betaalmiddelen volgen de uitspraak op de voet. Navah Hopkins reageerde op het vonnis op LinkedIn:
Afbeelding tegoed: LinkedIn.com, Navah Hopkins, juni 2023
Er wordt gespeculeerd dat jaren van AI en machine learning verloren kunnen gaan of de prioriteit kunnen verliezen als bedrijven gedwongen worden om delen van hun bedrijf af te stoten.
Het trickle-down-effect kan de advertentieprestaties op korte en lange termijn schaden.
Samenvatting
De EU-uitspraak begint een lange weg voor big tech. Niet alleen voor Google, maar ook voor veel andere grote platforms voor advertentietechnologie.
Als de uitspraak wordt goedgekeurd in de EU, zal dit waarschijnlijk brandstof toevoegen aan de voorgestelde AMERICA-wet in de Verenigde Staten en anderen aanmoedigen om dit voorbeeld te volgen.
We zullen blijven updaten naarmate er meer informatie beschikbaar komt.
Uitgelichte afbeelding: EtiAmmos/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!