Google Ads heeft de tool voor het bevestigen van bruto-inkomsten beschikbaar gemaakt voor meer uitgevers en adverteerders.
De aankondiging volgt op een onderzoek van Integral Ad Science, waarin 42% van de ondervraagde marketeers aangaf dat transparantie een grote uitdaging is bij programmatisch kopen.
Lees verder om te zien wie nu toegang heeft tot de bevestiging van het bruto-inkomen.
Wat is een bevestigd bruto inkomen?
Bevestig dat het bruto-inkomen a hulpmiddel geïntroduceerd door Google in 2022.
De oplossing verifieert voor kopers en uitgevers dat er geen verborgen kosten worden afgehouden van digitale advertentietransacties tijdens een Google Ads-veiling.
De tool gebruikt een veilige privacymanier om deze transparantie te bevestigen via het inkomensverificatierapport. Uitgevers hebben toegang tot dit rapport om de totale bruto-inkomsten van een bepaalde koper te bekijken.
Zowel de koper als de uitgever kunnen naar de rapporten van de koper verwijzen om ervoor te zorgen dat de bruto-inkomsten overeenkomen met wat het rapport van de uitgever oplevert.
Afbeelding tegoed: Blog.Google.com, juni 2023
Bevestiging van de uitbreiding van het bruto inkomen
Met ingang van de aankondiging van 8 juni is de tool voor het bevestigen van bruto-inkomsten nu beschikbaar voor het volgende:
Naast de uitbreiding van uitgevers en adverteerders, breidt Google de integratie van andere aanbieders van advertentietechnologie uit, zoals Yahoo en Index Exchange.
Deze uitbreiding van de tool is bedoeld om het algehele vertrouwen in programmatisch kopen te verbeteren.
Zorg voor zichtbaarheid met privacy in het achterhoofd
De tool voor het bevestigen van bruto-inkomsten gebruikt alleen de gegevens die nodig zijn om te bevestigen dat er geen verborgen kosten in rekening zijn gebracht tijdens een advertentieveiling.
Omdat het rapport is gebaseerd op geaggregeerde bruto-inkomsten in plaats van gedetailleerde gegevens op recordniveau, wordt het risico op gebruikersidentificatie aanzienlijk verminderd.
Google verklaarde dat de tool is ontworpen als een branchebrede transparantie-oplossing.
Google werkt aan standaardisatie met andere brancheorganisaties, zoals het IAB Tech Lab.
2023: het jaar van de transparantie?
Google heeft tal van tools en oplossingen geïntroduceerd om zowel adverteerders als eindgebruikers transparantie te bieden.
Enkele van de andere initiatieven van Google in de afgelopen jaren zijn:
Advertentietransparantie en Mijn advertentiecentra zijn bedoeld voor eindgebruikers om hen een beter inzicht te geven in waarom ze advertenties ontvangen. Het legt meer controle in handen van de consument door hen in staat te stellen zich af te melden voor specifieke of alle tracking- of interessegroepen.
Hoewel adverteerders nog steeds veel vragen hebben over het type gegevens dat ze ontvangen (of niet ontvangen) van advertentieplatforms zoals het rapport Zoektermen, is het essentieel om te erkennen dat Google transparantie biedt aan uitgevers en adverteerders.
Marketingbudgetten blijven nauwlettend in de gaten worden gehouden en kunnen snel worden teruggetrokken als de prestaties de uitgaven niet bijhouden. Adverteerders hoeven zich geen zorgen te maken over verborgen kosten voor advertentietechnologie in steeds groter wordende platform-CPC’s of CPM’s.
De tool voor het bevestigen van bruto-inkomsten is een grote stap in de goede richting naar meer transparantie voor zowel adverteerders als uitgevers.
Uitgelichte afbeelding: frabellins/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!